عضو شورای شهر کرج: دغدغه اصلی ما کمبود مراکز درمانی در کرج است/کلنگ بیمارستان فوق تخصصی درد زده شد

وضعیت درمان در البرز هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده و کمبود مراکز درمانی و تخت های بیمارستانی در کرج مشهود است.در همین ارتباط با دکتر صادق باغستانی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج در اینباره صحبت کردیم.این گفت و گو را بخوانید.

نیوشا فتحی زاده خبرآنلاین-البرز:
دغدغه های مشترک میان شورا و دانشگاه علوم پزشکی در بحث درمان چیست؟

درتعامل دانشگاه علوم پزشکی و شورای شهر،دغدغه اصلی مسئولان شهر کمبود جدی مراکز درمانی در کرج می باشد وتا قبل از دیدن آمار واقعی از تعداد مراکز موجود ،شورا تصور می کرد که سطح درمان البرز از میانگین کشوری پایین تر است ،اما بعدها با ارایه آمارتوسط دانشگاه مشخص شد که آمار واقعیتی از سطح پیش بینی شورا هم پایین تر است.
وی در ادامه تعاملات میان دانشگاه و مدیریت شهری، تصمیم گرفته شد تا با نظارت معاونت فنی دانشگاه در بیمارستانهای رجایی،باهنر،کمالی و مدنی ، ساختمان های جدید احداث شود وساخت 33 هزار متر مربع درمکان های دید نتیجه این تصمیمات می باشد.
این همکاری ها یکی از اقدامات ماندگار شورای چهارم است،زیرا در پیشبرد آنها،بروکراسی اداری حذف و کارهای اجرایی دانشگاه تسریع شده است ودر نتیجه این فعالیت ها ، شرایط درمانی استان به جایی می رسد که علاوه بر جذب منابع مالی برای ساخت مکان های جدید، تجهیز مراکز درمانی نیز از جذب هزینه های مالی و ملی برخوردارمی شود و رسیدن به این روزها برای استان بسیار مهم می باشد،زیرا در شرایط فعلی چنین امکانی ر البرز فراهم نبوده و جذب منابع ملی بسیار ضعیف است و کمتر دستگاهی می توان یافت که بتواند از این منابع در استان استفاده کند.
این موضوع چقدر در افزایش سرانه تخت استان کمک می کند؟
این موضوع علاوه بر اینکه بسیار مفید بوده و سرانه تخت را در استان و به ویژه شهر کرج بالا می برد توانسته به ایجاد و ساخت مراکز دانشگاهی مثل دانشکده دندانپزشکی و داروسازی که سال گذشته افتتاح شده است کمک بسزایی داشته باشد .
آبا بودجه مصوب شده در مورد بیماران دیالیزی اجرایی شده است؟
بله این بودجه که برابر 600 میلیون تومان می باشد،اجرایی شده و در اختیار مهدیه کرج که تنها مرکز دیالیز شهر می باشد قرار گرفته است.همچنین بودجه ای 500 میلیون تومانی نیزجهت بهسازی و مناسب سازی مراکز درمانی مصوب شده ،اما چون منابع هنوز تامین نمی باشد و مقرر شده که تا نیمه سال این مهم تحقق یابد.
از اجرای طرح تحول سلامت در استان رضایت داشته اید؟
در طرح تحول سلامت ردیف بودجه هایی هستکه ظرفیت های آن دراستان البرز موجود نبوده و نمی توانست جذب منابع داشته باشد، همانند جذب بودجه به میزان تعداد مشخصی از تخت های بیمارستانی که در این خصوص چون البرز تعداد تخت کافی ندارد عملا این جذب بودجه تحقق نیافته است. لذا باید به حل این موارد کمک کرد و به همین دلیل مقرر شد تا حق انتفاع قطعه زمینی در مجاورت بیمارستان رجایی که جزو سرانه خدماتی شهر است به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود. در واقع با تعامل خوبی که بابت این قضیه صورت گرفته است این کار محقق می شود.

در سال گذشته کمیسیون سلامت شورا به جزء تعاملات با دانشگاه علوم پزشکی چه همکاری هایی با سایر ارگانها داشته است؟
شورا همکاری بسیار گسترده ای با آموزش و پرورش استان نیز داشته است و در این تعاملات بودجه ای بالغ بر 300 میلیون تومان جهت تجهیز نمازخانه ها و 300 میلیون تومان برای هوشمند سازی مدارس اختصاص یافته است،همچنین در سال گذشته نیز 600 میلیون تومان برای ورزش و سلامت دانش آموزان هزینه شده است.
چرا بیمارستان های فرسوده در کرج تخریب نمی شود؟
در جلساتی که با مسئولان علوم پزشکی داشتیم این موضوع از سوی همکارانم در شورای شهر مطرح شد و پیشنهاد دادیم که به جای ایجاد ساختمان های کوچک در حیاط بیمارستان ها، مدیریت شهری و علوم پزشکی ساختمان های جدیدی را احداث کنند و البته مدیریت شهری همکاریش را در این زمینه اعلام کرده است.
چه اقدامات درمانی مهمی طی سال گذشته و امسال در کرج انجام می شود؟
سال گذشته در کرج دو بیمارستان جدید توسط بخش خصوصی احداث شد و امسال نیز در ادامه تعاملات با بخش خصوصی، کلنگ بیمارستان فوق تخصصی درد در بلوار جمهوری زده شده وهمانطور که از نامش پیداست، تمرکز این بیمارستان، بر روی بخش روماتولوژی و مفاصل است.
این همکاری های با بخش خصوصی همچنان ادامه دارد و در کمیسیون های ماده 5 نیزاین قول از استاندار و اعضای مجموعه گرفته شد که هیچ وقت زمین های دارای کاربری درمانی تغییر کاربری ندهد.
در ادامه ایجاد مراکز درمانی با پیگیری هایی که مدیریت شهری از سازمان مسکن و شهرسازی داشته است، 2 هکتار از 7 هکتار زمین بیمارستان سرمد برگردانده شده و انتظار می رود که سازمان مربوطه مابقی 5 هکتار را نیز به بخش های درمان اختصاص دهد.
بالاخره تکلیف راه اندازی بیمارستان کوثر به کجا رسید؟
بیمارستان کوثرجزو مجموعه ای به مساحت 380هزار متر مربع است که تحت پوشش تامین اجتماعی و نیروهای مسلح قرار دارد. در این مجموعه که شامل بخش های مسکونی، تجاری، خدماتی و درمانی در نظر گرفته شده است. قسمت درمانی مجموعه برای درمان نیروهای مسلح توسط بخش خصوصی ساخته شده اما تعامل های خوبی در این مورد میان نیروهای مسلح و بخش خصوصی وجود نداشت که متاسفانه به حال خود رها شد. بخشی از تجهیزات این بیمارستان نیز به شهرهای دیگر فرستاده شد و تنها قسمت های مسکونی آن برای ساخت پیگیری می شود. در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی البرز مطرح شد تا حق انتقال آن به دانشگاه واگذار شود و صحبت پیرامون این واگذاری اکنون در جلسات شورا مطرح شده اما یک سری مسائل حقوقی در این خصوص وجود دارد که دچار چالش بوده و باید حل شود.
چرا بحث کاهش تقاضای سفر مطرح شده است؟
این بحث به این دلیل مهم می باشد که با پرداختن به کاهش تقاضای سفر،ارایه خدمات در شهرهای استان و همچنین مناطق مختلف یک شهر، شاهدکاهش ترافیک درون شهری و همچنین برون شهری خواهیم بود.به عنوان مثال در نتیجه این اقدام ،سفرهای بیماران به تهران کاهش یافته و به جای هزینه کردن برای ایجاد بزرگراه ها و کاهش بارترافیک، مراکز خدماتی و درمانی مدرن در شهرها ایجاد می شود.
در فردیس از نظر درمانی چه اقداماتی پیگیری می شود؟
مدیریت شهری سال 93 در فردیس، قطعه زمینی را به دولت جهت یجاد یک مرکز درمانی جدید واگذار کرد، اما واقعیت این است که هنوز برای ساخت و تجهیز آن دولت نتوانسته است منابع مالی تامین کند.اماخوشبختانه سازمان تامین اجتماعی توانست یک کلینیک 5 طبقه بسیار مجهزی را در فردیس راه اندازی کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =