توضیح مربی تیم ملی والیبال درباره درگیری موسوی و کوبیاک/او روی اعصاب ما بود!

رحمان محمدی راد دستیار کواچ از سختی های تیم در امریکا و لهستان می گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ او قبول دارد تیم اشتباه هم کرده اما باخت های والیبال را به برتری حریفان ربط می دهد، نه کم کاری بازیکنان. مربی تیم ملی والیبال امیدوار است تیم ملی در کازان به رغم سختی کار امتیاز بگیرد تا راه برای صعود تیم به دور نهایی لیگ جهانی هموار شود.

*قصه باخت تیم ملی به امریکا و لهستان چیست؟
ایران تیم خیلی باتجربه ای در لیگ جهانی نیست. به بازیهایی در این سطح نیاز داریم و باید در این رقابتها بمانیم. همه تیم های حریف ما جزو 10 تیم اول رنکینگ جهانی هستند و تعداد مسابقه های رسمی آنها بیشتر از ماست. مسابقه های رسمی که نقش مهمی دارد.تیم امریکا از دوره اول لیگ جهانی بوده . مسابقه ای که فرمول ان با هر مسابقه دیگری متفاوت است. امریکا در بازی اول با یک سیستم بازی کرد و یکسری بازیکنان و روز دوم با سیتم دیگری که ما نتوانیم دستش را بخوانیم. لهستان هم در بازی اول با یک سبک بازی کرد وبرای بازی دوم سرعتی زنها و پاسورش را تغییر داد و ما بالاجبار انها را حین بازی می شناختیم. درست است که ما تکنیک بازیکنان این تیم ها را می دانستیم اما کار انها را در قالب کارتیمی فرق دارد. همین مساله کار را برای جریفان سخت می کند. ما در بازی با لهستان تاکتیک و حرکاتی دیدیم که طبق بازیکنان شکل می گرفت.

*یعنی آمریکا و لهستان با دو تیم مقابل ایران بازی کردند؟
دقیقا. ما هم نیاز داریم به بازیکنان با تجربه بیشتر. بازیکنانی زیادتری که لیگ جهانی را تجربه کنند و همین مساله دست ما را برای برنامه ریزی مثل تیم های بزرگ باز بگذارد. از بازیکنانی در هر بازی استفاده کنیم، بدون اینکه نگران تجربه اشان باشیم به راحتی تاکتیک تیمی را تغییر دهیم .

*چرا در سه بازی قبلی ، ست سوم تنها اوج کار ما بود و با شروع ست چهارم دوباره تیم افت می کرد؟
فکر نمی کنم این مساله ربطی به افت فیزیکی بچه ها داشته باشد.بلکه باید ذهن انها را اماده کنیم. هرچند بچه های ما به اندازه کافی تجربه بای در خانه حریف را دارند اما باید اماده تر باشند. در لهستان تماشاگران هنگام سرویس سرو صدایی به اره می انداختند که شرایط را برای تمرکز بچه ها سخت می کرد. از طرفی ایران دیگر تیم ناشناخته ای برای حریفانش نیست.انها با شناخت کامل و انالیز مقابل ایران جلو می روند.

*چطور؟
در بازی اول ،امریکایی ها اولین سرویس را فر دادند تا جلوی دریافت کننده ای بیفتد که برای دریافت مشکل دارد. این یعنی شناخت کامل از تیم ما.انها حتی مسیر اسپک بازیکنان ما را می دانستند. حتی به شهرام گفته بودیم که فقط در یک مسیر اسپک نزند و حتی به وسط زمین هم اسپک بزند .چرا که خوب می دانند چطور دستشان را عوض می کنند. یا می دانند کدام بازیکن خوب سرویس می زند به خاطر همین ان موقع چهار دریافت کننده در زمین دارند. اما پوئن هایی در لحظات حساس اختلاف را زیاد می کند دیگر کاری نمی شود کرد.

*اما دریافت همچنان پاشنه آشیل تیم ملی والیبال است.
ما مقابل امریکا تاکتیک تیمی را بر مبنای سرویس گذاشته بودیم. به خاطر همین آنها 25 سرویس خراب کردند. به خاطر همین در دو بازی بالا سرویس می زدند، چرا که می دانستند توپ روی خط یک سوم سرعت تیم ما را بالا می برد و نمی توانستند خوب دفاع کنند. امار هم نشان می دهد هر توپی به خط یک سوم می رسید سعید خوب استفاده می کرد.به خاطر همین سعی می کردند سرویس های قدرتی بزنند. سرویس هایی که نه فقط تیم ما که برای هرتیم آزار دهنده بود. امریکا در خانه اش جوری سرویس می زند که کنترلش خیلی سخت است. دریافت سرویسی با 110 کیلومتر سرعت واقعا سخت است. تیم ما دریافت کننده ای دارد که اسپک های قوی دارد و دریافت کننده ای که دریافتش قوی تر از اسپک است. فعلا برای این مساله قائمی و میرزاجان پور را داریم . اما در مجموع این سالها دریافت کننده ای که اسپوکر قوی هم باشد مشکل ماست. اما فکر می کنند با بازیکنان جوانی که به تیم اضافه شده اند کم کم این مشکل حل می شود.

*یعنی همیشه دریافت ما مقصر نیست؟
ولی در بعضی مواقع واقعا بازیکن حریف خیلی بهتر از دریافت کننده ها هستند که دیگر حرفی باقی نمی ماند. مثلا کورک در بازی با لهستان دو سرویس زد یکی در منطقه 5 روی خط و یکی در منطقه یک روی خط. این توانایی بالای کورک را ثابت می کند و نمی شود به دریافت کننده تیم ایراد گرفت. وگرنه ما از نظر تاکنیک در بقیه زمانها از لهستان عقب نبودیم. درست است که امریکا با سرعت و پایپ جلو افتاد اما لهستان با سرویس های ریسکی نتیجه را از چنگ ما در آورد. در حالی که ما بهترین دریافت کننده دنیا را داریم. نمی شود بازیکن را به خاطر عملکرد بهتر بازیکن حریف مواخذه کرد.مثل اسپکهایی که اندرسون بالای سردفاع می زند. وقتی خیلی خوب اسپک زده کاری نمی شود کرد.باید فراموش کنیم و به پوئن بعدی فکر کنیم.

*چه مساله ای درگیری لفظی بین سید و کوبیاک را به وجود آورد؟
کوبیاک با رفتارهایش به تیم ما و بچه ها بی احترامی می کرد. خنده های او بعداز پوئن هایی که می گرفت روی اعصاب بازیکنان بود. او دقیقا با هر اسپک که می زد دقیقا تیم ما را تحقیر می کرد. البته این تکنیک اوست، در حالی که نباید باشد. شاید این حرکات در فوتبال زیاد باشد.وقتی بچه های ما مثل خودش رفتار کردند او عصبانی شد و از کوره در رفت . با دفاع عالی سید و بعداز آن هم نگاه سید برای کوبیاک خیلی گران تمام شد . به خاطر همین درگیری پیش آمد. کنترل بازیکن در این شرایط خیلی سخت است .

*توقع زیاد از والیبال کار دست تیم ملی داده؟
همان طور که والیبال در سطح جهانی پیشرفت کرده، آگاهی مردم هم نسبت به مسابقات و حریفان باید بالا برود. لیگ جهانی با قهرمانی جهان و حتی المپیک خیلی فرق می کند.تیم ها نمی توانند با آمادگی کامل در سمابقات شرکت کنند. چقدر خستگی راه طولانی امریکا و مصدومیت روی عملکرد بچه ها تاثیر گذاشت. تنها سه ،چهار شب اول همه بیدار بودیم تازه داشتیم هماهنگ می شدیم که تیم به لهستان رفت. باید دوباره شرایط بدنها تغییر می کرد. اینها بهانه ای برای خوب بازی نکردن نیست . اتفاقاتی است که برای همه تیم ها می افتد. از این بابت گلایه ای ندارم. اما شرایط تیم ما با بقیه فرق می کند. مثلا امریکا قرار است با لیست 25 نفره اش به تهران بیاید و بعد روسیه و بعد لهستان. ما معمولا تا شروع مسابقه پنج روی مهلت داریم ،بازیکن که مصدوم می شود دو تا سه روز تمرین را از دست می دهد و همین مساله روی عملکردش تاثیر می گذارد. اگر بازیکنان با تجربه داشته باشیم ان وقت می توانیم به راحتی جایگزین کنیم.

*یعنی انتقادات وارد نیست؟
مردم حق دارند . چرا که والیبال ورزش اول خانه ها شده و با بردش خوشحال می شوند و باختش ناراحت. اما ما هم توقع داریم اطلاعاتشان را درباره حریفان ما بالا ببرند. ان وقت شاید شرایط برایشان معقول ترباشد . کاش عملکرد تیم را بعداز 12 بازی بسنجند نه بلافاصله بعداز باخت اول به امریکا. بعداز 12 بازی ما همه حرفها و انتقادات را به جان می خریم . چرا که می دانیم انها هم به اندازه ما روی تیمشان تعصب دارند و دلشان می سوزد.

*بازی با روسیه را چطور می بیند. مخصوصا حالا که روسیه از امریکا می اید؟
روسها هر سال با دو تیم در لیگ جهانی شرکت می کنند.تیمی که به لهستان و امریکا رفت با تیمی که قرار است مقابل ما بازی کند فرق دارد. حتی سرمربی تیم روسیه هم به امریکا نرفته تا تیم اصلی اش را آماده کند. موزورسکی هم در روسیه مانده بود. شک نکنید این قضیه کار را برای ما سخت تر می کند. چرا که شناختی از این تیم نداریم. همان طور که لهستان با ترکیب متفاوتی مقابل امریکا بازی کرد و برای بازی با ما ترکیب جدیدی رو کرد ، روسیه متفاوتی را جلوی ما می بینید. تیمی با بازیکنانی آماده و بدون خستگی راه و سفر.

*نباید امیدوار به امتیاز در این بازی باشیم؟
من امیدوارم از دوب ازی حداقل 3 امتیاز بگیریم تا با امید بیشنتری در بازیهای تهران حاضر شویم. ان وقت شانس صعود به دور دوم ما بیشتر می شود. البته عدم صعود تیم هم به معنای کم کاری تیم نیست. حتی یک امتیاز تیم هم باعث صعود می شود.»

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =