۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶

سایت صدای اقتصاد نوشت:

فردا به مناسب روز جهانی موزه ها و بناهای تاریخی بازدید از اماکن تاریخی کشور رایگان است.

فردا به مناسب روز جهانی موزه ها و بناهای تاریخی بازدید از کلیه بناهای تاریخی و موزه های کشور رایگان است؛ حرکتی نمادین تا هرچه بیشتر مردم را بتوان به بازدید از جاذبه های تاریخی و آثار فرهنگی کشور جذب کرد؛ جاذبه هایی که نگاهی به آمارها نشان می دهد مردم کشور چندان که باید و شاید با آن ها آشتی نیستند و به جز مقاطعی مشخص همچون تعطیلات عید به بازدید از آن ها نمی روند.

کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در سال 1977 روز 18 ماه می میلادی برابر با 28 اردیبهشت ماه را روز جهانی موزه‌ها نامگذاری کرد. براساس تعریف ایکوم، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی بمنظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها است.

البته موزه ها و بناهای تاریخی به عنوان جاذبه های گردشگری در کنار بحث های فرهنگی از نظر اقتصادی هم اهمیت بسیاری دارند و بخش مهمی از درآمد کشورهای گردشگر پذیر جهان از بناهای تاریخی و موزه های آن ها حاصل می شود، موضوعی که باز هم در ایران چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. براساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم اکنون بیش از 400 موزه، کاخ موزه و بنای تاریخی و فرهنگی در کشور برای بازدید وجود دارد که درآمد کل آن ها در سال گذشته (93) تنها 40 میلیارد تومان بوده است. درآمدی که اگر به 400 موزه و بنای تاریخی کشور تقسیم کنیم به صورت میانگین سهم هر موزه در کشور تنها 100 میلیون تومان است عددی که اگر به دلار 3200 تومانی آن را تبدیل کنیم به آمار 31 هزار دلاری در سال خواهیم رسید. حالا اگر عدد 100 میلیون تومان میانگین عددی درآمد موزه های کشور را به رقم میانگین هزار تومان قیمت بلیت موزه ها تقسیم کنیم به آمار 100 هزار نفر بازدید کننده در سال خواهیم رسید که نسبتا به آمارهای جهانی عددی بسیار ناچیز است. یعنی در واقع به صورت میانگین روزانه کمی بیش از 270 نفر از هر موزه در کشور بازدید می کنند و درآمد روزانه هر یک از موزه های کشور به صورت میانگین عدد 270 هزار تومان (85 دلار) است. عددی که به هیچ عنوان با موزه های جهان قابل مقایسه نیست.

البته این آمارها در شرایط ارائه می شود که باید چند نکته را در نظر گرفت یکی اینکه برخی از موزه ها و کاخ های کشور مجموعه ای از چند موزه هستند و برای ورودی آن ها باید از چند بلیت استفاده کرد و همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که بخشی از این درآمد مربوط به بازدید گردشگران خارجی از موزه ها و بناهای تاریخی است که هزینه بلیت بیشتری پرداخت می کنند. ایران باوجود اینکه جز 10 کشور اول جهان از نظر آثار تاریخی و فرهنگی و 5 کشور اول جهان از نظر میراث طبیعی است ولی جایگاه مناسبی از نظر جذب گردشگر ندارد در شرایطی که بسیاری از کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه در این زمینه موفق عمل کرده اند و سالانه بخش مهمی از درآمد کشورشان را از راه گردشگری کسب می کنند.

افزایش درآمد گردشگری و جذب گردشگران بیشتر یکی از وعده های اقتصادی دولت یازدهم بوده است، حسن روحانی در زمان برگزاری انتخابات از برنامه ریزی دولت یازدهم برای جذب 10 میلیون گردشگر خبر داد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    وقتی موزه ها و ساختمان های قدیمی می تواند در امد زا باشد چرا شهرداری در بیشتر شهرها دارد خانه های قدیمی را بجای باز سازی ویران می کند