معاون وزیر بهداشت خبر داد: کمبود ۲۰۰هزار پرستار/ حقوق پرستاران ۱.۷برابر زیاد شده است

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه برای نخستین بار است که مجموعه ای زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به منظور تأمین نیروی انسانی تشکیل شده است افزود: در این مجموعه قرار است تا 10 هزار نیروی انسانی در قالب نیروی مهارتی غیر دانشگاهی در بخش معاونت پرستاری به کار گرفته شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ محمد میرزابیگی در نخستین روز اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و سایر مراکز که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد افزود: متاسفانه برای استخدام دولتی سقف وجود دارد اما در قالب این مجموعه که زیر مجموعه وزارت بهداشت است میزان حقوق مناسبی با لحاظ کردن بهره وری و کارانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت سهامدار این شرکت است و هیچ گونه انتفاع شخصی در این خصوص وجود ندارد.

معاون پرستاری با بیان اینکه شرح وظایف مشخصی برای این نیروهای جدید تعریف شده است اضافه کرد: حدود 33 شرح وظیفه برای آنها تعریف شده و بنا نیست که آنها پرستاری کنند و در وظایف آنها مداخله کنند.

میرزابیگی افزود: متاسفانه پرستار با تحصیلات دانشگاهی عهده دار بسیاری از فعالیت هایی است که به وظیفه وی در نظام سلامت تبدیل شده است و اینکه بخواهیم وظایف سنگین پرستار را کاهش دهیم آیا کار نامناسبی به نظر می رسد؟

وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر انحصاری بودن تربیت این نیروها در مجموعه های خاص خاطر نشان کرد: این ادعا کذب است و تا کنون 5 تفاهم نامه با مجموعه های توانمند انجام شده تا به صورت آزمایشی نیروها را تربیت کنند و پس از حصول اطمینان تعداد نیروها را تعیین خواهیم کرد.

وی گفت: در دنیا و در زمینه آموزش پرستاری کشور ما جزء کشورهای برتر است اما در زمینه قرار گرفتن بر سر بالین بیماران وضعیت مناسبی نداریم.

ضرورت وجود نیروی کمک بهیار در جهت کمک به پرستاران

میرزابیگی با تأکید مجدد بر ضرورت وجود نیروی کمک بهیار در جهت کمک به پرستاران افزود: حضور این افراد می تواند باعث بالا بردن رضایت مردم و نیز پرستاران در ارائه خدمات مناسب شود.

معاون پرستاری تصریح کرد: سطوح مختلف پرستاری طی جلسات مکرر با وزیر محترم مشخص شده و حدود 5 ماه است که افزایش ظرفیت در دانشگاه ها را ابلاغ کرده ایم ضمن اینکه بر روی تحصیلات تکمیلی نیز تأکید داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با کمبود حدود 200 هزار نفر نیروی پرستار و کمک پرستار مواجهیم، افزود: باید بتوانیم این نیروها را تربیت و تامین کنیم ، ضمن اینکه اهتمام جدی وجود دارد تا پرستاران بیکار را نیز به کار گیریم اما به گونه ای عمل نمی کنیم که پرستار بیکار بیاید و کار کمک پرستار را انجام دهد بلکه باید بر انجام امور نظارت داشته باشد.

میرزابیگی گفت: از طریق تزریق پول و امکانات به یک سازمان به ازاء هر 10 درصد تنها 3 درصد افزایش بهره وری داریم اما اگر این منابع در عرصه نیروی کار هزینه شود به ازء هر 10 درصد، 9 درصد افزایش بهره وری به وجود می آورد.

وی با اشاره به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: دستورالعمل و فرمول ها تهیه و ابلاغ شده اند و تا پایان خرداد ماه نیز نتایج اجرای این طرح جمع بندی می شود تا بازنگری و اصلاح شود اما باید توجه داشته باشیم که انجام این طرح، بسیار مثبت و سازنده است.

ایجاد پاویون پرستاری

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: از محل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت بخشی را برای به کار گیری نیرو اختصاص دادیم تا مشکل کمبود نیرو در بخش درمان برطرف شود.

محمد آقاجانی در روز نخست اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و سایر مراکز که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با بیان مطلب فوق افزود: شرکتی متمرکز، باتعهد و التزام به پرداخت کامل و به موقع و بدون کسورات وابسته به وزارت بهداشت راه اندازی شد تا با توجه به مخالفت های سازمان برنامه ریزی برای استخدام دولتی، از این طریق کمبود نیروی وزارت بهداشت را تأمین کند.

وی گفت: وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای تبدیل وضعیت نیروهای انسانی به کار می بندد زیرا تأمین حقوق حدود 100 هزار نفر بر دوش بیمارستان ها و از محل درآمد بیمارستانی است در حالی که در دولت های گذشته در این زمینه اقدامات مناسبی انجام نگرفته و باعث بروز مشکلاتی شده است.

آقاجانی با بیان اینکه اعتقاد دارم رابطه محکم تری باید بین نیروهای فنی با بیمارستان ها برقرار شود افزود: در مقایسه با نیروهای غیر فنی بیمارستان ها باید تلاش خود را کنیم تا رابطه استخدامی پایدارتری بین نیروهای فنی و به ویژه پرستاران با بیمارستان ها ایجاد شود.

معاون درمان تأکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که سال گذشته انجام شد، ایجاد پاویون پرستاری بود، به صورتی که شاهد بودیم در گذشته پرستاران برای استراحت، غذا خوردن و حتی تماس های تلفنی خود دچار مشکل بودند و محلی که در آن پرستاران بتوانند با راحتی و آسایش در آن استراحت کنند وجود نداشت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح ایجاد پاویون پرستان اعتباری را برای تمام بخش ها در نظر گرفته ایم و در مجموع به 12 هزار و 600 بخش در قالب 566 بیمارستان اعتباراتی پرداخت شده تا حداقل امکانات را برای این زحمت کشان فراهم کنند.

آقاجانی افزود: اعتبارات طرح پاویون را هدفدار و نشان دار اختصاص داده ایم و در آن حتی شرح امکاناتی که باید به کار گرفته شود را نیز ارائه کرده ایم که از مدیران پرستاری درخواست دارم تا در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهند.

معاون درمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بهبود وضعیت نظام پرداخت یک کار دامنه دار است و از مهر ماه سال گذشته روند بررسی آن آغاز شده، افزود: از مهر ماه تا بهمن ماه سال گذشته برای بررسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بیش از 100 جلسه با کمک صاحب نظران و دانشگاه ها در وزارت بهداشت انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از 4 ماه مطالعه و برنامه ریزی، سرانجام طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر محترم به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد و مقرر شد پس از 9 ماه از اجرای آن، کمبود ها و نقص ها اصلاح و بازنگری شوند.

آقاجانی خاطر نشان کرد: به منظور اینکه سرعت پرداخت ها کند نشود وزیر محترم دستور دادند تا پرداخت علی الحساب صورت گیرد که در قالب آن حقوق پرستاران 1.7 برابر و حقوق پزشک ها 1.4 برابر افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد تا کنون 400 بیمارستان اعلام امادگی کرده اند افزود: از طریق سازمان بیمه سلامت اعتبارات را تزریق می کنیم و تا هفته آینده نیز حدود 300 بیمارستانی که 80 درصد تخت های کشور را تأمین می کنند این طرح را اجرا می کنند.

معاون درمان همچنین با ابراز خرسندی از وضعیت نظام ثبت اطلاعات در بیمارستان های کشور بیان داشت: برای نخستین بار است که ما می دانیم چه تعداد پرستار داریم و بنده در فروردین ماه که سامانه قاصدک راه اندازی شده بود مشاهده کردم که ساعت 4 صبح، 4 هزار کاربر در حال ورود اطلاعات بودند که باید از این اقدام بزرگ و ملی تمجید کرد.

وی گفت: از دید ما هیچ تفاوتی بین پرستاران و رابطه استخدامی آنها وجود ندارد چرا که همه پرستاران با مدرک دانشگاهی به ارائه خدمات مشابهی می پردازند و باید سهم آنها پرداخت شود.

معاون درمان اظهار کرد: نمی توان سختی کار یک نیروی پرستاری را در بخش اورژانس یا آی سی یو را با یک بخش دیگر که کار سبک تری دارند، مقایسه کرد؛ اما باید تلاش کنیم تا انگیزه های لازم را برای فعالیت افراد در این بخش ها ایجاد کنیم.

وی افزود: باید بین حجم کارها تفاوت وجود داشته باشد و طبیعی است که افراد هر چه فعالیت بیشتری کنند در آمد بیشتری به دست می آورند.

معاون درمان دادن نمرات کیفی توسط مدیران به بخش ها را مهم عنوان کرد و افزود: مدیران سعی کنند نمرات را عادلانه محاسبه کنند و اینکه بخواهند به کمک بهیار به خاطر موقعیت شغلی، حد اقل نمره و به پرستار حداکثر نمره را اعمال کنند، عادلانه نیست.

وی افزود: مدیری که نمره عادلانه می دهد باید تشویق شود اما باید توجه داشت که نمره هر فرد در مقایسه با هم صنفان آن فرد داده شود تا تبعیضی به وجود نیاید.

دکتر آقاجانی تأکید کرد: بین پرداخت کار و کارانه در گذشته حدود یکسال فاصله می افتاد که خوشبختانه این فاصله در حال حاضر کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه مشکلات زیادی در زمینه بازپرداخت دریافت مطالبات از سازمان های بیمه گر پایه داریم اما پرداختی دو بیمه اصلی در حال حاضر مربوط به آذر و دی ماه سال گذشته است.

وی با اشاره به تلاش برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور نظام پرستاری افزود: امیدواریم خروجی این انتخابات به نفع نظام سلامت کشور باشد و افراد منتخب هماهنگی های خوبی با مدیران پرستاری داشته باشند تا هم وضعیت صنف بهبود یابد و هم طرح تحول به خوبی پیش رود و شاهد آرامش مردم باشیم.

آقاجانی در پایان با تأکید بر اینکه ورود به قطب بندی سیاسی برای هر تشکیلات صنفی یک آفت است افزود: افراد منتخب باید به دنبال مطالبات و حقوق مردم به عنوان گیرندگان خدمت و مجموعه ارائه دهندگان خدمت به ویژه پرستاران باشند./206

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    3 4
    دیشب کلیه درد داشتم نیم ساعت تو بیمارستان تو بخش ناله میکردم رو تخت کودکان گذاشتنم با التماس یک پرستار آمد بالای سرم شما خودتان قضاوت کنید آیا این است کشیک شبانه و خدمت گذاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا این حقوق حلال است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شرکت نفتی A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    4 11
    چرا یک پرستار بخاطر خوابیدن 3 میلیون حقوق بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • فرهاد IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      5 2
      واست متاسفم با این طرز فکرت
  • مجتبی A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    13 6
    عجب .... 1.7 کارانه اضافه شده که اونم میشه دویست تومان افزایش تو بیشترین حالت
  • سامان A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    20 5
    خبر آنلاین ما که می دونیم انتشار نمی دی اما خودتم بخونی ما راضیم این آقا با این آمار 1.7 برابرش قطعا دروغ گفته من راضیم فیش حقوقی براتون بیارم لطفا شما به عنوان قاضی حرفای عجیب ایشون رو بررسی کنید
  • سرپرستار A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    7 0
    متاسفانه با گذشت چندین ماه از این صحبتها نه تنها هنوز پرداختی انجام نشده بلکه هر روز با بیان جملات مشابه و ارائه ارقام درصدی جو مراکز درمانی را بیشتر تخریب میکنند و با عدم اطلاع رسانی شفاف در سایت قاصدک به شایعات متفاوت دامن میزنند.هنوز تکلیف اضافه کارها مشخص نشده ، و پرستاران باید با کار در شیفت های متعدد منتظر بمانند ببینند چقدر بابت این اضافه کار که قبلا از قانون خدمات کشوری پیروی میکرد و حالا با یک دستور وزیر لغو شده و به کارانه تغییر پیدا کرده چقدر درافت میکنند؟مشخص نیست وزیر به استناد کدام قانون توانسته شخصا قانون را عوض کند.
  • فرهاد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    10 0
    من خودم پرستار رسمی شاغل بخش دولتی هستم.افزایش حقوق 1.7برابر کاملا دروغ میباشد.فیش های حقوقی اینجانب بعنوان سندازیکسال اخیر موجود میباشد
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    7 3
    دروغ میگه حقوق پزشکا رو نمیگه با طرح تحول سلامت بین 4 تا 150 برابر شده ولی افزایش اتفاق نیافتاده افزایش حقوق پرستارای زحمت کش رو تو بوق وکرنا میکنن دروغ گفته