آتش زدن زمین توسط کشاورزان یا مسئولین و یا بخاطر گرمای هوا این روزها به یک اپیدمی در استان آذربایجان غربی و بالاخص شهر بوکان تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از بوکان نیوز ؛ کشاورزان همه ساله پس از برداشت غلات برای آماده نمودن زمین برای کشت دوم، اقدام به از بین بردن کاه و کلش و بقایای گیاهی از طریق آتش زدن می کنند.

این آتش سوزی پس از برداشت غلات در فصل بهار که ایجاد گرمای هوا و کاهش نسبی رطوبت خاک همراه، خسارات جبران ناپذیری به زمین و محصولات راهبردی کشور نظیر گندم وارد می کند.

آتش زدن کاه و کلش مزارع برای آماده سازی کشت دوم با وجود آشنایی بیشتر کشاورزان به عوارض جانبی از جمله از رفتن مواد آلی خاک متاسفانه به یک فرهنگ غلط در بوکان تبدیل شده است و باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

علاوه بر این برخی از بی احتیاطی های انسانی به هنگام برداشت محصول گندم و قدیمی بودن ماشین آلات برداشت محصولات کشاورزی از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در بوکان به شمار می رود.

یکی از کشاورزان شهرستان بوکان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برای این که زمین را برای کشت دوم محصولاتی نظیر شالی زودتر آماده کنیم، باید بقایای گندم را از بین ببریم.

رحیم قادری افزود: آتش زدن بقایای گندم تنها راه آماده سازی زمین است که از گذشته های دور تاکنون انجام می شود و ما هم این کار را ادامه می دهیم.

این آتش سوزی ها در کوه ها، مزارع و سطح شهر بوکان باعث نابود شدن بافت گیاهی و محیط زیست اطراف و بسیاری از جانوران می شود که علاوه برچهره زشتی را به این مناطق می بخشدامری غیر اخلاقی می باشد.
با توجه به عوارض زیست محیطی این رویه نامطلوب، لازم است که مسئولین مرتبط با این موضوع به این آتش سوزی ها مخصوصا در اطراف شهر بوکان توجه ویژه تری داشته و نسبت به تخریب محیط زیست بی تفاوت نباشندو نقش پر رنگ تری را در این زمینه ایفا کنند .

این اتفاقات این روزها در ارومیه هم اتفاق افتاده و حداقل 3 نقطه شهر در چند روز گذشته با آتش سوزی گسترده مراتع و گیاهان مواجه شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =