در هفته‌های اخیر خبر فوت چند نفر از شهروندان بر اثر آنفلوآنزا در بیمارستان‌های تهران شنیده شده اما این بیمارستان‌ها از اعلام دلیل واقعی فوت منع شده‌اند و ذات‌الریه را دلیل مرگ این افراد اعلام کرده‌اند.

هادی نیلی: در حالی که فصل زمستان به عنوان یکی از مقاطع اپیدمی آنفلوآنزای نوع آ N1H1 معرفی شده بود، اما در دو ماهه اخیر سکوتی معنادار درباره این بیماری در کشور حکم‌فرما شده است.

در حالی که بر اساس گزارش‌های تاییدنشده، در هفته‌های اخیر خبر فوت چند نفر از شهروندان بر اثر آنفلوآنزا در بیمارستان‌های شهر تهران شنیده شده اما گفته می‌شود این بیمارستان‌ها از اعلام دلیل واقعی فوت این افراد منع شده‌اند و پزشکان ذات‌الریه را دلیل مرگ این افراد اعلام کرده‌اند.

بر این اساس ظاهرا بنا به تصمیم وزارت بهداش، مقرر شده که دیگر آماری از وضعیت شیوع آنفولانزای خوکی در کشور منتشر نشود.

وزیر: فروکش کرده است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته آخر آذرماه با خبردادن از فروکش موج شیوع آنفولانزای خوکی و توجه مردم به رعایت بهداشت، گفت که مورد جدیدی از آنفولانزای خوکی در ایران گزارش نشده است.

مرضیه وحید دستجردی در عین حال نسبت به موج سوم فراگیری این بیماری در اروپا هشدار داده بود و از مردم خواسته بود با رعایت توصیه‌های بهداشتی در این باره، از این بیماری مصون بمانند.

رسانه‌ها سر عقل بیایند
پیش از این دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری بیماری آنفلوآنزای نوع آ، در گفت‌وگو با خبر آنلاین هشدار داده بود که برخی مسئولان و همچنین صداوسیما ترجیح می‌دهند تا جایی که امکان دارد از اطلاع‌رسانی درباره این بیماری جلوگیری می‌کنند.

به اعتقاد مخرز، «آنها از وحشت مردم نسبت به بیماری وحشت دارند غافل از آنکه نا آگاهی برای مردم مضر‌تر است و عواقب آن می‌تواند مخرب‌تر باشد.»

این عضو کمیته کشوری بیماری آنفلوآنزای نوع آ تاکید کرده بود که «این شکل درستی برای هدایت این جریان نیست و در این صورت نمی‌توان منتظر اخبار خوب و خوشایندی بود. توصیه می‌کنم که رسانه‌ها سر عقل بیایند».

صادقانه اطلاع‌رسانی کنید
دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه تهران که خود از دست‌اندرکاران یکی از درمان‌گاه‌های پایتخت است، در گفت‌وگویی که با خبر آنلاین داشت درباره دستور وزارت بهداشت برای منع اعلام آمار ابتلا به آنفلوآنزای نوع آ ابراز بی‌اطلاعی کرد.

او در این باره گفت: من این خبر را تایید یا تکذیب نمی‌کنم. اما به‌طور کلی اعتقاد دارم در هر موردی تا جای ممکن باید با مردم و افکارعمومی صادق بود و آن‌چه می‌گذرد را به آن‌ها خبر داد.

به اعتقاد دکتر عمادی، «به‌خصوص درباره بیماری‌های فراگیر مثل همین آنفلوآنزای نوع آ، آگاهی مردم به مهار آن کمک بیشتری می‌کند تا ناآگاه‌نگه‌داشتن آنان.»

آمار ابتلا خیلی کمتر شده است
این متخصص بیماری‌های عفونی با این حال خبر می‌دهد که «در هفته‌های گذشته موارد ابتلا به این بیماری خیلی کم شده است. اساسا موج شیوع این بیماری فروکش کرده است. در درمانگاه خودمان خیلی کمتر از قبل مراجعه‌کنندگان مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ داریم. قبل از این در ماه‌های مهر و آبان ناچار شده بودیم یک بخش کامل از درمانگاه را به مبتلایان به این بیماری اختصاص دادیم و نزدیک به 70-80درصد از مراجعه‌کنندگان‌مان، به این بیماری مبتلا بودند. یعنی در طول روز 10تا20نفر به خاطر این بیماری مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر این تعداد به حدود هفته‌ای یک مورد تنزل پیدا کرده است. به همین نسبت، در یک ماهه اخیر موردی از فوت بر اثر این بیماری نداشته‌ایم.»

با این حال دکتر عمادی یادآوری می‌کند با توجه به موج سوم فراگیری این بیماری، مردم و مسئولان همچنان باید نگران این بیماری باشند و توصیه‌های بهداشتی مربوطه را رعایت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بار دیگر تاکید می‌کند که لازم است آمارهای مرتبط با این بیماری، صادقانه با مردم در میان گذاشته شود تا افکارعمومی برای آن آماده باشد.

سازمان بهداشت جهانی: 463 مرگ در هفته گذشته
روز گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: تلفات جهانی آنفلوانزای خوکی در هفته گذشته با مقداری کاهش نسبت به هفته قبل از آن به 15 هزار و 174 مورد رسیده اما اپیدمی آن به طور مداوم در حال کاهش در سراسر جهان است.

بر اساس اعلام این سازمان تا میانه دی ماه، 15 هزار و 174 مورد تاییدشده مرگ بر اثر این بیماری در 209 کشور و منطقه جهان گزارش شده است. آمار جدید نشان می‌دهد که در هفته گذشته 463 نفر در اثر ابتلا به این بیماری در سرتاسر جهان مرده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =