مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا از ارائه فراخوان مناقصه آناهیتا تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: سهامداران به انجام پروژه اعتقادی ندارند.

فرهاد احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، کمبود منابع مالی و عدم تأمین جریان نقدی پروژه را از دلایل اصلی توقف پروژه احداث پالایشگاه آناهیتا عنوان کرد.
وی تصریح کرد: عدم اعتقاد سهامداران به انجام پروژه و اقتصاد ضعیف طرح از نگاه سهامداران نیز از دلایل اصلی توقف احداث پالایشگاه است.

*پیشرفت 3 درصدی در 8 سال

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا پیشرفت پروژه آناهیتا را سه درصد اعلام کرد و گفت: این پیشرفت شامل خرید زمین، فنس‌کشی و تسطیح اولیه، اخذ مجوزهای لازم، آبرسانی، برق و گازرسانی، انجام مطالعات طراحی بنیادی، خرید دفتر در کرمانشاه و هزینه‌های جاری شرکت در طول هشت سال گذشته است.

احمدی در مورد اقدامات انجام شده برای فعال کردن این پالایشگاه بیان داشت: تلاش برای تمدید مجوزهای قبلی و اخذ مجوز تغییر کاربری زمین، تکمیل و نهایی کردن بسته طراحی FEED پروژه از اقدامات انجام شده است.

این مسئول تلاش برای تامین منابع مالی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، اخذ تخفیف 10 درصدی در قیمت نفت خام تخصیصی و معافیت مالیاتی 10 ساله را از دیگر اقدامات برشمرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز آماده برگزاری مناقصه جدید هستیم و مقدمات کار تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد و سپس باید منتظر برنده مناقصه شد.

*تقبل 85 درصدی منابع لازم برای احداث آناهیتا از سوی صندوق توسعه ملی

احمدی در مورد تقبل 85 درصدی منابع لازم این پروژه توسط صندوق توسعه ملی نیز اظهار کرد: این موضوع صحت دارد و صورت‌جلسات به امضای وزرای نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده مجلس شورای اسلامی و تمامی سهامداران در این خصوص وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: برای اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی شرایط و مراحلی وجود دارد که باید یکی پس از دیگری رعایت و انجام‌ شود.

وی تکمیل و ارائه مدارک بسته طراحی، انعقاد قراردادهای EPC و MC طرح، ارائه ضمانت‌نامه برای اخذ تسهیلات صندوق توسعه ملی و قبول عاملیت طرح از سوی بانک عامل را از مراحل فوق عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا گفت: از موارد مذکور تنها مورد اول تهیه شده و انجام موارد باقی‌مانده در حال پیگیری است.

احمدی یادآور شد: پس از انجام مطالعات طراحی بنیادی و FEED پروژه، برگزاری مناقصه EPC به همراه MC پروژه انجام می‌گیرد که حسب مصوبه مجمع در دی‌ماه گذشته انجام مناقصه جدید قطعی شده است.

این مسئول افزود: هم‌اکنون در حال تهیه اسناد و و مدارک مناقصه جدید هستیم و پیش‌بینی می‌شود که تا یک ماه آینده فراخوان مناقصه صورت گیرد.

*مشخص شدن برنده مناقصه تا پایان سال

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا خاطرنشان کرد: به علت بزرگی و مگاپروژه بودن طرح پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری برنده مناقصه مشخص شود و پس از اطمینان از تأمین مالی شروع عملیات اجرایی به پیمانکار طرح ابلاغ خواهد شد.

وی هزینه برآوردی احداث و ساخت این پروژه را 2.6 میلیارد یورو و سرمایه‌گذاری کل پروژه را 3.2 میلیارد یورو اعلام کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =