اعتراض اهالی یک محله به فروش زمین های فضای سبز/عضو شورای شهر: شهرداری حق فروش را ندارد

مخاطبی از سوی جمعی از اهالی یکی از محلات تهران، از شهرداری پایتخت کامنتی اعتراض آمیز نوشته که یک عضو شورای شهر درباره این شکوائیه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه پیگیری مشکلات مخاطبان در سرویس تازه ایجاد شده مشکلات مردم منجر به پاسخگویی یکی از شهرداری مناطق تهران شد، برخی دیگر از خوانندگان ما نیز مشکلات مشابهی را مطرح کردند.
پیش از این، در گزارش "ساکنان مجاور زمینهای بی صاحب چه مشکلاتی دارند؟/ شهرداری: برخی مدیران به خاطر تملک بازداشت شده اند" به این مسئله اشاره شده بود که شهرداری می گوید نمی تواند برای زمین های بلاصاحب یا رها شده، اقدامی از جمله محصور سازی یا کاشت درخت داشته باشد.
این در حالی است که در آخرین جلسه علنی شورای شهر تهران، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری این نهاد، در تذکر خود اعلام کرد زمانی که او معاون خدمات شهری شهرداری تهران بوده، هر جا زمین بلاصاحبی می یافت، حتی بدون دستور کتبی و با اعلام شفاهی با استفاده از بیسیم، از ماموران فضای سبز می خواست زمین بلاصاحب و رها شده را تبدیل به بوستان محلی کنند.
با این حال پاسخ های شهرداری منطقه 1 تهران مبنی بر اینکه چند مدیر شهرداری به خاطر محصور کردن زمین های بلاصاحب یا کاشت درخت، بازداشت شده اند، باعث شد ما با اعلام کامنتهای جدید مخاطبان، مسئله را از محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران و معاون اسبق خدمات شهری شهرداری پایتخت، پیگیری کنیم که گفتگوی ما را در ادامه می خوانید:

شهرداری تهران می گوید وظیفه ای در مقابل زمین های رها شده در شهر ندارد، ولی شما مخالفت خود با این رویه را در شورای شهر اعلام کردید. دلیل شما برای موظف دانستن شهرداری در مقابل زمین های بلاصاحب و رها شده چیست؟
از نظر قانونی، شهرداری موظف است زمین های بلاصاحب را محصور کند. علت این است که این زمین ها، محل زباله دانی و ریختن پسماند یا خفیه گاه افراد ناباب و بزهکار نشود. شهرداری برابر قانون موظف است اینها را محصور کند و اگر مالک قانونی زمین ها پس از مدتی پیدا شد و درخواست داشت زمین را تملک کند، شهرداری باید هزینه هایی را در این زمین انجام داده به همراه مبالغ بالاسری که 15 درصد اضافه بر هزینه هایی است که کرده از مالک آن زمین دریافت کند و بعد آن زمین را برابر کاربری قانونی تحویل مالک زمین دهد.

شما سابقا در شهرداری تهران، در این باره چه اقداماتی کردید؟
آن زمان زمین های بلاصاحبی در سطح شهر بود وکلا زمین هایی که بلاصاحب در گستره شهرها به خصوص کلانشهرها وجود دارد، مالکش شهرداری است و شهرداری باید اینها را برای خدمات عمومی اختصاص دهد. ما نیز مطابق این وظیفه، زمین های زیادی را که رها شده و بلاصاحب بود، به خدمات عمومی اختصاص دادیم و این اراضی اکثرا فضای سبز شد. آن زمان که ما این کار را انجام می دادیم در شرایط خاصی بودیم. یعنی از لحاظ سرانه فضای سبز، تهران وضعیت بسیار بدی داشت. البته الان هم سرانه فضای سبز پایین است و کمبود فضای سبز در تهران مشهد است. بنابراین تصمیم گرفته بودیم زمین را به جای محصور کردن با هزینه بسیار اندک در حد کاشت چند درخت، بدون اینکه کار خاصی انجام دهیم، تبدیل به فضای سبز کنیم یا تبدیل به زمین های ورزشی می کردیم تا مردم و جوانان آن محله از این زمین ها استفاده کنند. پارک های محله ای از آن زمان فرم گرفت و این زمین های بلاصاحب کاربری عمومی پیدا کردند.


ولی الان شهرداری منطقه 1 تهران می گوید اجازه قانونی برای این کار ندارد؟
اشتباه می گویند. قانون شهرداری این را مسئله را تکلیف کرده و باید انجام بدهند.


ساکنان مجاور این زمین ها در صورتی که شهرداری مانند اکنون خودداری از انجام وظیفه اش می کند چه باید کنند؟
ما به عنوان دستگاه نظارتی این موارد را که شما از طرف خوانندگانتان اعلام کنید یا شهروندان عزیز به صورت مستقیم با شورای شهر مطرح کنند پیگیری می کنیم.


مخاطب دیگری این کامنت را گذاشته: "با سلام. لطفا راهنماییمون کنید که چه سازمانی روی کار شهرداری نظارت داره؟ شهرداری منطقه 7 دو سال پیش یکسری از خونه ها و املاک خیابان نظام اباد رو با اینکه توی طرح امام علی نبودن به بهانه قرار گیری توی فضای سبز حاشیه بزرگراه به زور از ما و همسایه ها خریداری کرد . اما حالا اون چند تا ملک رو به صورت یکجا داره میفروشه . واقعاً چه کسی پاسخگوی این همه ظلم و بی عدالتی توی شهرداری هستش. چرا کسی به داد مردم نمیرسه؟ چرا کسی جلوفساد توی شهرداری تهران رو نمیگیره؟ بخدا قسم از این واضح تر و روشن تر ظلمی نیست که شهرداری تهران و منطقه 7 دارن انجام میدن. از خبرآنلاین خواهشمندیم که ما اهالی رو راهنمایی کنن که ببینیم چطور باید دنیال احقاق حقوقمون باشیم؟ تو رو خدا کمکون کنید جمعی از اهالی کوچه درویش و چهره" این شهروندان را چطور راهنمایی می کنید؟

این کار بسیار خلاف است و زمینی را که به عنوان کاربری عمومی در مسیر عملیات ایجاد یک بزرگراه یا حریم سبز آن بزرگراه یا به عنوان ایجاد فضای سبز از مردم خریداری کرده اند، حق فروش این اراضی را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی ندارند. این مورد را هم هفته آینده پیگیری خواهیم کرد و شما هم پیگیری کنید و نتیجه را به مردم اطلاع دهید.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد RO ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    4 0
    با سلام چندین سال طول کشید تا با خرید تعداد زیادی از خانه های واقع در طرح تعریض خیابان برادران بهرامی این طرح به اتمام برسه ولی شهرداری منطقه ۱۸ در اقدامی عجیب با شروع ساخت یک پاساژ تجاری,پروژه تعریض این خیابان را بنفع خود تغییر داده و نسبت به کسانی که خانه خود را به اجبار فروختند و هم کسانی که موقع ساخت ملک چند متر عقب نشینی کردند ظلم شده و هم مردم منطقه که اینطور شاهد بی قانونی و شاهد تجارت شهرداری بجای خدمت رسانی هستند
  • اهالی محله نظام اباد کوچه درویش و کوی چهره DE ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    2 0
    با سلام و تشکر از پیگیری خبر آنلاین. واقعاً ممنونیم . ما همچنان از طریق خبر آنلاین عزیز پیگیری موضوع فروش فضای سبز منطقه 7 شهرداری نظام آباد هستیم. باز هم ممنونیم خبر آنلاین و امیدواریم که همچنان با پیگیری شما بزرگواران بتونیم از حقوق خودمون دفاع کنیم. خبر آنلاین عزیز ما کلی گزارش و استشهاد محلی داریم و واقعا پیگیر هستیم. ممنون از خبر آنلاین. ممنون. به امید احقاق حق تمام مردم عزیز ایران .
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    3 0
    شهرداری در چند سال رگذشته باغات زمینهای بالاتر از ارتفاع هزار وهشتصد منطقه یک را هم اجازه ساخت وساز داد وخیانت بزرگی کردخود در کاشانک باوجودی که اب به خاطر ارتفاع به طبقات دوم ساختمان ها هم نمی رسد اجازه برجهای پانزده بیست طبقه توی کوچه های باریک داده است