اقتصادنیوز نوشت:

چندی پیش شرکت راه‌آهن با یک شرکت فرانسوی قراردادی امضا کرد که در طول تاریخ یکصد ساله راه‌آهن ایران بی‌سابقه بود. قراردادی که به موجب آن بناست ظرف 20 ماه ایستگاه‌های راه‌آهن سه شهر بزرگ تهران، مشهد و قم که سه نقطه پرتردد ریلی کشور هستند، بازطراحی ‌شوند.
در یک‌ماه گذشته و همزمان با سفر وزیر راه ‌شهرسازی به فرانسه قراردادهایی با شرکت‌های فرانسوی بسته شد که گویا این قراردادها می‌خواهد راه‌های ریلی و هوایی کشور را بیش از گذشته توسعه دهد.

حالا شرکت ارپ فرانسه که در عرصه طراحی و بازسازی ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن جزء سرآمدان اروپا به حساب می‌آید و در این عرصه تجربیات گسترده‌ای دارد به ایران آمده تا یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ریلی کشور را اصلاح کند.

به نظر می‌رسد آنچه این روزها ایران را به حضور و همکاری ریلی و توسعه فراخوانده،‌ دست نخورده ماندن ایستگاه‌های راه آهن است؛ چرا که ایران در سال‌های اخیر چندان به بازسازی این بخش نپرداخته و حتی در شرایطی سرمایه کافی این بازسازی‌ها را نداشته است.

از این رو مقرر شده طبق قراردادی در مدت 20 ماه، ایستگاه‌های راه‌آهن سه شهر بزرگ تهران، مشهد و قم دوباره طراحی شوند. بر این اساس این شرکت فرانسوی یک برنامه 10 محوری ارائه کرده که در جریان آن شرایط این سه شهر از نظر حوزه ریلی به شدت تغییر خواهد کرد.

جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری با هدف افزایش دسترسی ریلی، طراحی ایستگاه چندوجهی در شهر تهران با هدف دسترسی آسان بین انواع حمل و نقل درون شهری و برون شهری، جانمایی و طراحی ایستگاه راه‌آهن تندروی شهر تهران به عنوان مبدا شبکه راه‌آهن تندرو، جانمایی و طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن حومه‌ای شهر تهران و بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن تهران با رویکرد ساخت یک ایستگاه و سایت مدرن به عنوان محرک بازآفرینی شهری پنج محور اصلی قرارداد شرکت ارپ در پایتخت را می‌سازد.

بر مبنای این قرارداد، طراحی ایستگاه چندوجهی شهر مشهد با هدف دسترسی آسان بین انواع حمل و نقل درون شهری و برون شهری، بهینه‌سازی طرح جامع محوطه ایستگاه راه‌آهن مشهد با رویکرد توسعه سایت ایستگاه و همچنین بررسی و طراحی ترمینال دو ایستگاه راه‌آهن مشهد از جمله برنامه‌های این شرکت فرانسوی در استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. در نهایت دو ماموریت بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن قم و همچنین ارتقای ایستگاه کنونی برای پذیرایی از قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندروی تهران، قم، اصفهان نیز دو ماموریت آخر فرانسوی‌ها در ایران را با محوریت استان قم می‌سازد.

بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی راه‌آهن، ماموریت‌های این شرکت فرانسوی بر مبنای چهار رویکرد اساسی توسعه ایستگاه‌های چندوجهی، توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی، پوشش راه‌آهن‌های تندرو و پوشش راه‌آهن‌های حومه‌ای انجام خواهد گرفت. طبق اعلام راه‌آهن، این شرکت در حال حاضر تنها کار طراحی ایستگاه‌های جدید را دارد و برای مرحله ساخت و اجرای پروژه‌ها نیاز به تعیین تکلیف دوباره و البته در نظر گرفتن منابع اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

در روزهایی که ایران مشغول پیگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 است، شرکت‌های اروپایی به همکاری با ایران تمایل بیشتری نشان می‌دهند و انگار می‌خواهند با سرمایه گذاری درایران مثبت بودن نتیجه مذاکرات را به سایر کشورها نشان دهند. از طرفی دیگر نیز ایران هم این فرصت را مغتنم شمرده و دست رد به سینه این شرکت‌ها نزده است. به گونه‌ای که در هفته‎های گذشته که وزیرراه و شهرسازی به همراه چند معاونش به فرانسه رفته بود، از اعلام آمادگی برخی شرکت‎های اروپایی برای همکاری با ایران خبر داده و ظاهرا ایران هم این همکاری را پذیرفته است.

به گفته عباس آخوندی برخی از شرکت‌های کوچک و بزرگ اروپایی برای همکاری در بخش حمل و نقل ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

این اولین همکاری ریلی ایران در دولت یازدهم با یک شرکت خارجی نیست؛ در آبان‌ماه سال گذشته نیز از همکاری ایران با یک شرکت ریلی روسیه‌ای و در دی‌ماه نیز خبر یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های حمل و نقل ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق به گوش رسید. در اردیبهشت‌ماه امسال نیز معاون وزیر خارجه لهستان و سفیر ایتالیا در تهران خواستار گسترش همکاری‌های حمل و نقلی بین دو کشور شده بودند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =