درحالی که دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده است، اما وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون مورد انسانی دراین باره گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ترس از آنفلوآنزای مرغی در ایران همیشه وجود داشته است، اما در سال‌های گذشته که کشورهای بسیاری، اپیدمی این بیماری را داشته اند، ایران یا مصون مانده و یا معدود مواردی در این باره را گزارش کرده است. 

امسال اما خبرها از مازندران نشان می دهد آنفلوآنزای مرغی به ایران رسیده است؛ در پی تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق کشور اعلام کرد: مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند.

همچنین دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده است: این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است.

خبرگزاری تسنیم ظهر امروز دراین باره نوشت: «مسئولان سازمان دامپزشکی در تلاش برای جلوگیری از گسترش آنفلوآنزای مرغی در مناطق شمالی کشور هستند. بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع محلی، دامپزشکی در حد فاصل بابل به قائم شهر درحال معدوم سازی خانه به خانه مرغ روستائیان برای جلوگیری از شیوع این بیماری به سایر مناطق است. در حالی که هیچ یک از منابع دولتی ایران تاکنون شیوع این بیماری در ایران را تایید نکرده اند سازمان جهانی بهداشت حیوانات با انتشار بیانیه ای اعلام کرد وزارت جهاد کشاورزی ایران از شیوع آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران خبر داده است.»

از سوی دیگر دبیر انجمن مرغ داران کشور گفت: آنفلوآنزای مرغی از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندارن آمده اما این بیماری کنترل شده است.

محمد یوسفی به تسنیم گفت: این بیماری دو مرغداری صنعتی را در شمال کشور درگیر کرده است، تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شد. تلفات این بیماری در حد ناچیزی بوده است، نگرانی از بابت تامین مرغ مورد نیاز مردم و شیوع این بیماری به سایر مناطق وجود ندارد زیرا دامپزشکی به شدت در حال پیگیری است.

به گفته او  این بیماری حد فاصل گلستان و مازندران اتفاق افتاده است، بیماری که در یکی از روستاهای مازندران تلفات داده آنفلوآنزا نبوده و مربوط به نیوکاسل و برونشیت است. بنا بر تشخیص دامپزشکان بیماری حاصل شده در حد فاصل گلستان و مازندران تنها آنفلوآنزای مرغی نبوده بلکه کمپلکسی از آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشیت است.

اما وزارت بهداشت گفته که مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان در کشور گزارش نشده است

دکتر محمدمهدی گویا،‌ رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده که تاکنون هیچ مورد انسانی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

او دراین باره به ایسنا گفت: به هیچ وجه مورد انسانی از آنفلوانزای پرندگان در کشور نداریم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    17 3
    باد آورده را باد می برد
  • حقیقت گو IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 4
    این هم یک شیوه ی افزایش قیمت مرغه
  • نیما IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 0
    ما ایرونیا اینقدر بیماری و مرض گرفتیم این یکی رو کجای دلمون جا بدیم . خودش ول میکنه میره .
  • بی نام US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    9 0
    من در یکی از شهرهای آمریکا زندگی میکنم. چند روز پیش خبر اومد که درصد بالاتر از حد نرمال نیترات در آب شرب شناسایی شده. یعنی باورتون نمیشه انقدر از تلوزیون اخطار دادن انقدر ایمیل زدن که زنان حامله و بچه های زیر شش ماه آب شیر نخورن. این مطلب رو از این جهت گفتم که سلامتی مردم باید اولویت داشته باشه به تشویش اذهان عمومی. حتی با اخطار مکرر جون یک انسان هم نجات داده بشه ارزشمنده
  • سربازوطن A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    2 0
    دولت وملت ،همدلی وهمزبانی خیال همه مردم ایران عزیزمن راحت باشه اینجاتواستان مازندران یکسری قوانین قرنطینه ای هست که داره بانظم بسیاربالایی اجرامیشه هیچ اپیدمی یاآلودگی حادی اتفاق نیافتاده سربازان شما درسازمان دامپزشکی کشورهمیشه آماده خدمت رسانی بوده وهستند. انشاا... بتونیم لیاقت خدمت گذاری به شما عزیزان روداشته باشیم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    1 0
    همين رو كم داشتيم
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    4 3
    ای خدا خسته شدیم از بس تو این مملکت هی گفتن این تقلبیه این خرابه این مسمومه. بسه دیگه