محمد رضا احمدی

در پي تذكر بهنگام  مدير مسئول " روزنامه  ..."  به رياست  محترم جمهور مبني بر عدم پيروي از" حافظ شيرازي" در سياست خارجي (چون شاعر مذكور كل سمرقند و بخارا را با يك  "خال هندو"  معاوضه و به فنا داده است ) !  دوستان از اقصي نقاط  زنگ زده اند  و اسناد و مداركي  دال بر تاييد  خطرناك بودن اينشاعر در ساير زمينه ها نيز ارائه كرده و خواستار رسيدگي به وضعيت نابسامان  وي شده اند .

(لازم ذكر اينكه روحاني در تشريح سياست خارجي خود از اين شعر حافظ ياد كرد كه : با دوستان مروت با دشمنان مدارا ).

البته  بسياري از اين اسناد و مدارك  به دليل مورد دار بودن  غيرقابل درج است كه در اينجا فقط به يك مورد آناشاره مي كنيم... آنجا كه گفته است :

  در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی             خرقه جایی گرو و  باده  و دفتر جایی               

 دل كه آيينه صافيست غباري دارد                     از خدا مي طلبم صحبت روشن رايي

کرده‌ام توبه به دست صنم باده فروش                  که دگر می نخورم بی رخ بزم آرایی

نرگس ار لاف زد از شیوه چشم تو مرنج              نروند اهل نظر از پی نابینایی

نكات مورد دار همين چند بيت :

اولا":  شاعر معلوم الحال خود به" شيدايي" خود اشاره كرده و اذعان دارد كه اين حرف ها منشاء اش چيست !

ثانيا": در مصرع دوم از بيت اول شاعر خيلي در لفافه سخن از گرو گذاشتن اموال خود كرده است كه ممكناست نشانه ايي دال بر بدهكاري وي به سيستم بانكي آن زمان باشد ! و با عنايت به اينكه "دفتر" را نيز گرو گذاشته و گويا نمي داند كجا ... بحث فرار مالياتي را نيز به اين ترتيب  پر رنگ مي نمايد .( وارد بحث مورددار ديگر يعني " باده" نمي شويم كلا" !!).

ثالثا" : نامبرده براي انحراف افكار عمومي  ( علاوه بر اينكه كلا" مصرع اول به شدت مورد دار است ) حرفاز خدا زده است در حاليكه كسي كه كل سمرقند و بخارا را به يك خال هندو داده است عمرا" خداشناس باشد.

رابعا": در بيت سوم عذر بدتر از گناه و تشويش اندر تشويش اذهان عمومي و مخدوش اندر مخدوش ارزش هايناب و ترويج اندر ترويج  ابتذال .... بشدت خود نمايي مي كند .

و در آخر با كمال پاچه خواري و چاپلوسي در پي جلب نظر رييس جمهور محترم بوده و قصد داشته با روحانيگفتمان  بر قرار  كند....... غافل از اينكه مردم هميشه در صحنه ما گول اين  چرب زباني ها  را نمي خورند وهشيارتر  از اين  حرف و حديث ها مي باشند .

القصه ... علاوه بر تمام  موارد فوق ( كه كفايت مي كند براي آنكه نامبرده به اشد مجازات برسد!) ....  اين

شاعر معلوم الحال در آخرين بيت اين غزل زبان به اعتراف گشوده و رسما" اعلام مي كند : 

گر مسلمانی از این است که حافظ دارد             آه اگر از پی امروز بود فردایی      

لذا ضمن پشتيباني كامل از مدير مسئول مربوطه و تشكر از تذكر به جاي نامبرده .. خواستار رسيدگي به وضعنابسامان شاعر هستيم و از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضاي بررسي مجدد محتواي ديوان او را داريم.

 

 

  1717

  

  

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    28 0
    گر مسلمانی از این است کیهان دارد که کارش همه مشکوک و اتهام زنی است آه اگر از پس امروز بود فردایی
    • محسن GB ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      16 2
      نگران نباش دوست عزیز. آخرین گمانی که به کیهان و امثالهم میرود همانا مسلمانی است. فردا را هم را اینها تعیین نمیکنند. توکل به خدا میکنیم و فردایمان را خودمان میسازیم.
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      3 0
      یعنی وای بر کیهان ..
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 12
    لوس....
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 0
    مرحوم پدرم بعضی وقتها ابیاتی را برایمان میخواند . یکی از انها اینگونه بود . اگر صد ناپسند آید ز درویش رفیقانش یکی از صد ندانند ......... اگر یک بذله گوید پادشاهی ز اقلیمی به اقلیمی رسانند . امثال اقای کیهان چقدر خوبه که حرفهاشونو کمی سنجیده تر بزنند تا مایه این همه طنز نشوند . شاید هم بدشون نمی اد ؟
  • وحید A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    8 1
    و صد البته با اتکا به هزاران سند غیر قابل انکار شاعر معلوم الحال مورد نظر رابط جورج سوروس در ایران بوده و در mi6 دوره شاعری دیده
  • رضا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 0
    با سلام چرا نظر بنده را انعکاس ندادید؟ ضمن ارسال مجدد خواهشمندم آنرا انعکاس دهید. بسیار متاسفم كه شاعر بزرگي چون حافظ طنزمايه این روزهای ما شده است.اين شعر را براي اين منظور سرودم اميدوارم در همين قسمت آنرا انتشار دهيد. با عرض تشكر و احترام
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      3 0
      قربان چيز ديگري مايه طنز قرار گرفته نه شاعر
  • reza IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    4 2
    يكي ايران و آن تاريخ نابش قرين با شاعران گرديده نامش يكي ازآن بزرگان بوده حافظ چراغ خانه ما بوده حافظ چنان آرامگاهي چون امامان يگانه حافظي بر كل قرآن به اعيادي چو نوروز و چو يلدا تفعل چون زني راهت هويدا يكي گوته زِ آلمان بهر حافظ سروده شعري اندر وصف حافظ وليكن يك كسي بي ياد وبي نام نوشته طنز مايه بهراين نام توفو بر اين زمانه واي بر ما چنين بي حرمتي آيد سر ما خدايا چشم من را كور گردان از اين نامردمي ها دور گردان اگرايران زمين باشد سرافراز يگانه پرچمش باشد برافراز چنان داني كه از نام بزرگان عجين تاريخ ما در كل دوران