چرا بیشتر دعاها با اللهم آغاز می شود؟/ عظمت عبادت روزه در چیست؟

خداوندا، از تو درخواست می کنم به زیباترین زیبائیت و همه زیبایی های تو زیباست ...

 شرحی کوتاه بر دعای روز دوم ماه رمضان

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین

در این دعا سالک از حق متعال درخواست رضا و خوشنودی دارد. مقام رضا به معنی خروج از رضای نفس و آمدن در رضای حق است. به نظر می رسد در این دعا راه رسیدن به مقام رضا برای سالک بیان گردیده و او را به تدبر در در قرآن کریم برای دریافت معرفت و رضا و طریقه ی کسب آن ارجاع داده است. این نکته نیز به ذهن متبادر می شود که پیامبر مکرم - صلی الله علیه و آله وسلم- در این دعا راه اصلی فهم حقیقت دین را تمسک به قرآن کریم معرفی می کند.

چرا بیشتر دعاها با اللهم آغاز می شود؟ /نکاتی از شرح دعای سحر به قلم امام خمینی

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ

خداوندا، از تو درخواست می کنم به زیباترین زیبائیت و همه زیبایی های تو زیباست. 

اللهم همان یا الله است

انسان تنها موجودی است که دارای همه مراتب عقلی و مثالی و حسی است و عوالم غیب و شهادت در او نهفته است. خداوند متعال می فرماید: « و علّم آدَم الاسماء کلّها، و خداوند همه نام ها را به آدم آموخت.»
و سرور ما و سرور یگانه پرستان، صلوات الله علیه، می گوید: « آیا می پنداری همین جرم کوچکی، در حالی که جهانی بزرگ در تو نهفته است؟»

آری انسان با مُلک مُلک است و با ملکوت ملکوت و با جبروت جبروت. از امام علی (ع) نیز روایت شده است: «صورت انسان بزرگ ترین حجت های الهی بر آفریدگان است و آن کتابی است که خداوند با دست خود آن را نوشته و هیکلی است که با حکمت خویش آن را بنا نهاده است. انسان مجموعه صورت جهانیان و مختصری از لوح محفوظ و شاهد هر غایبی است. او راهی راست به سوی همه خوبی ها و صراطی است که میان بهشت و جهنم کشیده شده است.»

انسان خلیفه خداوند بر خلق اوست که بر صورتی الهی آفریده شده و در سرزمین های او تصرف می کند. او به خلعت اسماء و صفات حق مشرف گشته، در گنجینه های ملک و ملکوت نفوذ دارد و در او روحی از حضرت الهی دمیده شده است. ظاهر او نسخه ملک و ملکوت و باطن او گنجینه حیّ لایموت است. از آنجا که انسان دربردارنده همه صورت های کونیه و الهیه است، تربیت یافته اسم اعظم - که بر همه اسما و صفات احاطه و بر همه رسم ها و تعین ها حاکمیت دارد.

از سویی، چون حضرت الهی پرورنده انسان جامع کامل است، سزاوار است انسان پروردگارش را به نامی بخواند که مناسب مقام پروردگار باشد و در عین حال، انسان را از آنچه با او سازگار نیست حفظ کند. برای همین است که از شیطان رجیم به نام مبارک «الله» پناه برده می شود نه به دیگر نام های الهی.

سالکی که با پای معرفت به سوی حق حرکت می کند همانند مسافری است که راهی وحشتناک را به سوی محبوب خویش می پیماید. راهزن این راه شیطان است و خداوند تعالی به سبب اسم جامعش که بر همه چسز احاطه دارد حافظ آدمی است.

از این رو، دعا کننده و سالک چاره ای ندارد مگر این که با لفظ «اللهم» یا «یا الله» به حافظ و پرورش دهنده خود توسل کند و به پیشگاه او تضرع نماید و این است سّر شروع بیشار دعاها با این عبارات.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =