اکنون در جامعه ما گرفتن مدرک دانشگاهی یک پرستیژ اجتماعی محسوب می شود که هرجوانی باید از حداقل‌ترین آن برخودار باشد.

الهه محمدی: فعالیت باندهای مختلف جعل مدارک، فعالیت های تازه ای نیست. اما با توجه به رشد مدرک گرایی در بین قشر جوان جامعه، به نظر می رسد این فعالیت ها وارد فاز جدیدی شده است. به گونه ای که هر چند وقت یک بار شاهد دستگیری این جاعلان در شهر تهران هستیم. همین فعالیت های جدید بهانه ای شد تا با امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به گفت و گو بنشینیم.

آقای طاهرخانی به نظر شما علت اصلی تشکیل باندهای مختلف جعل مدارک دانشگاهی چیست؟
این موضوع طبیعی است که افرادی که تحصیل می کنند در مقابل این تحصیل مدرکی نیز دریافت کنند. تحصیلات دانشگاهی امروزه جایگاه خاصی را برای خود ایجاد کرده است. وجود بیکاری سبب شده افراد ادامه تحصیل را راه حل بپندارند و به آن روی آورند. وقتی درخواست بیشتری برای این امر وجود داشته باشد، مراکزی پیدا می شوند که این نیازها را پاسخ دهند. دانشگاههای مختلف اعم از دولتی و آزاد،دست به پذیرش دانشجویان می زنند. در این راستا برخی از مراکز هم پیدا می شوند که سوء استفاده کرده و جعل مدرک می کنند.

می توانیم استقبال مردم از مدرک گرایی و جعل مدرک دانشگاهی برای کسب وجه اجتماعی را از دلایل گسترده شدن مراکز جعل مدرک بدانیم؟
صددرصد همین گونه است. اکنون در جامعه ما گرفتن مدرک دانشگاهی یک پرستیژ اجتماعی محسوب می شود که هر جوانی باید از حداقل آن برخودار باشد. همچنین کسانی در جامعه ما هستند که به این مدرک نیاز دارند ولی به دلایل خاصی نمی توانند ادامه تحصیل دهند، بنابراین با گرفتن مدرک جعلی، به دنبال مدرک می روند. در این بین افراد سود جویی پیدا می شوند که با توجه به این نیازها با تشکیل باندهای جعل مدراک به نان و نوایی می رسند.

 همانطور که می دانید در یک سال گذشته شاهد جعل مدرک حتی در بین دولتمردان بودیم. به نظر شما این قضیه نمی تواند به گستردگی این پدیده دامن بزند؟
وقتی یک فضایی ایجاد بشود که جمعی بتوانند این عمل را انجام بدهند، مطمئنا به همه جای جامعه رسوخ خواهد کرد. وقتی در بین مسئولین یک کشور این قضیه اتفاق بیفتد مطمئنا شاهد رواج آن در بین صفوف مختلف جامعه خواهیم بود که همین رواج باعث به عقب افتادن کنترل بر روی این قضیه خواهد شد.

نقش مجلس شورای اسلامی در برابر این قضیه چه خواهد بود؟
در همان زمان که مدرک آقای کردان جعلی خوانده شد، مجلس برخوردهای جدی را صورت داد. گر چه برخورد مجلس در این رابطه برخوردی سیاسی بود. در حال حاضر هم نمایندگان به دنبال طرحی هستند که تا بتوانند جلوی این سوء استفاده ها را بگیرند، اما به نظر می رسد هنوز گام های مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. البته می توان برخوردهای صورت گرفته مجلس در برابر این قضیه را رو به جلو ارزیابی کرد. زیرا این برخوردهای صورت گرفته عمدتا برخوردهای قانونی بود که کسانی که در دایره قدرت بودند را شامل می شد. اما باید برخوردهای لازم با بعضی از وزارتخانه ها جدی تر باشد تا جلوی اشاعه این پدیده شوم گرفته شود.

مطمئنا گستردگی این پدیده به نظام آموزشی کشور ضربه خواهد زد. پیامدهای آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
بیشترین ضرری که به نظام آموزشی کشور وارد می شود کم شدن انگیزه ها در بین دانشجویان است. کسانی که تحصیلات واقعی می کنند ناامید خواهند شد و دچار حس ناامیدی می شوند. وجود چنین جوی در بین جامعه، باعث غلبه کردن جو تقلب و جعل بر نظام آموزشی کشور می شود که به تضعیف شدن بنیه علمی جامعه خواهد انجامید. به نظر می رسد باید کنترل های صورت گرفته از سوی مسئولان جدی تر و محکم تر باشد تا بتوان از عادی شدن جعل مدرک دانشگاهی در نظام آموزشی کشور جلوگیری کرد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =