معاون سازمان میراث‌فرهنگی: تخریب خانه‌های تاریخی شیراز دوباره شروع شده و نمی دانیم چه کسی تخریب می‌کند!؟

«نمی دانیم چه کسی یا کسانی خانه تاریخی در شیراز را تخریب کرده است» . این پاسخ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال است: «چه کسانی در تخریب خانه تاریخی دیگری در شیراز دست داشتند؟»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از توقف تخریب های سال گذشته در بافت تاریخی شیراز که با لودر و بیل میکانیکی در سطحی بزرگ انجام شد و قلب بافت تاریخی دوره‌ی ایلخانی شهر شیراز را هدف گرفت به طوریکه چند خانه تاریخی از جمله پورنواب و حلی‌ساز برای همیشه از تاریخ شیراز محو شد، موج جدید تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) آغاز شده و تا کنون سه خانه تاریخی که جزو بناهای واجد ارزش بافت تاریخی شیراز بودند، از بین رفتند.

صبح امروز مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: با وجود اینکه طرح توسعه بافت تاریخی شیراز مراحل تصویب را در شورای عالی شهرسازی می‌گذراند و مشاور طرح نیز بر حفظ بناهای ثبت شده و دارای ارزش این بافت با هدف حفظ کالبد بافت تاریخی و فرهنگی شیراز تاکید دارد، اما طی روزهای اخیر شاهد تخریب یکی دیکر از خانه‌های تاریخی این بافت بودیم.

امیری گفت: یکشنبه گذشته خانه تاریخی صادقی در بافت تاریخی شیراز تخریب شده است، این خانه طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی با کاربری موجود باید حفظ، نگهداری و مرمت می‌شد اما متاسفانه به طور کامل تخریب شده است.

حالا معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: متاسفانه بار دیگر تخریب ها در شیراز از سر گرفته شده است و ما برای اینکه جلوی این اقدام را بگیریم به استاندار و یک نامه به شورای عالی شهرسازی در شیراز نامه نوشته و خواستار بررسی این مسئله شده ایم.

محمدحسن طالبیان می گوید: مسئولیت ما بسیار سخت بوده و امیدواریم که این تخریب ها مانند سال گذشته تکرار نشود.

مکان های تاریخی شهرهای ایران از جمله مهمترین بخش هویت بخشی این سرزمین به شمار می روند که طی چند سال گذشته به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی و سودجویی مسئولان شهری در حال تخریبند. به طوریکه بافت تاریخی تهران، یزد، اردکان، قزوین و ... در سال گذشته به شدت مورد تهدید قرار گرفته اند.

این در حالی است که بافت های تاریخی در ایران، قابلیت ثبت شدن در میراث جهانی را داشته و می توانند تاثیر به سزایی در جلب توریست و حفظ هویت و فرهنگ شهرهای تاریخی ایران داشته باشند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساکن بافت قدبم A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    3 2
    بهتره اگه میراث فرهنگی می خواد از بافت قدیم محافظت کنه اون جا رو زنده نگه داره نه این که با در فقر نگه داشتن مردم بیچاره ی اون بافت فقط دلش به حال جاذبه های توریستی بسوزه با به اسارت گرفتن این بافت مردم این قسمت رو هم مثل بافت داره فرسوده می کنه
    • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
      0 0
      نقل مکان رو برای همین موقع ها ساختن...
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    یک جوری میگه خبر نداریم انگار داعش شبانه با بمب منفجر کرده وشبانه از مرز خارج شده
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام بافت تاریخی که به حال خودش رها بشه تا براثر باد و باران و... روی سر مردم و عابران خراب بشه یا جایگاه حشرات و حیوانات موذی و محل مصرف مواد مخدر و پناهگاه دزدان باشه بهتره یکباره خراب بشه اگر شورای شهر و یا میراث فرهنگی واقعا نگران بود تا حالا مرمت و باسازی میکرد و با تغییر کاربری انها را توریستی میکرد من خودم شیرازی هستم اینجا توریست ها از خرابی ها و آشغالهای این محلات بیشتر عکس میگیرن تا از اماکن توریستی همش هم گروهی مسخره میکنن و میخندن فقط کافیه یکم زبان بلد باشی تا ببینی با دیدن همین صحنه ها و بناهای سیاه و نیمه خراب به حال خود رها شده ما را وحشی میخونند بهتره کلا خراب بشن و بنای نو با هنر اسلامی جایگزین بشن