مهام نیوز نوشت:

چندی پیش اخباری در زمینه افزایش تعداد دانش آموزان سیگاری و حتی افزایش میزان ورود مواد مخدر به مدارس منتشر شد که راسنه‌ها و مخاطبین هر یک به دلیلی از کنارش به آرامی عبور کردند و به قول معروف صدایش را در نیاوردند!

پیش‌تر خبری منتشر شد که هم رسانه‌ها و هم مخاطبین از کنار آن طوری گذشتند که گویا می‌ترسیدند از آن حرف بیشتری بزنند. شاید رسانه‌ها کار مهم‌تری داشتند٬ تب مذاکرات هسته‌ای بالا بود و نیازی نبود اخبار اجتماعی تیتر یک‌شان شود و مخاطبین هم فوبیای سرایت داشتند احتمالا؛ این‌که اگر به آن خبر باور پیدا کنند می‌باید بعد از آن به خانواده خود بیشتر دقت کنند. به پسر یا دختری که دارند٬ یا برادر و خواهری که بچه مدرسه‌ای هستند.

آن خبر در عین ناباوری این بود؛ مواد مخدر به مدارس تهران راه یافته است.

البته این خبر٬ تازه نبود. چون هر کسی که هنگام تعطیلی مدارس یک سر به پارک‌های اطراف مدارس برود به وضوح می‌تواند ببیند چه تعداد دانش آموز سیگار در دست دارند یا در گوشه گناری حس کنج‌کاوی خود را با دم‌و‌دستگاه‌های استعمال مواد مخدر ارضا می‌کنند.

پیشتر نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش داده بود که یک درصد دانش آموزان تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند. هر چند به صورت تفریحی. گزارش که در آن تصریح شده بود؛ هر روز مصرف مواد مخدر از سوی دانش آموزان بیشتر می‌شود.

نکته جالب توجه در خصوص این گزارش‌ها این است که دیگر بحث مصرف سیگار در بین دانش آموزان چنان عادی شده است که همه مسئولین از مواد مخدر اعتیاد آور سنگین صحبت می‌کنند.

سیدحسین هاشمی استاندار تهران٬ طی سخنانی در هفدمین همایش خیرین مدرسه‌ساز به ورود مواد مخدر به مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مواد مخدر به مدارس ورود کرده و آموزش و پرورش با وجود تمامی اقدامات خوبی که برای جلوگیری از این آسیب انجام داده اما بودجه و امکانات کافی برای مقابله با این بلا را نداشته و باید در این حوزه نیز خیرین به آموزش و پرورش کمک کنند.

او هر چند اقدامات آموزش و پرورش را در این زمینه ستود اما معتقد بود که آن اقدامات به دلیل امکانات کم آموزش و پرورش کافی نبوده و نیست.

در همین خصوص محمود نگهبان‌ سلامی نماینده مجلس٬ با یادآوری اظهارات قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر آغاز 60 درصد اعتیادها از دوران مدرسه با پر اهمیت و حساس خواندن دوران نوجوانی، گفت: متاسفانه ضعف آگاهی‌دهی به جوانان و نبود امکانات و تفریحات کافی از علل اصلی گرایش قشر نوجوان و جوان جامعه به استعمال موادمخدر است.

وی با بیان اینکه دوره نوجوانی و جوانی به ویژه مقاطع راهنمایی و دبیرستان دوران هویت‌یابی افراد است، افزود: در این دوران فرد تمایل به تجربه موارد جدید دارد که اگر آموزش‌های لازم و فضای کافی به او داده نشود بی‌شک استعمال مواد مخدر و سیگار را تجربه خواهد کرد.

نگهبان سلامی با تاکید بر اینکه ارایه آموزشهای لازم در مدارس و همچنین فراهم کردن شرایط برای رشد نبوغ نوجوانان و جوانان با شناسایی استعدادهای آنان کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر را در پی دارد، گفت: رفتار صحیح با نوجوانان چه در منزل از سوی والدین و چه در مدارس از سوی مربیان از راهکارهایی است که از گرایش جوانان به استعمال مواد مخدر برای اثبات وجودشان جلوگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد تجهیز شدن مدارس کشور به نظریه‌ها نوین و برجسته ترتیب کودکان و نوجوانان بسیار لازم و ضروری است. هر دانش آموزی در کشور ما بیش از یک سوم زمان فعال خود را در مدرسه سپری می‌کنند. از این رو حتی می‌شود گفت در برخی از موارد نقش تربیتی مدارس بیشتر از خانواده‌ها نیز هست. خصوصا که در مدارس روابط صریح‌تری بین دانش آموزان برقرار می‌شود تا روابط موجود در خانواده. همین صراحت نیز منجر می‌شود روابط دانش آموزان با یک‌دیگر نزدیک‌تر از روابط‌شان با پدر و مادر باشد.

البته در گذشته و حتی هم اکنون نیز قوانین بازدارنده کافی در برای جلوگیری ورود سیگار و دیگر مواد مخدر در مدارس اعمال می‌شده و می‌شود. باید توجه داشت که در حین حضور این قوانین مدارس امروز ما به درد خانمان سور مواد مخدر مبتلا شده‌اند. از این رو می‌بایست نظام آموزش پرورش و حتی نهاد‌های دیگر مرتبط با این ارتقا سطح توجه به ترتبیت و مشاوره در مدارش را پیگیری کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    7 0
    هر دم از این باغ بری می رسد....
  • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    1 0
    جاذبه های دنیای خارج از مدرسه برای بچه ها بیشتر ازاون هستش که بشه با امکانات مدارس با اون مقابله کرد مدارس ما با همون سبک 40 سال پیش اداره میشن مقایسه کنید با مدارس ژاپن یا سایر کشورهای پیشرفته و اضافه کنید به اینها یک مجموعه معلم رو که بدون انگیزه کافی نصف انرژی شون رو هم تو مدرسه برای پرورش و تربیت انسانهای صالح و عالم صرف نمیکنن چرا که باید بعد مدرسه دنبال یه کار دیگه برا سیر کردن شکم زن و بچه شون باشند . گل های باغ زندگی رو میفرستیم به مدرسه با هزار امید و آرزو اما از استرس معتاد شدن اونم تو مدرسه نباید خواب راحت داشته باشیم.پس اگه مدارس امن نیستند باید به کجا اطمینان کنیم ؟ به محیط های ورزشی ؟ به پارک ها؟ سطح شهر وخیابان ها؟نگرش نسبت به مجموعه اموزش و پرورش باید تغییر کنه .والسلام
  • علی از کرمانشاه A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 0
    من تا ۲۵ سالگی به صورت وسواس گونه ورزش رزمی انجام میدادم...،الان که ۴۸ سالمه هنوز ورزش میکنم ولی متاسفانه تریاک هم میکشم ولی جای بسی تاسف داره که خواهرزاده ۱۵ساله ام مواد صنعتی بنام گل مصرف میکند ،، اینها عاقبتشان چه میشود یک دلیلش اینه که انقدر نیروی انتظامی ضعیف عمل میکند که جای بسی تاسف دارد...یک پارک در بهترین و لارج ترین منطقه کرمانشاه هست بنام پارک حشیش.....ًچه بگویم
  • بی نام AE ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 0
    خدا خودش به بچه هامون رحم كنه
  • بی نام IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 1
    من به عنوان معلم می گویم که آماراعتیادبالاترازآماری هست که شمافکرمی کنیدوآمارمی گویدومهم ترین دلیل آن بی انگیزه بودن معلمان وازبین رفتن احترام وشخصیت معلمان دربین دانش آموزانمی باشدو....اگرامروزاقدام نکنیم فردادیرهست
  • ناظر IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 0
    والا من تا قبل از تعطیلات صبحها که از خانه به قصدرفتن به محل کار خارج میشدم،یک پسر15 یا 16 ساله رو میدیدم که داره یواشکی پشت درختهای باغچه کنار خیابون یک چیزی میکشه،چیزی که نه شبیه سیگار بود و نه اینکه نبود کوتاه بود و به نظر می آمد با دست پیچیده شده نه اینکه بصورت آماده و بسته ای خریداری شده باشد. تازه ما در محله ای زندگی می کنیم که لات و لوت زیاد نداردمحله متوسط رو به بالایی است ولی متاسفانه این نوجوون که از لباسهایش و کوله پشتی اش مشخص است مدرسه میرودوسرساعت مشخصی از خانه خارج میشه خیلی فکر مرا مشغول کرده.بیچاره والدینش که خبر ندارند بچه اشان به چه راهی کشیده شده.البته خیلی از والدین بدررفتار و خشن که شخصیت بچه را خورد میکنند در سوق دادن بچه ها به این راه موثرند.ای کاش نظارت ها بیشتر بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 0
    به نظر من مبارزه با مواد مخدر خصوصاً تلاش در جهت آگاهسازي و عدم استفاده نوجوانان و جوانان بالاترين جهاد است.