معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گقت: سازمان یونیسف برای حفاظت از گونه‌های نادر جانوری مانند ببر مازندران خواستار حک شدن شکل و نام این گونه‌ها بر روی صنایع دستی شده است.

 

علی ماهفروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرانلاین  منطقه استان  مازندران، صنايع دستی را هويت فرهنگی و ميراث يك ملت دانست و اظهار کرد: آثار تاريخی و ميراث فرهنگی به اثری گفته می‌شود كه حداقل 50 تا 100 سال از قدمت آن گذشته باشد و يا ارزش اثر آنقدر بالا باشد تا بتواند در اين رده قرار گيرد اما در حوزه صنايع‌دستی تمام توليدات روز هويت ملی است و اگر هنرمندی يك اثر هنری دارای هويت توليد كند خود هويت كشور را رقم زده است.

وی با اعلام اینکه ميراث فرهنگی متعلق به اجداد و نياكان ما بوده ولی در حال حاضر هويت ما در دست هنرمندان صنايع دستی معاصر است، افزود: هويت در بستر اجتماعی در حال رشد است و برای كسانی كه هويت ما را می‌سازند ‌بايد نگاه عميق و ژرفی داشته باشيم، برای آنها راهكارهای استراتژيك به وجود بياوريم تا اين هنرمندان بتوانند از اين مرحله عبور كرده و به فعاليت خود ادامه دهند.

وی با تاكيد بر اینکه صنايع دستی به عنوان هويت ملی بايد در بخش عملكردی و كاركردی خود نمود پيدا كند، گفت: اگر توليدات صنايع دستی همچنان برمنوال گذشته باشند درست است كه نگاه هويتی آن حفظ می‌شود ولی با نيازهای جامعه امروز و بسترهای تحول يافته جامعه مدرن و پست مدرن هماهنگی نخواهد داشت؛ خانواده‌ها بر اساس آموخته‌های مدرن و پست مدرن خود نياز به صنايع‌دستی دارند كه با معماری معاصر آنها مطابقت داشته باشد.

معاون صنايع دستی سازمان ميراث فرهنگی و صنايع دستی استان مازندران، تمدن غنی ايران را عامل شناخته‌شدن صنایع دستی کشور در دنيا دانست و گفت: مردم فرهيخته دنيا ايران را می‌‌شناسند و اگر بر اساس اين افق باید صنايع دستی توليد شود که مطمئن باشیم بازار دنيا در تسخير كالاهای ایرانی بماند.

ماهفروزی درباره ورود صنایع دستی چینی به بازارهای کشور نیز عنوان کرد: کشور چین دو شهر به نام‌های شهرهای دارای صنعت دستی ایرانی ایجاد کرده و آن را بر روی صنایع دستی که تولید کرده حک می‌کند و نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم اما كالاهای ماشينی چينی به دليل اينكه قالب‌گيری می‌شوند به هيچ عنوان صنايع دستی نخواهد بود و هيچ‌گاه حس و انرژي يك اثر را نخواهد داشت.

وي با اشاره به اینکه در دنيا هر كشوری می‌تواند صنايع دستی خود را عرضه كند و صنايع دستی كشورهای ديگر می‌توانند با تدبير و قانون وارد كشور شوند، افزود: ما به ميراث جهانی تعهد داريم و ميراث ايرانی نيز بخشی از اين ميراث جهانی است اما باید كالاهايی را در جهان معرفی کنیم كه به دست توانمند هنرمندان ايرانی ساخته شده باشد.

این مسئول با اشاره به طرح‌های سازمان‌های جهانی برای احیای صنایع دستی و تلفیق آن با محیط زیست بیان کرد: سازمان یونیسف و سازمان‌های جهانی برای حفاظت از گونه‌های نادر جانوری و یا ماندگار کردن نام این حیوانات مانند ببر مازندران و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی خلیج فارس خواستار حک شدن شکل و نام این گونه‌ها بر روی صنایع دستی مناطق شده است.

وی گفت: این سازمان‌ها صنایع دستی که با این عناوین تهیه شده باشد را خریداری کرده و در دنیا پخش می‌کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به وضعیت صنایع دستی در استان اظهار کرد: در مازندران 51 رشته صنایع دستی فعال است و نیز دو هزار و 800 کارگاه و 18 هزار و 700 هنرمند در استان دارای کارت هنرمندی هستند که از این تعداد 5 هزار و 800 نفر بیمه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بنابر دلايل مختلف از جمله قيمت تمام شده مواد اوليه صنایع دستی مازندران معمولاً از خارج از استان تهيه می‌شوند، افزود: تمامی افراد موجود در لیست شاغلین صنایع دستی مازندران فعال نيستند كه در جهت شناسايی فعالين واقعی اين حوزه در حال راستی‌آزمايی هستيم.

ماهفروزی عنوان کرد: با شناسایی هنرمندان واقعی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌تواند خدمات بهتر و مطلوب‌تری به هنرمندان ارائه کند.

این مسئول با بيان اينكه تمامی صنايع‌دستی توليد شده در همان منطقه جغرافيايی به فروش نمی‌رسد و بايد این آثار در مناطق ديگر فروخته شده و حتی صادرات این بخش نیز فعال شود، گفت: عدم شناخت بازار از سوی هنرمندان نيز موجب كاهش تقاضا برای صنايع‌دستی شده است به صورتی که برای نمونه درآمد صنايع‌دستی در دو دهه گذشته 3 درصد توليد ناخالص داخلی را شامل می‌شده كه این میزان به كمتر از 1 درصد رسيده است.

ماهفروزی مشكل تهيه مواد اوليه، عدم وجود بازار مناسب براي فروش صنايع دستی و عدم امكان صادرات صنايع دستی را از مشكلات عديده صنايع دستی دانست و گفت: قريب به  50 نفر هنرمند ناب مازندرانی شناسايی شدند كه از صنايع‌دستي قهر كرده بودند، از آنها خواستيم دوباره برگردند و به عنوان مشاورين واقعی به صنايع دستی كمك كنند.

وی بنيان اصلی صنايع‌دستی را روستاها دانست و درباره ديگر معضلات صنايع دستی استان اظهار كرد: متاسفانه در اين سال‌ها هنرهای توليد شده بر طریق مناسبی نبوده و به خاطر كم‌سوادی و يا نشناختن نياز بازار توليد مانند گذشته ادامه‌دار نبوده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران با اعلام اینکه در حوزه صادرات در استان حتی يك شركت صادراتی در حوزه صنايع دستی نداريم، افزود: با رايزنی‌های انجام شده با افرادی كه در حال صادرات مواد خشكبار هستند امكان صادرات متقابل صنايع دستی را فراهم خواهیم کرد.

این مسئول یادآور شد: نياز جديد بازار كه هم طرح فرم رنگ و نيازهای معماری و شناخت بسترهای اجتماعی است در صنایع دستی ديده نمی‌شود از این رو دولت بايد در اين بخش وارد شده و به بازآموزی هنرمندان اقدام كند.

ماهفروزی با اشاره به تغيير معماری در استان تصریح کرد: در دورانی كه در كمتر از 3 دهه معماری شهری متحول شده، صنايع‌دستی نيز بايد بر مبنای نياز امروز تهيه شود از این رو هنرمندان بايد به لحاظ جامعه شناختی نيازها و انديشه‌های انسانی مدرن و پست مدرن را بشناسند، جامعه‌شناسی اجتماعی و معماری و هنر را مطالعه كنند.

وي خريداران صنايع‌دستی در خارج از كشور را عمدتا دو گروه عنوان كرد و ادامه داد: بخشی از این خریداران از كشور‌های اروپايی معمولا طرح‌های متنوع را انتخاب می‌كنند و برخی كشورها نیز موضوع طرح برايشان اهميت دارد برای مثال كشاورزی مازندران يا حيوانات در حال انقراض و موضوعاتی از اين قبيل متناسب با انديشه‌ها و معماری آنها بايد كالاهايی به آنها عرضه شود كه نياز آنها باشد و اين نيازمند يك شناخت عميق است.

وی با اشاره به اینکه صنايع دستی هويت مردم است و اجاره نخواهيم داد برای منفعت عده‌ای كالاهای چينی وارد این عرصه شده با هويت مردم بازی شود، اظهار کرد: با فروشگاه‌هایی که به عنوان صنايع دستی، كالاهای كاردستی، قليان، سيخ كباب و ... به فروش می‌رسانند با همكاری مراجع قضايی برخورد خواهيم كرد.

ماهفروزی تصریح کرد: با وجود اینکه هنوز در حوزه صنایع دستی استانداردهای ویژه‌ای ارائه نشده است اما با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنايع دستی در حال دفاع از حقوق هنرمندان هستيم.

ماهفروزی با اشاره به حمایت صورت گرفته از صنایع دستی مازندران در سال گذشته عنوان کرد:  در يك سال گذشته 23 نمايشگاه صنايع دستی ملی و استانی در مازندران برگزار شد؛ در نمايشگاه صنايع دستی نوروزی استان مازندران از لحاظ رضايت‌مندی مشتریان و هم به لحاظ كيفيت و تنوع در كشور مقام نخست را کسب کردیم.

وی ادامه داد: هنرمندان مازندرانی در هفت نمایشگاه خارح کشور حضور داشتند و از 20 خرداد نیز در 13 رشته در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در تهران حضور خواهند داشت و در مازندران نیز از روزهای گذشته یک نمایشگاه ملی در نوشهر و دو نمايشگاه محلی در پلاژ ساحلی رامسر و گنجينه بابل در هفته صنايع دستی افتتاح خواهد شد.

این مسئول با اعلام اینکه برای نخستین بار خانه صنايع‌دستی مازندران در خانه رمدانی ساری در شروع به كار كرده در آينده نزديك فعاليت خود را به صورت حرفه‌ای پيش خواهد برد و در دو شهر چالوس و آمل نيز خانه صنايع‌دستی افتتاح خواهد شد، افزود: همچنين در 29 فروردين روز ملی بناهای تاريخی محله رسكت دودانگه ساری به عنوان موزه زنده صنايع دستی معرفي شده و در تقويم ملی قرار گرفته است؛ قصد داريم كه تعدادی از هنرمندان اين منطقه را احيا كرده و اين روستا را به عنوان مقصد صنايع دستی استان معرفی کنیم.

ماهفروزی اجرای برنامه مدون و سيستماتيك و كاربردی را در صنعت گردشگری و صنايع دستی لازم دانست و گفت: به گردشگران استان بايد صنايع دستی نمايش داده شود حتی اگر این گردشگران صنایع دستی را خریداری نکنند باید زمینه معرفی هنر و فرهنگ مازندرانی از این طریق فراهم شود.

معاون صنايع دستی سازمان ميراث فرهنگی و صنايع دستی استان مسير توسعه صنايع دستی را هموار اعلام كرد و یادآور شد: تقريباً همه هنرمندان استان شناسایی و به انجمن صنايع‌دستی معرفی شده‌اند.

 وي بابيان اينكه با پرداخت تسهيلات به طور نامتعارف به هنرمندان صنايع دستي مخالفم، افزود: اگر تسهیلات به طور گسترده به هنرمندان صنايع دستی پرداخت شود هنرمندان دغدغه تولید بدون کیفیت را خواهند داشت زیرا به بانک بدهکار می‌شوند؛ معتقدم در این زمینه باید خوشه‌ای عمل كنيم و مواد اوليه راحت‌تر و ارزان‌تر به دست هنرمند برسد، فروش و صادرات را تسهيل كنيم و به طرح و نقشه‌های نو هنرمند از طريق دولت یاری کنیم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =