خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می شود. خانواده تاثیر بسزایی در تعادل روانی، عاطفی اجتماع یا فرد داشته و به عنوان کوچکترین کانون اجتماعی شدن ضامن پذیرش نقش های اجتماعی می باشد.

مهدی لاهوتی خبرگزاری خبرآنلاین - البرز :طلاق در زمره غم انگيزترين پديده هاي اجتماعي است و در فرهنگ اسلامي يكي از مغبوض ترين حلال محسوب مي شود كه عواقب بسيار ناگواري را براي افراد خانواده و جامعه به دنبال داشته و مي تواند موجب بروز بسياري از آسيب هاي اجتماعي شود.

در اين راستا سازمان بهزيستي استان البرز اقدام به راه اندازي مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق نموده است كه اين مركز امروز با حضور محمدجواد كوليوند نماينده مجلس شورای اسلامی استان البرز، حبيب اله مسعودي فريد معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي ، دكتر افروز بهرامي مدير كل بهزيستي استان البرز و همچنین ديگر مسئولان استاني افتتاح و شروع به كار كرد.

بهرامي در اين مراسم با اشاره به اينكه راه اندازي مركز مداخله در خانواده تاثير بسزايي در كاهش طلاق و آسيب هاي ناشي ازآن دارد گفت: خوشبختانه با اقدامات لازم و مستقرشدن در دادگاه هاي خانواده، آمار سازش پرونده هاي طلاق از 25 درصد به 51 درصد افزايش یافته است.

بهرامي افزود: در واقع از چندين سال پيش فعاليت هاي بهزیستی البرز در زمينه كاهش طلاق و اثرات نامطلوب اين پديده اجتماعي انجام شده است.به عنوان نمونه واحدهاي مددكاري را در دادگاه خانواده ايجاد كرده و خواستار اين شديم که دادگاه قبل از صدور حكم قضايي ،پرونده را به مددكاران و مشاوران ما ارجاع دهد تا اقدامات مداخله اي را در اين زمينه انجام دهيم.

وی ادامه داد: تشخیص دادیم بهتر است فعالیت مان را از محيط پرتلاطم و پرتنش دادگاه ها خارج كرده و يك مركز تخصصي در اين زمينه داير کرده ، فعاليت هاي خود را در اين زمينه گسترش داده، خدمات تخصصي خود را قبل، حين و بعد از طلاق ارائه دهیم. همچنین فعاليتهايي در زمينه اي شناسايي و كمك به حل مسائل ومشكلات خانواده هاي آشفته و متقاضي طلاق و انتخاب طلاق به عنوان آخرين راه حل و كمك به قضات دادگاههاي خانواده جهت اتخاذ تصميم مناسب و صدور حكم لازم و همچنين كمك به زوجين براي آگاهي از حقوق خود و بررسي صلاحيت والدين براي سرپرستي فرزندان انجام شده است.

وي گفت: ويژگي مهم اين مركز انجام كارهاي پژوهشي مي باشد که در این راستا پديده طلاق را آسيب شناسي کرده و نتايج آمار و تحقيقات خود را به مسئولين ذيربط ارائه خواهيم داد.

كارهاي پژوهشي در اين زمینه نیز از طريق مصاحبه و پرسش نامه هاي مختلف و كارهاي آماري انجام مي شود که به عنوان نمونه در اولين محصول پژوهشي ، كه نتيجه بررسي 12628 پرونده از سال 90 تا93 مي باشد ، مهمترين علل طلاق در سال 91 اعتياد، در سال 92 خيانت و در سال 93 درآمد ناكافي سرپرست خانوار تشخيص داده شده است.

بهرامي در پايان افزود: اميدواريم با اجراي اين طرح سهم بسزايي در كاهش بحران طلاق داشته و از فروپاشي خانواده و برهم زدن تعادل رواني، عاطفي افراد خانواده و بروز بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند فحش، انحرافات جنسي، خودكشي، فرار از منزل، سرقت ، اعتياد، تكدي گري و... جلوگيري شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415665

برچسب‌ها