اقتصادنیوز نوشت:

در حالی کمتر از 10 روز به ضرب‌الاجل تعیین‌شده جهت رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای باقی مانده است که بازارهای مالی داخل کشور به استقبال این موضوع رفته‌اند. به این ترتیب، رشد پی در پی بازار سهام و در مقابل افت آرام قیمت‌ها در بازارهای ارز و سکه را شاهد هستیم و بازار مسکن نیز همچنان در رکود تقاضا به سر می‌برد.

مشابه سنت دو سال اخیر، هر زمان مذاکرات هسته‌ای به لحظات حساسی نزدیک می‌شود، بازارهای مالی کشور با تحرک جدی همراه می‌شوند؛ دقیقا مشابه تحرکات بازارها در یک هفته اخیر. این در حالی بود که تا اواسط هفته گذشته، شاهد حرکت آرام و به اصلاح «حبس بازه‌ای» قیمت‌ها در بازارهای سهام، ارز و سکه بودیم. 


در این شرایط، خوشبینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای باعث رشد 3.6 درصدی شاخص کل بورس تهران در یک هفته اخیر شده است و دماسنج این بازار پس از 30 روز کاری وارد کانال 64 هزار واحدی شد. از سوی دیگر در بازار ارز، قیمت هر دلار به کمتر از 3270 تومان رسید که کمترین مقدار از 24 اسفند 93 محسوب می‌شود. در بازار سکه نیز هر سکه طرح جدید به 905 هزار تومان رسید که کمترین مقدار از 15 آبان سال گذشته به شمار می‌آید.

اعتماد معامله‌گران به دیپلمات‌ها

با توجه به آنچه اشاره شد واکنش بازارها به روند مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد معامله‌گران نسبت به نتیجه این مذاکرات خوش‌بین هستند. به عنوان مثال، در بورس تهران صنایعی که از بیشترین شانس جهت رونق در صورت گشایش‌های هسته‌ای برخوردار هستند با اقبال قابل توجه سهامداران مواجه شده‌اند. بررسی  نشان می‌دهد در یک هفته اخیر گروه‌های خودرو، سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ)، حمل و نقل، بیمه و بانک به ترتیب با 11.9، 7.5، 7.2، 6.5 و 6.4 درصد رشد بهترین عملکرد را در میان گروه‌های پرمعامله یک هفته اخیر داشتند. 

در بازار ارز نیز، کاهش شدید حجم معاملات و تقاضا را شاهد هستیم؛ این موضوع به خوبی تاکید می‌کند حالت انتظاری در میان معامله‌گران این بازار به وجود آمده که باعث افت ملایم قیمت‌ها شده است. بازار سکه نیز علاوه بر فشار قیمت دلار به علت کاهش قیمت اونس طلای جهانی با افت قیمت مواجه است. قرار داشتن در ماه مبارک رمضان از جمله مسائل دیگر تشدیدکننده کاهش تقاضا در بازارهای ارز و سکه محسوب می‌شود. 

در بازار مسکن نیز نشانه‌ای از رشد تقاضا و معاملات به چشم نمی‌خورد.  بررسی وضعیت اوراق تسهیلات مسکن به عنوان یکی از شاخصه‌های این بازار نشان می‌دهد که بازار مسکن نیز با کاهش تقاضا همراه است که بخشی از آن به علت قرار داشتن در ماه رمضان و بخش دیگر انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. به این ترتیب، اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس معامله می‌شود در یک هفته اخیر حدود 2.5 درصد افت قیمتی را تجربه کردند که بیانگر کمبود تقاضا در این بازار است. 

روند قیمتی یک هفته اخیر در بازارها/روند یک هفته اخیر گروه‌های بورسی




3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 2
    ملک و ساختمان افت شدیدی میکنه و مردم فهمیده اند که پول به آهن و بتن ندهند