۲ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰
اولین نقشه رشت  را ببینید / عکس

یکی از ارزشمندترین اسناد فرهنگی تاریخی و علمی شهر رشت نقشۀ این شهر است که در سال 1249 هجری شمسی به دست ذوالفقارخان مهندس، سرهنگ توپخانه، در زمان حکمرانی میرزا عبدالوهاب خان آصف الدوله در گیلان ، به دستور ناصرالدین شاه تهیه شده است

نقشهٔ شهر رشت در سال ۱۲۸۷ هجری قمری معادل 1249 هجری شمسی، به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار به دست ذوالفقار مهندس یا همان ذوالفقار کرمانی ترسیم شده است. وی در بالای نقشه در مورد فرمان ناصرالدین‌شاه چنین نوشته است: «نقشهٔ معمورهٔ دارالمرز شهر رشت برحسب امر اقدس سرکار اعلیحضرت قوی‌شوکت همایون شاهنشاه اسلام‌پناه ناصرالدین‌شاه قاجار روحی و روح‌العالمین فداه به دست کمترین خانه‌زاد دولت جاویدمدت سمت اتمام پذیرفت. 

ذوالفقارخان نقشه را آنطور که در پایین آن نوشته در طول نه ماه و هشت روز به پایان برده است: «طول زمان کشیدن نقشه از روزی که شروع در عمل نمود تا روزی که به اتمام رسانید، سوای ایام تعطیل، نه ماه و هشت روز بود».
هر میلی‌متر روی نقشهٔ مذکور برابر سه ذرع است. ذوالفقارخان مهندس در پایین نقشه در کنار مقیاس خطی آن چنین می‌نویسد: «این مقیاس از روی متر برداشته شده و هر میلی‌متر سه ذرع است. پس نسبت این مقیاس به ذرع مثل نسبت یک به سه هزار و یک‌صد و بیست است»

روبرت واهانیان، معمار و گیلان شناس ، این سند را در مرکز اسنادِ موسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران می یابد که نخستین نقشۀ رشت در دورۀ ناصری بود و بعد از مطالعه و بررسی جزئیات این نقشه می گوید: ذوالفقارخان، با کمک گرفتن از فرزندان اعیان و اشراف، 140 سال پیش در رشت، با دستگاه تئودولیت و با وسواس ویژه، رشت را نقشه برداری كرد و یافته های خود را با وسواس تمام، در مدت نه ماه و چند روز، با ذکر کلیۀ جزئیات در نقشه آورده بود. امروزه شاید باورپذیر نباشد که نقشه های هوایی ، با تمام ابزارهای علمی، نمیتوانند آن کنند که ذوالفقارخان مهندس با نقشه برداری میدانی از شهر رشت تهیه کرده است»

                                                                                                                                            دانلود نقشه با کیفیت بالا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیدا A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    13 0
    جالبه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    13 1
    شهر رشت خیلی حیف شد..... دوتا رودخونه زرجوب و گوهر رود که یه زمان مردم توش شنا میکردن ماهی میگرفتن الان شده راه فاضلاب که تابستون که میشه بوی تعفن شهرو برمیداره..... شهر پر شده از ساختمان های بی ریخت و بد قواره و خیابون های کج و کوله..... باغ محتشم که بیشتر درختاش قطع شده...... فضای سبز شهر که شده چندتا دونه درخت کنار خیابون که اونم به خاطر اینکه نمای آپارتمان و مراکز تجاری رو درست کنن و به چشم بیان قطع میشه....الانم که سمت میدون شهرداری میری به لطف اتوبوس های داغون شهری هوا آلوده ی آلوده شده نفس نمیشه کشید تو میدون شهرداری...... رشت حیف شد حیف......
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    2 0
    102 سال بعد از تهیه این نقشه، من به دنیا آمدم. :
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    23 0
    دقتش فوق العادس