حمایت اساتید دانشگاه‌های گیلان از خطوط ترسیمی مقام معظم رهبری در مذاکرات

جمعی از اساتید دانشگاه‌های گیلان با صدور بیانیه‌ای حمایت همه‌جانبه خود را از خطوط ترسیمی مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای اعلام و بر پیروی از منویات ایشان توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های گیلان، آزاد اسلامی، پیام نور، دانشگاه‌های جامع علمی‌ ـ‌ کاربردی و غیر‌انتفاعی گیلان با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران در حال عبور از پیچ بزرگ تاریخی است، دوره‌­ای که با تحولات منطقه‌ای، جنگ‌های نیابتی آمریکا و متحدان غربی‌ ـ‌ عربی علیه کشورهای مسلمان عراق، سوریه و یمن، جنگ بین گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی با «جاهلیت مدرن» در عرصه‌های نوین همراه شده است، در این بین شاید هیچ موضوعی حساس‌تر از مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 نباشد.

این بیانیه می‌افزاید: دشمن از چندین سال قبل جنگ تمام عیار اقتصادی را با هدف «فلج کردن» پایه‌های اقتصاد ایران آغاز کرده، این جنگ نهایتاً به تدوین نظامی پیچیده از تحریم‌ها ختم شد، تحریم‌هایی ظالمانه که با هدف گرفتن معیشت عامه مردم به دنبال ایجاد نارضایی گسترده از نظام و جداکردن بدنه عمومی مردمی حامی جمهوری اسلامی است و تحلیل دشمن این بود که فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مردم را در مقابل نظام قرار داده و منجر به تغییر رفتار و در وهله بالاتر به تغییر نظام شود.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: هر چند کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثراتی داشته، با توجه به استعدادها و امکانات کشور نه تنها می‌توان از این تحریم‌ها عبور کرد بلکه می‌توان از آن فرصت‌هایی برای پیشرفت‌های هرچه بیشتر فراهم ساخت مشروط بر اینکه از اقتصاد مقاومتی استفاده شود.

اساتید دانشگاه‌های مذکور در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: به عقیده بسیاری از محققان دلیل اصلی ضربه‌پذیری اقتصاد ایران از تحریم‌ها، ایرادهای ساختاری مانند وابستگی بیش از حد بودجه به درآمد نفتی و نیز وابستگی درآمدهای خارجی جمهوری اسلامی به دلار آمریکا بوده می‌باشد، بنابراین راه اصلاح وضعیت عمومی اقتصادی کشور، اصلاح بنیادین اقتصاد، از طریق اعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد کشور و مبارزه واقعی با فساد خواهد بود، اقتصادی که در آن کار و سرمایه ایرانی، اولویتی مرجّح بر استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد.

این بیانیه اضافه کرده است: پیوستگی دوباره اقتصاد ایرانی به استفاده از منابعی که مدیریت آنها در خارج از کشور است، اشتباهی راهبردی بوده که تأثیرگذاری تحریم‌ها را بیشتر می‌کند.

در ادامه بیانیه آمده است: پیگیری مذاکرات انجام گرفته در سال‌های اخیر به بیانیه لوزان ختم شده و در این بیانیه طرفین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، چارچوبی را برای انجام مذاکراتی که اکنون در حال انجام است، نوشته و در یک نشست مطبوعاتی بین‌المللی قرائت کردند، در عین حال اتفاقاتی که پس از این بیانیه رخ داده نشان از صحت نگاه رهبر معظم انقلاب به دشمن و دغلکار بودن آن است.

این بیانیه افزوده است: انتشار گزاره برگ آمریکایی که در آن عناوین غیر قابل قبولی از تعلیق، تعطیلی و تضییق برای رشد علم و صنعت هسته‌ای در ایران است که برخی 15 سال، برخی 25 سال و ... ادامه خواهند داشت، درخواست مطالبات مبتنی بر بازرسی‌های جدید که در کمتر کشوری چنین بازرسی صورت می‌گیرد، آنها رسیدن به توافق نهایی را به صراحت منوط به بازرسی اماکن نظامی غیرمرتبط با پروژه‌های هسته‌ای ایران عنوان کرده‌اند و می‌خواهند دانشمندان و محققان هسته‌ای و برجسته کشور را در پوشش مصاحبه، استنطاق و بازجویی علمی کنند.

اساتید دانشگاه‌های مذکور در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: اهمیت اشراف بر مرزهای علمی و حراست از دانشمندان زبده‌ کشورها به قدری مهم است که هیچ کشوری حتی حاضر به اعلام نام دانشمندان اصلی تراز اول خود نیست.

در این بیانیه اضافه شده است: مقام معظم رهبری که همواره با بیانات روشنگرانه خود در بزنگاه‌های تاریخی و حساس برای آحاد مردم سره را از ناسره و جهت حرکت را مشخص می‌فرمایند در سخنرانی اخیر خود در جمع کارگزاران نظام ضمن حمایت دوباره از مذاکره کنندگان طرف ایرانی و تقبیح مطالبات جدید زیاده‌خواهانه مذاکره کنندگان 1+5 به‌ویژه آمریکایی‌ها به صورت شفاف و روشن بر خطوط قرمز نظام تأکید ویِژه داشتند.

در ادامه بیانیه ذکر شده است: با عنایت به مطالب مذکور ما اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های گیلان، آزاد اسلامی، پیام نور، دانشگاه‌های جامع علمی‌ ـ کاربردی و غیر انتفاعی گیلان اطاعت و پشتیبانی کامل خود را از دستور اکید مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعلام داشته و بر پیروی از منویات معظم‌له توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تمام آحاد جامعه تأکید داریم.

اساتید، پژوهشگران دانشگاه‌های مذکور، ضمن قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به منظور رفع تحریم‌ها و گشایش مشکلات کشور، تداوم تحریم‌ها را نه به‌عهده کشور ایران، بلکه به‌عهده طرف مستکبر و زورگویی دانسته که منطقی به جز زور را نمی‌فهمد.

در انتهای بیانیه مذکور آمده است: ما به عنوان بخشی از ملت قهرمان ایران حمایت همه‌جانبه خود را از خطوط ترسیمی مقام معظم رهبری اعلام داشته و با تمام توان از آن دفاع کرده و برای عملیاتی شدن آن می‌کوشیم./فارس

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =