اقتصادنیوز نوشت:

مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اگر به یکباره به سمت کاهش و تک نرخی کردن ارز پیشروی شود مشکلات متعددی در اقتصاد و جامعه ایجاد خواهد شد.
در چند سال اخیر بازار ارز در کشور به جای داشتن یک نرخ واحد شاهد دو نرخ مبادلاتی و آزاد بوده، که با توجه به روند چند وقت اخیر مبنی بر افزایش نرخ ارز مبادلاتی یا بانکی و کاهش نرخ ارز آزاد فاصله این دو نرخ به سمت کاهش حرکت می‌کند. این روند کاهشی در پس حرکت خود امید یکسانی نرخ ارز در اقتصاد ایران را سر می‌دهد.

برای رسیدن به یک نرخ واحد در اقتصاد کشور باید پیش نیازهایی از سوی نظام اقتصادی و بانکی کشور صورت گیرد، با توجه به تصمیمات و مسیر انتخاب شده بانک مرکزی می‌توان گفت این پیش‌نیازها تا حدودی رعایت شده و در حال انجام است که در مسیر حرکت نباید از تاثیر برخی موئلفه‌های سیاسی و اقتصادی بر روند ارزش‌گذاری نرخ ارز به ویژه دلار چشم پوشی کرد.

در همایش پولی و ارزی سال جاری در رابطه با تک نرخی شدن ارز دو مقام مسئول نظام پولی و ارزی نظارت متفاوتی نسبت به یکدیگر ارائه کردند. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه معتقد است: یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از سیاست‌های مهم بانک ‌مرکزی است و بعد از عادی شدن روابط بین‌الملل، رفع تحریم‌ها و افزایش روابط کارگزاری بانک‌ها حتما بانک مرکزی با تمهیدات لازم در پی اجرایی‌شدن این سیاست خواهد بود.

اما در مقابل علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی با انتقاد از سیاست‌های نرخ ثابت ارز گفته است که دنیا به این نتیجه رسیده که برای افزایش کنترل بانک مرکزی در نقدینگی، سیاست‌های نرخ ثابت ارز را کنار گذاشته و نرخ شناور را انتخاب کند.

با توجه به صحبت‌های دو مسئول بلند پایه اقتصاد کشور نمی‌توان گفت صحبت‌های این دو فرد در تقابل با یکدیگر قرار دارد، زیرا سیف از تک نرخی کردن ارز صحبت کرده و طیب‌نیا از ثابت نگه داشتن نرخ ارز بدون توجه به مسائل پیرامون آن انتقاد داشته است.

گفته سیف به آن معنا است که دیگر در اقتصاد دو نرخ ارز مبادلاتی و آزاد را نداشته و تنها یک نرخ ارز در معاملات و معادلات اقتصادی نقش داشته باشد و این گفته هیچ تناقضی با نظرهای وزیر اقتصاد و دارائی به نظر نمی‌رسد داشته باشد.

در رابطه با تک نرخی کردن ارز مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به این که در سال جاری کاهش تورم و افزایش نرخ رشد بسیار سخت خواهد بود، اظهار کرده است: نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد تا تعادل در نظام بانکی را به همراه داشته باشد.

حسین عبده تبریزی با بیان این که بزرگترین سوال در رابطه با تک نرخی کردن ارز و نرخ واحد ارز مبنی بر این است که آیا فشار بیشتری بر نرخ وارد کنیم یا چه نرخی برای نرخ واحد ارز مناسب است؟ گفت: نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که تعادل در نظام بانکی را به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: توجه سیاست‌گذار اصولا به سمتی رفته که رفته رفته به سمت تک نرخی کردن و کاهش نرخ ارز حرکت کند، اگر به یکباره به سمت کاهش و تک نرخی کردن ارز پیشروی شود مشکلات متعددی در اقتصاد و جامعه ایجاد خواهد شد.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: رابطه گشایش اعتباری و نرخ ارز در نرخ رشد کشور تاثیرگذار است. همچنین باید توجه داشت که از این به بعد کاهش تورم بسیار کار مشکل و سختی خواهد بود، زیرا در گذشته نرخ تورم از حدود 40 درصد به 15 درصد رسیده و حال به دنبال کاهش آن به حدود 12 درصد هستیم.

وی تصریح کرد: کاهش تورم در زمان فعلی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و سیاست‌گذار نمی‌خواهد که به بازارهای مختلف و نرخ رشد کشور صدمه وارد کند.

عبده تبریزی افزود: نرخ رشد در سال جاری بسیار تحت فشار است و مثبت شدن این نرخ به سختی صورت خواهد گرفت و امکان آن وجود دارد که حتی نرخ رشد به میزان یک تا دو درصد مثبت نشود.

مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با توجه به مسائل گفته شده بعید است که سیاست‌گذار فشار زیادی بر روی کنترل تورم در شرایط فعلی اعمال کند و باید بسیار آهسته آهسته سیاست‌ها دنبال شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =