اعتراف بهزیستی: در ارائه خدمات به معلولان از کشورهای غربی عقب هستیم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در ارائه خدمات به معلولان عقب هستیم؛ در حال حاضر دنیا فاصله زیادی با موسسه‌گرایی در حوزه توانبخشی گرفته است. ما تلاش می‌کنیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یحیی سخنگویی در نشست خبری که امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد گفت: در 30 سال اخیر هیچ فعالیتی نبود که پوشش صددرصدی در کشور پیدا کرده باشد اما توانستیم در سازمان بهزیستی عمل کاشت حلزون را پوشش صد درصدی دهیم.

او با بیان اینکه زمانی ظرفیت افراد تحت پوشش 90 نفر بود ادامه داد: اما با اختصاص 5 میلیارد تومان، 1600 نفر تحت پوشش قرار گرفتند و در حال حاضر در سراسر کشور فردی کاندیدای عمل کاشت حلزون نیست. علاون بر آن در حال حاضر تلاش کرده‌ایم در جهت تامین نیازهای تعمیر و تعویض قطعات نیز عمل کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: سال گذشته همه معلولان تمام روستاهای کشور شناسایی شدند که بیش از 360 هزار نفر می‌شوند. در سال جاری این کار را در شهرهای زیر 50 هزار نفر انجام می‌دهیم.

 شناسایی افراد ضایعه نخایی

او تاکید کرد: تا پایان ماه جاری 3000 ضایعه نخاعی باقی مانده در پشت نوبت تحت پوشش قرار می‌گیرند و خدمات پرستاری به آنان تعلق می گیرد؛ بدین ترتیب پوشش این بیماران، کشوری می‌شود.

سخنگویی گفت: مرکز توانبخشی ضایعه نخاعی دریکی از مراکز بهزیستی افتتاح شده بود اما کارایی لازم را نداشت گفت: بنابراین سعی کردیم آن را پویا کنیم و این مرکز در ماه جاری افتتاح می‌شود؛ البته پیش از افتتاح، این مرکز به یکی از انجمن‌های تخصصی واگذار شده است.

او در ادامه گفت: پنج استان ایلام، اردبیل، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به استانداردسازی مراکز خدمات توانبخشی و کمک توانبخشی گفت: این مراکز در حال حاضر با رعایت مقررات می‌توانند از استاندارد برخوردار شوند.

قانون جامع حمایت از معلولان

سخنگویی در ادامه درباره قانون جامع حمایت از معلولان گفت: امسال در بعد وسیع‌تر قانون جامع حمایت از معلولان را اجرا می‌کنیم. علاوه بر آن گسترش خدمات غربالگری طیف اوتیسم را مدنظر داریم تا به صورت کشوری اجرا شود.

او با اشاره به احیای کمیته‌های توانبخشی گفت: معلولان پس از ورود به سازمان بهزیستی بلاتکلیف بودند اما با تشکیل کمیته توانبخشی، تکلیف معلولان روشن می‌شود و آنان از سردرگمی نجات پیدا می‌کنند. علاوه بر آن از صرف میلیاردها تومان پول صرفه‌جویی می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره تاسیس خانه‌های زندگی مستقل معلولان گفت: پیش از ورود معلولان به خانه و جامعه، آنان مدتی را در خانه‌های مستقل معلولان زندگی می‌کنند تا آمادگی‌های لازم را برای ورود به زندگی خود و محیط جامعه پیدا کنند.

سخنگویی با اشاره به آخرین وضعیت صدور کارت‌های جدید معلولان گفت: 100 میلیون تومان پول به منظور صدور 6000 کارت به استان تهران پرداخت کرده‌ایم ولی هنوز این کارت‌ها صادر نشده است، البته در سال جاری صددرصد این کار انجام خواهد شد.

او گفت: برای صدور 1.5 میلیون کارت به 9 میلیارد تومان بودجه نیاز است البته ظرفیت کشوری ما سالانه 150 هزار کارت است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    کلا" عقب هستیم.