به بهانه حمایت ورزش از حیوانات در حال انقراض /این بار، فوک دریای خزر

ملی پوشان واترپلوی ایران قرار است مسابقات فینا تراپی را با حمایت از فوک دریای خزر برگزار کنند.

مهری رنجبر- خبرگزاری خبرآنلاین؛پس از نقش بستن یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن های تیم ملی در جام جهانی،تمساح پوزه کوتاه ایرانی و درنا این بار نوبت فوک دریای خزر است تا با حمایت واترپلوئیست ها از انقراض نجات پیدا کند.

دقیقا یک سال قبل بود که ملی پوشان فوتبال برای حمایت از یوز پلنگ ایرانی لباسهایی  منقش به عکساین حیوان را  پوشیدند. هر چند قضیه به این راحتی ها نبود و فیفا تا جریمه اش را نگرفت اجازه  پوشیدن این لباس ها را به ایرانی ها نداد اما بالاخره شاگردان کروش با عکس یوزایرانی جام جهانی را به پایان رساندند.

بعداز آن تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان حامی تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا همان گاندو شد.تنها کروکودیل بومی ایران و پاکستان و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور، و همچنین پرشمارترین کروکودیل در کشور هندوستان. ذوب آهنی ها که ذوب در کارهای اینچنینی بودند دست روی خوب نسلی گذاشتند.نسلی که خیلی ها اصلا نمی دانستند این خزنده در کشورشان وجود دارد.آنها در لیگ برتر لباسی با عکس تمساح پوشیدند و حتی در بازی های لیگ برتر هم شمایلی از گاندو را تهیه کردند که در ورزشگاه ها جولان خوبی می داد.با این حال مشخص نیست که چرا دیگر حمایتی از تمساح ایرانی نمی شود و گاندو دوباهر بی حامی شده است؟

اما این اتفاق پایان حمایت ورزشی ها از حیوانات در حال انقراض نبود.سال قبل که تیم ملی والیبال ایران می خواست در رقابت های لیگ جهانی شرکت کند سازمان محیط زیست به این فدراسیون پیشنهاد داد تا برای شرکت در این رقابت ها  باحک تصویری از  درنای ایرانی حاضر شوند.اتفاقی که ظاهرا به خاطر فرصت کم و عدم اجازه fivb قرار شد تا در جام ملتهای قهرمانی مردان آسیای تهران بیفتد.

حالا و پس از یوزپلنگ،تمساح و درنا این بار نوبت فوک دریای خزر است.حیوانی دوست داشتنی که اگر حمایت های لازم از آن صورت نگیرد شاید به زودی رو به انقراض برود. فدراسیون شنا بعداز قبول میزبانی فینا ترافی بدش نمی آید یک کار فرهنگی-محیط زیستی هم انجام بدهد. به همین دلیل هم بود که آنها از پیشنهاد دفتر حفاظت محیط زیست راه اندازی شده در وزارت ورزش برای حمایت فوک دریای خزر هم استقبال کردند. محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا دراین باره می گوید:« بدمان نمی آمد در مسابقات فینا ترافی کار فرهنگی هم انجام دهیم .بنابراین با پیشنهاد حک عکس فوک دریای خزر روی لباس تیم ملی استقبال کردیم . هرچند زمان کم داریم  و همین مساله کار را سخت تر می کند.» فعلا عکس فوک دریای خزر روی لباس تیم ملی در مرحله طراحی است و فدراسیونی ها امیدوارند به مسابقات برسد.

دبیر فدراسیون می گوید:« فعلا  عکس در مرحله طراحی است  و معلوم نیست روی لباس برود. اگر بشود که عالی است و اگر هم به لباس نرسد حداقل نماد ان را در استخر می گذاریم.» برخلاف فوتبالی ها  که جریمه شدند و والیبال هم باید اجازه این کار را می گرفت و بعد عکس را روی لباس تیم ملی می زد، فدراسیون شنا با وجود خسرو امینی کمی جلوتر است. او نمایندگی فدراسیون جهانی را یدک می کشد و بنابراین با موافقتش قضیه حل است و نیازی به جریمه هم نیست. خسرو امینی نائب رئیس کمیته فنی واترپلوی فینا  البته هنوز نمی داند فدراسیون تصمیمش برای این کار جدی است یا نه اما می گوید:« اگر المپیک بود شاید قضیه فرق می کرد اما برای مسابقات توسعه جهانی واترپلو ، فینا ایرادی نمی گیرد که تیم ملی ایران با عکس فوک دریای خزر روی  لباسش بازی کند.اگر فدراسیون تصمیم بگیرد ، مشکلی برای تایید نیست و موافقت  من که نماینده فینا هستم  کفایت می کند.» البته این کار فرهنگی فدرایون شنا در فینا ترافی به حمایت فوک دریای خزر ختم نمی شود و آنها قرار است  مسابقاتشان را با شعار «آب دنیای ماست » برگزار کنند. شعاری که ظاهرا فدراسوین جهانی شنا هم  روی آن مانور می دهد.

 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =