روایت ۸ساله سه بیمارستان خراسان جنوبی/مسئولان:دو ماه دیگر صبرکنید

انتظار هشت ساله برای بازگشایی سه بیمارستان سربیشه، سرایان و درمیان خراسان جنوبی در حالی پس از دو بار افتتاح رسمی توسط مسئولان کشوری ادامه داردکه این بار وعده برای دو ماه دیگر داده شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر ، حکایت تلخ سه بیمارستان سربیشه؛ سرایان و درمیان به سال ۸۶ برمی گردد، روزی که ساخت این سه بیمارستان آغاز شد و نور امیدی را در مردم این سه شهرستان مرزی که سال ها به دلیل مرزی بودن با بسیاری از بیماری های واگیردار دست و پنجه نرم می کنند و برای درمان ناچارند فاصله های چندین کیلومتری تا مرکز استان را طی کنند، روشن کرد.

شاید آن روز مردم محروم شهرستان های مرزی حتی تصورش را نمی کردند که باید برای سرانجام رسیدن این بیمارستان ها انتظار هشت ساله را تحمل کنند اما مردمی که پیوسته با کمبودها و نبودها دست و پنجه نرم کرده بودند باز هم راضی بودند و در این هشت سال تنها سکوت کردند و منتظر عملی شدن وعده های مسئولان بودند.

نور امید این مردم زمانی روشن تر شد که در سال ۹۰ ساختمان این بیمارستان ها با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد اما به گفته مسئولان وقت این افتتاح فقط بهره برداری از ساختمان بیمارستان بوده و هنوز تجهیز آن باقی مانده که باید توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.

بسته شدن بیمارستان ها به دلیل کمبود نیرو

این بار مردم شهرستان های درمیان، سرایان و سربیشه باید دو سال منتظر تجهیز بیمارستان ها می مانند و بالاخره در تیرماه سال ۹۲ روز موعود فرا رسید، ۳۱ تیرماه آن سال روز خوشحالی مردم این شهرستان ها بود چراکه بعد از دو سال بیمارستان ها با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت و مسئولان رده بالای استان برای دومین بار این بیمارستان ها را این بار با تجهیزات افتتاح کردند.

قائم مقام وزیر در همان سال اعلام کرد: حالا دیگر بخش‌هایی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه، استریل، زنان و زایمان، کودکان، جراحی، داخلی و اورژانس، درمانگاه، غذاخوری، خدمات اداری، ساختمان امحاء زباله، نگهبانی، تصفیه فاضلاب و اتاق برق اضطراری در آنها آمادگی کامل برای کار را دارند.

اگرچه ۶ سال انتظار مردم سرایان و شهرستانهای مرزی سربیشه و درمیان با اعلام خبر افتتاح رسمی سه بیمارستان در هریک از این شهرستانها به پایان رسید اما انگار خوشحالی مردم تنها یک روز دوام داشت و دو روز بعد از افتتاح این بار به دلیل نبود نیرو، قفل و زنجیر بر درهای این بیمارستانها زده شد.

قفل و زنجیر بسته شده بر درهای این سه بیمارستان بازتاب گسترده ای در میان رسانه ها داشت تا جایی که مسئولان از رده های استانی گرفته تا مسئولان کشوری وزارت بهداشت را به واکنش واداشت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در حالی از عدم تخصیص اعتبار برای استخدام نیروهای مورد نیاز این بیمارستان ها سخن می گفتند که مسئولان کشوری منکر این موضوع بودند اما واقعیت تلخ این بود که اگر چه مجوز استخدام برای این نیروها در سال ۹۱ صادر شده بود اما برای آن اعتباری در نظر گرفته نشده بود.

 

صدور مجوز استخدام نیروهای مورد نیاز در سال ۹۱

معاون اسبق توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بهمن ماه همان سال در نشست خبری با اصحاب رسانه گفته بود: مجوز استخدام نیروهای سه بیمارستان سربیشه، سرایان و درمیان در سال ۹۱ برای ۲۶۴ نفر در رشته های بهداشتی و درمانی صادر شده و آزمون استخدامی در ۲۶ خرداد ماه سال ۹۱ با هماهنگی وزارت بهداشت برگزار شده است.

علی اکبر اسماعیلی ادامه داد: به علت عدم لحاظ اعتبار در بودجه سنواتی و عدم تصویب بودجه شروع به کار پس از تصویب و تائید اعتبار در بودجه انجام خواهد شد.

وی به پیگیری های مکرر با وزارت و سازمان مدیریت ریاست جمهوری و نمایندگان اشاره کرده و گفته بود: امیدواریم بلافاصله پس از تصویب و تائید بودجه شروع به کار پذیرفته شدگان به عمل آید.

از آن روز به بعد تاکنون مردم شهرستان های سربیشه، درمیان، و سرایان همچنان مانند معاون دانشگاه علوم پزشکی به تصویب و تایید بودجه شروع به کار پذیرفته شدگان امیدوار هستند چیزی که تاکنون محقق نشده و با وجود وعده های مسئولان هر بار تا چند ماه دیگر به تعویق می افتد و باز هم اظهار امیدواری های مسئولان دانشگاه....!

 

سال ۹۳ تکرار وعده های بی نتیجه

بهنام باریک بین، معاون جدید توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در دی ماه سال گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در بودجه سال جاری و سال آینده برای به کارگیری این نیروها اعتباری در نظر گرفته نشده است باز هم اظهار امیدواری می کند که با پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارتخانه و مجلس امیدواریم تا پایان سال جاری حکم حقوقی این همکاران امضا تا از خدمات آن‌ها در سال ۹۴ بهره‌مند شویم.

محمود گنجی فرد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، نیز در جلسه روز پرستار در ارتباط با این بیمارستان ها گفته بود: حدود ۱۵۰ نیرو برای این بیمارستان ها گزینش شده اند و قرار بود که تا پایان سال جاری جذب شوند اما به دلیل برخی مشکلات این نیروها در ابتدای سال آینده بکارگیری می شوند.

و بالاخره در سال جدید نه تنها مردم شهرستان های سربیشه، سرایان و درمیان بلکه تمامی مردم خراسان جنوبی منتظر بازگشایی این بیمارستان ها بودند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۲۳ فروردین ماه امسال در گفتگو با جراید محلی خبر خوش آغاز به کار گیری نیروهای مورد نیاز این بیمارستان ها را داد و گفت: موانع بر سر راه به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز سه بیمارستان سرایان، درمیان و سربیشه بالاخر رفع شد و تا دو هفته دیگر زمینه فعالیت نیروهای استخدامی این سه بیمارستان فراهم می شود.

اما بعد از گذشت حدود یک ماه از این ماجرا هنوز این امر محقق نشده و این بار پای بیمارستان های مرکز استان درمیان است چرا که اگر نیروهای پذیرفته شده در این بیمارستان ها مشغول به کار شوند بیمارستان های مرکز استان با مشکل کمبود نیرو مواجه می شوند و باز شهرستان های سربیشه، سرایان و درمیان طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید حدقل دو ماه منتظر بمانند تا نیروهای مورد نیاز بیمارستان های بیرجند جذب شوند.

 

سرنوشت ۳ بیمارستان این بار به استخدام نیروهای بیمارستان های بیرجند گره خورد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اغلب نیروهای پذیرفته شده در بیمارستان های سربیشه، درمیان و سرایان به عنوان نیروی شرکتی در بیمارستانهای امام رضا(ع) و ولی عصر(عج) بیرجند مشغول به کار هستند، گفت: اگر این نیروها از بیمارستان خارج شوند ما با کمبود نیرو در مرکز استان مواجه می شویم و باید منتظر بمانیم تا نیروهای جایگزین آن ها جذب شوند.

کاظم قائمی با اشاره به اینکه اطلاعیه استخدام ۲۰۰ نیروی مورد نیاز این بیمارستان ها از روز پنج شنبه هفته گذشته منتشر شده است، بیان کرد: آزمون استخدامی این افراد در هشت خرداد ماه سال جاری برگزار می شود و گزینش و مراحل استخدامی آن ها حداقل یکی یا دو ماه طول می کشد.

وی با بیان اینکه هنوز اعتباری برای جذب نیروهای مورد نیاز بیمارستان های سربیشه، درمیان و سرایان از مرکز اختصاص نیافته است، عنوان داشت: تلاش می کنیم تا این نیروها را با استفاده از منابع داخلی خود دانشگاه به کار بگیریم تا شاید وزاتخانه در عمل انجام شده قرار بگیرد و اعتباری برای آن اختصاص دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش اورژانس، درمانگاه داخلی و اطفال این بمیارستان ها مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: تلاش می کنیم تا بخشی از آن ها را فعال کنیم اما نمی توانیم همه را به صورت یکجا مشغول به کار کنیم و بیمارستان های بیرجند را خالی کنیم.

وزارت بهداشت اعلام کرد تا خرداد ماه منتظر بمانیم

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این ارتباط گفت: تمام مراحل گزینش این نیروها انجام شده و تنها در اعتبارات بند "و" امسال مشکل ایجاد شده و این اعتبارات اختصاص نیافته است.

بهنام باریک بین ادامه داد: اما در حال حاضر وزارت بهداشت اعلام کرده که باید تا خرداد ماه منتظر بمانیم که اگر مجوز آن از سازمان مدیریت گرفته شود بودجه اختصاص می یابد.

وی بیان کرد: اگر در این زمان اعتبار مورد نیاز اختصاص نیابد، ناچاریم که نیروهای مورد نیاز بیمارستان ها را با اعتبارات خود دانشگاه جذب کنیم تا در اعتبارات بند «و» سال آینده قرار بگیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =