نسیم نوشت:

بیش از ۴۰۰۰ عضو هیأت علمی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به افت علمی کشور هشدار دادند.

در این نامه آمده است: کاستی‌های متعددی مشاهده می‌شود که آثار منفی آنها به طور مثال در بیکاری حجم زیادی از فارغ التحصیلان و جلب توجهات جامعه علمی به مسائل حاشیه‌ای، آشکار می‌شود.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه. امام علی (ع)

محضر محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران، حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

با عرض احترام و ادب و آرزوی توفیقات الهی برای حضرتعالی و اعضای محترم هیات دولت در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی با حمایت و همکاری همه قوا و اقشار جامعه تحت رهبری های حکیمانه مقام معظم رهبری، مطالب و پیشنهادات کوتاه و مهمی را در خصوص فعالیت های علمی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و نهایتا توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای شکوفایی و اقتدار ملی با تکیه بر خیل عظیم و مشتاق اساتید و محققین دانشگاهی به همراه دانشجویان مقاطع مختلف، بخصوص تحصیلات تکمیلی و همچنین سایر ظرفیت های ملی در این حوزه به استحضار می رساند. انشاالله مورد عنایت و بهره برداری حضرتعالی و همکاران محترم قرار گیرد.

اهمیت علم و فناوری و پژوهش های مرتبط با آن برای همه کشورها، و بطور خاص برای کشور عزیز ما امر واضحی است که نیاز به بیان یا اثبات ندارد. آنچه در این خصوص مورد سئوال است اولویت و چگونگی آن می باشد. شاید به دلیل برخی نیازهای روزمره و بعضا اضطراری بنظر رسد که فعالیت های علمی جایگاهی ندارد و وقتی مشکلات برطرف شد به مسائل علمی پرداخته خواهد شد! حاکمیت چنین نگاهی در بنگاه های اقتصادی که عمدتا منافع کوتاه مدت را می بینند شاید مورد قبول باشد ولی برای کشوری که دارای آرمان های والا و مشخصی است و علم از ارزش های بنیادین و مکتبی آن است قطعا قابل قبول نیست. رشد خیره کننده تولیدات علمی کشور در ۱۰ - ۱۲ سال اخیر و دستاوردهای فناورانه در برخی از حوزه های مهم مثل هسته ای، هوافضا، نانوفناوری، دفاعی، پزشکی و سلامت، عمرانی، نفت و گاز و ارتقای توانمندی صنعتی در اکثر حوزه های رایج دنیا با وجود تحریم های گسترده که از ابتدای انقلاب وجود داشته است نشان دهنده ظرفیت و استعداد بی نظیر کشور برای دستیابی به قله های علم و فناوری دنیا است و این هدف به لطف و عنایت الهی برای ملت بزرگ ایران دست یافتنی است.

رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) با هوشمندی کامل و بصیرت بی نظیر و با تکیه بر آموزه ها و تعالیم اسلامی همیشه بر تأثیر علم و فناوری در پیشرفت همه جانبه کشور و تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی تاکید داشته اند، بنحوی که قدرت و اقتدار ملی را بر سه محور عمده فرهنگ، علم و اقتصاد بیان نموده اند. ایشان در سالهای اخیر بطور ویژه و گسترده به همه اقشار جامعه، بخصوص به مسئولین نسبت به اهمیت و ضرورت جهاد علمی سفارش کرده و می کنند. معظم له از ابتدای شروع دولت یازدهم، از جلسه تنفیذ تا موقعیت های مناسب بعدی بر این امر و بر حفظ سرعت پرشتاب علمی کشور تاکید داشته اند. به عنوان نمونه در حکم اخیر دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که: شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه ای حتی اندکی کاهش یابد، بلکه باید روز به روز بر آن افزوده شود.

در اسناد بالا دستی از جمله قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری بر پیشرفت همه جانبه علم و فناوری تاکید شده است. از جمله در سیاست های کلی علمی و فناوری،"جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری " تصریح شده است.

با چنین پشتوانه و الزامات مستحکم قانونی و عقلانی، روند برنامه ریزی و اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در این حوزه متناسب با اهداف و سیاست ها به نظر نمی رسد. کاستی های متعددی در زمینه های مختلف اعم از سیاستگذاری و هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای واقعی کشور، کاربردی نمودن مقالات و پایان نامه ها، ایجاد مشوق ها و سازکارهای اثربخش در ارتباط دانشگاه و صنعت، درگیر نمودن اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرح و پروژه های کاربردی، تصویب و تخصیص اعتبارات مالی برای طرح ها و پروژه های اساسی و سایر فعالیت های پژوهشی، میزان تولیدات علمی، اختصاص منابع موجود به زیرساخت ها و فعالیت هایی با اولویت دستاوردهای عملی، توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مستقر در آنها، تحریک و تشویق بازار داخلی و خارجی برای دستاوردهای دانشی و فناورانه داخلی، متناسب سازی محتوا و شیوه های آموزشی با الزامات کاربردی و پژوهش های اصیل، تضعیف دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور، رکود یا حذف طرح های کلان ملی که از نیاز ها و ضروریات جدی کشور می باشد، شایسته سالاری و مدیریت حرفه ای و جهادی، مشاهده می شود که آثار منفی آنها به تدریج و در حوزه های مختلف مثل تداوم وابستگی به خارج، بیکاری حجم زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، لطمه به باور و اعتماد ملی، افت رتبه علمی در جهان، عدم تحقق اهداف و چشم انداز و جلب توجهات جامعه aaعلمی به مسائل غیرواقعی و حاشیه ای، آشکار می شود.

پیشنهاد مشخص ما اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش علمی کشور این است که با تمرکز و تقویت جهت گیری های صحیح علم و فناوری در چارچوب تدابیر، قوانین و سیاست های مصوب با مشارکت تمام اقشار مرتبط با این حوزه از تولید کنندگان علم تا بهره برداران و واسطه های مربوط، فضای شور و نشاط و پیشرفت همه جانبه علمی را توانی مضاعف بخشیده و این عرصه را تبدیل به عرصه ای استثنایی برای پیشرفت کشور قرار گیرد و براساس آن فرصت های استثنایی را بوجود آورد و با سرعت زیاد وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از خام فروشی، بخصوص نفت و گاز را قطع کرد و همگان شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر کشور با حفظ ارزش ها و آرمان های آن باشند. با آرزوی توفیقات روزافزون الهی برای جنابعالی و همکارانتان در هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    4 3
    فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد در مقطع دکتری هستم تقاضاهای من برای جذب در دانشگاه های دولتی؛ به علت فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آزاد رد میشه خوب چرا وقتی به هر علتی؛ یک دانشگاه را قبول نداریم درش رو نمیبندیم اما اگر فارغ‌التحصیل یه دانشگاه خارجی درجه چند باشی رو سر همه جا داری؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    عزیز من کجای کارید این تازه اول کار هست، همینطوری ادامه بدید 10 سال دیگه ببینید که چه اتفاقی سر دانشگاه ها و در نتیجه بازار کار ایران میاد وقتی به آموزش و پرورش نمی رسید انتظار درو هم نداشته باشید معلم های اضافی این هشدار را 8 سال پیش دادند، ادامه دهید ببینید چه می شود
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    3 1
    اتفاقا داره کم کم درست میشه و شغلی بنام "درس خوندن" تعدیل و شاقول می گردد انشاالله
  • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    2 1
    نوش دارو پس از مرگ رستم
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    7 0
    با سلام اعضاي محترم هيئت علمي بنظر راهكار جديدي ارائه نكرده اند فقط كلي گويى كرده اند
  • پارسافر A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    2 0
    کشوری که معلمش گرسنه باشد آینده اش معلومه. متاسفانه نگاه جامعه ما با نگاه تمام دنیا نسبت به معلو کاملا در تضاد است. در ایران بر تعطیلات تابستانی و ایام نوروز تمرکز شده و دیگر جوامع بر ارزش لحظه ای کار معلم تاکید دارند.وقتی به معم میگویند نصف سال بیکاری حقوقت از سرت هم زیاده.یعنی کار یک معلم را با کار یک دستفروش مقایسه شده است.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    9 1
    تو چند چمله راحت حرفتون بگین، خدایش تا آخر می خونی معلوم نیست دقیقا چی می خوان. اینا اساتید ما هستتد.
  • هادی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    11 1
    یکی از مقصرین اصلی تولید بیکار مخصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی خود اساتید محترم و نازنین دانشگاه هستن در دوره ریاست جمهوری احمدی نزاد چون نظارت کافی وجود نداشت تا اونجایی که دلشون خواست دانشجوی فوق لیسانس و دکترا گرفتن تا رزومه شون پر بشه از مقالاتی که دانشجوهای بینوا با نشون دادن سراب موفقیت توسط این اساتید مینوشتن
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    11 2
    قصد جسارت به فرهیختگان و اساتید برجسته و ارزشمند کشور را ندارم ولی متاسفانه عده ای از اعضای هیئت علمی دانشگاهها از بار علمی و دانش کافی جهت احراز پست مذکور برخوردار نیستند و تنها از مزایای آن بهره می برند، واین خود عاملی در افت علمی دانشگاههاست .
  • علي A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    10 2
    مشكل اصلي پايين آمدن سطح علمي كشور، متأسفانه خود اعضاء هيئت علمي هستند. به خصوص در سطوح تحصيلات تكميلي، متأسفانه ديده مي شود كه كل كار پايان نامه به دانشجويان ارجاع مي شود و عضو هيئت علمي هيچگونه تبادل علمي با دانشجو ندارد. متأسفانه اعضاء هيئت علمي كشور، به كارهاي ديگري مشغول هستند و از اين طرف با كار دانشجويان ارتقاء علمي پيدا مي كنند و با توجه به تعداد زياد دانشجويان، هم اكنون اكثر اعضاء هيئت علمي به مراتب دانشياري و استاد تمامي رسيده اند.