یک جامعه شناس: دم خوشی نسل جوان به خاطر غمگینی است/ مرحوم پاشایی به خاطر آهنگهای غمگین طرفدار داشت

یک جامعه شناس معتقد است: جوانانی که دنبال «غنیمت دانستن دم» می روند در واقع شاد نیستند بلکه راهبرد آن ها فرار از غم و گریز از موقعیتهای ناشاد است، این راهبرد اغلب عدم مسئولیت شناسی اجتماعی را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدامین قانعی راد جامعه شناس و استاد دانشگاه در میزگردی در کافه خبر که با موضوع "چرا ایرانیها شاد نیستند" برگزار شد، گفت: دم خوشی و در لحظه بودن که بیشتر نسل جوان به دنبال آن هستند فلسفه ای است که از غمگینی زیاد بر می خیزد و دم غنیمت دانستن همین است.

او ادامه داد: آدم غمگین فاقد کنشگری مثبت است اما کسی که شادی دارد می تواند به مشارکت وکنشگری مفید وخلاق در جامعه برسد. برای همین شادی برای جامعه مهم است.جوانانی که دنبال «غنیمت دانستن دم» می روند در واقع شاد نیستند بلکه راهبرد آن ها فرار از غم و گریز از موقعیتهای ناشاد است.این راهبرد اغلب عدم مسئولیت شناسی اجتماعی را به همراه دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه روشنفکر غمگین با تولید ادبی و هنری از واقعیت ها نامطلوب می گریزد گفت: یک فرد معمولی هم به شیوه دیگر و ممکن است با مصرف مواد مخدر به قول خودش به عرش برود تا واقعیتهای خوشایند را نبیند. این هر دو شیوۀ «به عرش رفتن» دوراهبرد برای گریز از موقعیت نارضایتی و ناشادی است.

قانعی راد در مورد روشنفکران و شاد نبودن آنها معتقد است که روشنفکر ناراضی ما که درونگرا و ناراضی است ژانری از ادبیات، فیلم و اثر هنری را تولید می کند که غم را در جامعه باز تولید می کند.

او ادامه داد: همین مرحوم پاشایی آهنگهای غمگین داشت و برای همین جوانان طرفدار او بودند آنها هم غم را بازتولید و حمایت می کنند و عده ای هم طرفدار آنها می شوند. اما یک دوگانگی دینی و هنری در باز تولید غم به وجود می آید که جوانان به دنبال ژانر هنری غم می روند.

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    5 0
    به خاطر بیکاری و بی هدف بودن است
  • بی نام DE ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    4 0
    اگر اینطور بود برنامه رامبد اینقدر طرفدار نداشت. به نظرم برنامه ها و موسیقی های شاد کم در کشور ما تولید می شه.