در پی تصمیم اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت -اوپک - برای حفظ سقف تولید بهای نفت ، بهای طلای سیاه در نخستین روز از معاملات هفتگی در بازار آسیا با کاهش همراه شد.

 این در حالی است که دلالان موضوع ورود نفت ایران به بازارهای جهانی را پس از لغو تحریم های بین المللی زیر نظر دارند که به گفته تحلیل گران به نوبه خود می تواند کاهش بیش از پیش بهای نفت را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین؛ بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوئیه 59 سنت کاهش یافت و به بشکه ای 58 دلار و 54 سنت رسید. بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه نیز با 56 سنت کاهش، بشکه ای 62 دلار و 75 سنت معامله شد. تحلیل گران اعلام کردند در پی تصمیم روز جمعه اعضای اوپک در رد کاهش سقف تولید نفت برای کاهش عرضه نفت در بازارها - که سبب کاهش بیش از 50 درصدی بهای طلای سیاه در سال گذشته شد - سرمایه گذاران در پی مشاهده تأثیرات طولانی مدت این اقدام هستند.

اعضای اوپک سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کردند ، سقف تولیدی که بیش از سه سال و نیم است حفظ شده است. اما گفته می شود کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در واقع روزانه بیش از 31 میلیون بشکه نفت تولید می کنند و همچنین این خطر وجود دارد که این میزان افزایش یابد.

سانجیوگوپتا رئیس بخش نفت و گاز آسیا-اقیانوس آرام در موسسه مشاوره ای ای وای می گوید در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل 30 ژوئن برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی ، قیمت ها در بازار احتمالا با نوسان همراه خواهد بود .

شش قدرت جهانی - انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا - در تلاش برای حصول توافقی با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران و محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و نظرت بر برخی سایت ها هستند. در صورت دست یابی و اجرای توافق نامه هسته ای ، قدرت های جهانی به تدریج تحریم های اعمال شده بر تهران از سال 2012 - از جمله تحریم های اعمال شده بر بخش نفت و پتروشیمی - را لغو خواهند کرد .

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد اما صادرات این کشور از دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز در سال 2011 به سبب اعمال تحریم ها به حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت. گوپتا همچنین گفت دست یابی به توافق نامه هسته ای می تواند سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت در بازارهای جهانی شود.

منبع: فرانس پرس

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =