معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از درمان 43 هزار و 899 نفر معتاد به انواع مواد مخدر سال گذشته در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، محمدتقی آشوبی پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان حوزه درمان، نظارت و آموزش اعتیاد گیلان با اشاره به ماهیت اعتیاد اظهار کرد: اعتیاد به وابستگی جسمی یا روانی اطلاق می‌شود و به گونه‌ای منفی زندگی فرد را متاثر می‌کند.

وی اعتیاد را بیماری چندوجهی عنوان کرد و افزود: اگر دایره ارتباطی هر فرد را پنج نفر فرض کنیم بیش از 10 تا 15 میلیون نفر با بلای اعتیاد درگیر هستند.

آشوبی از افزایش صد درصدی مراکز درمانی اعتیاد در گیلان خبر داد و بیان کرد: سال گذشته مجوز جدیدی برای راه‌اندازی مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر در استان صادر نشده است.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 179 مرکز درمانی ترک اعتیاد در رشت فعال است، تصریح کرد: 52 درصد از مراکز درمانی استان در رشت است بنابراین انتقال این مراکز از شهرستان‌های دیگر به رشت را ممنوع کردیم.

وی بر بازرسی از مراکز ترک اعتیاد در گیلان تاکید کرد و گفت: سال گذشته تعداد 677 بازرسی از مراکز ترک اعتیاد در استان انجام شده است.

آشوبی با اشاره به 453 تذکر کتبی به مراکز درمانی اعتیاد سال 93 در گیلان، خاطرنشان کرد: 35 درصد سهمیه دارویی به مراکز تذکر داده شده، کاهش پیدا کرده است.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به قطع کامل سهمیه دارویی شش مرکز ترک اعتیاد در استان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته یک مورد لغو مجوز آگونیست در گیلان داشتیم.

وی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد در گیلان بسیار قانونمند عمل می‌کنند، اظهار کرد: مرکز نگه‌داری معتادان در استان نداریم و به این منظور یک گروه کارشناسی برای بررسی ایجاد این مراکز به تهران اعزام کردیم.

آشوبی از وجود 360 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در گیلان خبر داد و بیان کرد: 342 مرکز در زمینه مذکور فعال هستند ضمن اینکه 77 مرکز زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد مراکز فعال درمان سوء مصرف مواد مخدر زیر پوشش این دانشگاه را 265 مرکز اعلام کرد و افزود: چهار مرکز درمان با داروی آگونیست را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز کاهش آسیب دی.آی.سی در گیلان، تصریح کرد: 356 نفر پزشک در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در استان فعالیت می‌کنند.

آشوبی تعداد روانشناسان مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر گیلان را 367 نفر ذکر کرد و گفت: تعداد 383 نفر پرستار در مراکز مذکور فعالیت می‌کنند.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 195 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر دریافت‌کننده «ایپوم» هستند، خاطرنشان کرد: تعداد 161 مرکز دریافت‌کننده «بویر» هستند.

وی از درمان 43 هزار و 899 نفر معتاد به انواع مواد مخدر سال گذشته در گیلان خبر داد و یادآور شد: تعداد 36 هزار و 269 نفر بیمار زیر پوشش «متادون» هستند.

آشوبی تعداد بیماران فعال زیر پوشش «ایپوم» را 3 هزار و 141 نفر دانست و اظهار کرد: تعداد یک‌هزار و 357 نفر بیمار زیر پوشش «بوپرونورفین» هستند.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه یک‌هزار و 419 نفر از زنان زیر پوشش درمان سوء مصرف مواد مخدر هستند، بیان کرد: افزایش دسترسی سوء مصرف‌کنندگان مواد به خدمات درمانی، بازتوانی، زیان‌کاهی و حمایت‌های اجتماعی کاهش آسیب‌های ناشی از وابستگی و اختلال مصرف مواد به فرد سوء مصرف‌کننده خانواده و جامعه از اهداف ویژه سند جامع حمایت‌های اجتماعی و درمانی در گیلان است.

وی به وقوع خشونت‌های خانگی مربوط به اعتیاد و اختلال مصرف مواد نسبت به مجموع جمعیت وابسته و سوء مصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود: امیدواریم آمار واقعی سالانه معتادان به مواد مخدر در گیلان افزایش پیدا نکند.

آشوبی بر اجرای اهداف کلی و اختصاصی سند چشم‌انداز همگام با نام‌گذاری سال 94 تاکید کرد و گفت: تلاش کنیم زندگی، جامعه و هویت خود را عاری از مواد مخدر بسازیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =