عباس آخوندی توضیح داد: اقدامی که باعث شد تاجر از تمام مراحل نقل و انتقال کالای خود مطلع شود

وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد با راه اندازی سامانه جامع گمرکی تاجر از تمام مراحل نقل و انتقال کالای خود مطلع می شود و به راحتی می تواند کالای خود را در مسیرهای مشخص ردیابی کند و چون اطلاعات کالا در تمام گمرکات به صورت یکسان قابل دسترسی است، دیگر نیازی به بازرسی های مجدد وجود ندارد.

بازدید از سامانه جامع گمرکی این بار بهانه ای به دست وزیر راه و شهرسازی داد تا از این اقدام دولت یازدهم برای تسهیل و روان سازی در عرصه تجارت بازدید کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به دعوت مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران از سامانه جامع گمرکی بازدید کرد.  

سامانه ای که با روی کار آمدن دولت یازدهم اجرایی شد و توانست درآمد های گمرکی را بیش از 100 درصد افزایش دهد تا در روزهای کسری بودجه، دولتمردان بتوانند روی درآمدهای گمرکی با اطمینان بیشتری حساب باز کنند. گفتنی است بارزترين ويژگي های سامانه جامع گمرکی را می توان در امكان اظهار الكترونيكي كالا به صورت برخط در هر زمان و در هر نقطه كه امكان دسترسي به اينترنت فراهم باشد، حذف مراجعات مكرر و غير ضرور واحدهاي توليدي، تجار و واردكنندگان كالا و فعالان اقتصادي به گمرك و يا به حداقل رسیدن آن عنوان کرد.

ویژگی هایی که سبب شد عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در توصیف آن اظهاراتی اینگونه مطرح کند:«با استفاده از این سیستم جامع کالاهای تجار در کمتر از 65 ساعت از گمرک ترخیص می شود، در حالی که پیش از این مدت زمان ترخیص کالا به حدود 30 روز نیز رسیده است.»

او ادامه داد: « به منظور استقرار سیستم یکپارچه نظام حمل و نقل در حوزه تجارت کشور این سامانه باید در بخش های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی وصل شود تا ترانزیت کالا در سطح کشور با سرعت بیشتری انجام شود.»
آخوندی خواستار وصل این سیستم به سامانه های گمرک کشورهای همسایه شد و  افزود:« سیستم پنجره مشترک با کشورهای همسایه می تواند در مبادله اطلاعات کالا بین گمرکات دو کشور به سهولت انجام شود تا کالا در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد.»
وزیر راه و شهرسازی گفت: « در این سیستم تاجر از تمام مراحل نقل و انتقال کالای خود مطلع می شود و به راحتی می تواند کالای خود را در مسیرهای مشخص ردیابی کند و چون اطلاعات کالا در تمام گمرکات به صورت یکسان قابل دسترسی است، دیگر نیازی به بازرسی های مجدد وجود ندارد. »
آخوندی اظهار داشت: «استفاده از این سیستم سبب می شود که خزانه کشور از آخرین دریافتی های حقوق گمرکی که به خزانه وارد شده آگاه شود.»
وی تصریح کرد: « استفاده از سامانه جامع امور گمرکی سبب خواهد شد هیچ ارتباطی بین ارزیابی کننده کالا و صاحبان کالا بوجود نیاید که این مساله از بسیاری از فساد گمرکی در کشور جلوگیری خواهد کرد. »
گفتنی است هنگام بازدید وزیر راه و شهرسازی از سامانه جامع امور گمرکی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، آخوندی را همراهی می کردند.

سامانه جامع امور گمرکی چیست؟

با راه اندازی سامانه جامع گمرکی صاحبان كالا بدون نياز به حضور فيزيكي در اماكن گمركي و مراجعات مكرر به اين سازمان قادر خواهند بود به صورت كاملا الكترونيكي و از محل كار خود اظهارنامه مربوطه را به گمرك ارائه كنند.

صاحبان كالا می توانند از وضعيت اظهار فعلي و نيز اظهارنامه هاي قبلي خود كاملا مطلع گشته و به اطلاعات و سوابق اظهارنامه هاي قبلي خود دسترسي خواهند داشت.

يكي از اساسي ترين مزيت هاي اين سامانه امكان پرداخت الكترونيكي در زمان اظهار برخط بوده كه ضمن رعايت كامل نكات امنيتي با توجه به ارتباط برخط سازمان گمرك و بانك ملي انجام اين فرآيند را در كوتاه ترين زمان ممكن فراهم مي آورد. همچنين فراهم سازي امكان ورود به سامانه گمركي از طريق سامانه ثبت سفارش در آينده نزديك و پس از يكپارچه سازي سامانه هاي مذكور قابل پيش بيني است.

امكان احراز هويت الكترونيكي و اعمال مديريت ريسك آنگونه كه در نمونه هاي توسعه يافته موجود توسط اين سامانه نیز بدین صورت است که در اين سامانه كليه مراحل احراز هويت و ماده 7 گمركي به صورت الكترونيكي و در همان زمان اظهار به صورت كاملاً غيرمحسوس انجام مي پذيرد و اعمال مديريت خطر(Risk Management)  و انتخاب مسير (Selectivity) به عنوان فرآيندي در جهت سرعت بخشيدن به مكانيزم ترخيص كالا در عين دقت كامل بر كالاهاي پرخطر و هدايت اظهارنامه ها به مسيرهاي سه گانه قرمز، زرد و سبز در لحظه اظهار فراهم بوده و صاحبان كالا در همان زمان نسبت به اين موضوع مطلع مي گردند.

یکی از مزيت هاي اين سامانه تعيين كارشناس پرونده و ارزياب به صورت الكترونيكي و همزمان با تعيين مسير اظهارنامه صورت پذيرفته و زمان مراجعه صاحب كالا به گمرك در جهت انجام مراحل نهايي اظهار اعلام مي گردد و همچنين در صورت موافقت و تأييد صاحبان كالا، امكان ارزيابي غيابي و بدون حضور ايشان فراهم مي شود.

در اين سامانه كليه مجوزهاي مورد نياز جهت ترخيص كالا از طريق ارتباط سامانه گمرك با ساير سازمانهاي ارائه دهنده مجوزها و اسناد ضروري ترخيص به صورت برخط و الكترونيكي قابل اخذ بوده و در همان لحظه اظهار الكترونيكي صورت مي پذيرد و در نهايت، با انجام اين مهم و قابليت هاي ذكر شده در عين اعمال كنترل هاي ضروري گمركي به صورت كاملاً غيرمحسوس ساده سازي و تسريع در امر اظهار و ترخيص و روان سازي عمليات گمركي همزمان صورت مي پذيرد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =