اقتصادنیوز نوشت:

وحید محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد نقش کارگران در رشد اقتصادی کشور و در مقابل عوایدی که کارگران از رشد اقتصادی نصیب‌شان می‌شود، گفت: اگر عمده رشد حادث شده توسط بخش‌های دولتی و خصولتی باشد و سهم بخش خصوصی محض در آن کمر‌نگ باشد این رشد با نگرش و منطق توسعه اقتصادی زیر سوال است و بالطبع نقش کارگران نیز در آن کم‌رنگ است. در سوی دیگر اگر اقتصاد از رشد اقتصادی مستمری برخوردار و اقتصاد در شرایط رونق باشد کارگران هم از عواید رشد می‌توانند سهم بیشتری نسبت به شرایط رکود ببرند و هم امنیت شغلی بیشتری ـ بنا بر ضرورت نیاز به نیروی کار در شرایط رونق اقتصادی ـ خواهند داشت.

وی بر اهمیت رشد مستمر و درون‌زای یک اقتصاد تاکید و اضافه کرد: اگر رشد حادث شده یک رشد برون‌زا باشد، معنی آن، این است که این رشد حاصل بده‌بستان‌های بین‌بخشی و حاصل مشارکت نیروهای داخلی اقتصاد نبوده است و بالطبع در این صورت بخش‌های اقتصادی و نیروی کار، از جمله طیف کارگران نقش و سهمی از این رشد ندارند.

محمودی یادآور شد: در دوران دولت سابق رشد اقتصادی پایدار علی‌رغم افزایش قیمت نفت مشاهده نشده و از سوی دیگر گاهی تورم ساختاری در یک کشور عملا عواید رشد را ضایع می‌کند و باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شود.

وی تصریح کرد: در اقتصاد ایران اگر به دنبال رشد اقتصادی از طریق تزریق درآمدهای نفتی باشیم با توجه به ظرفیت جذب اندک، عملا تورم نتیجه کار خواهد بود و این تورم تاثیر منفی خود را بر رفاه خواهد گذاشت.
3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =