۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
کشته از بس که فزون است کفن نتوان کرد ... و ما...

خبر وحشتناک غرق شدن هشتصد نفر مهاجر می توانست دنیا را تکان دهد.... اما در زمانی که کشته شدن بسیار آسان شده، و همه چیز در سمت و سوی نابود کردن و گرفتن جان افراد است.... در برخی از مناطق، مردمانی را حتی به اندازه برگ درختی تکان نداد... اینجا دیگه کشته و کفن و اینها ضرب المثل نیست، یک واقعیته...

رسول جعفریان

دریغ از یک بیانیه از یک کشور اسلامی.. دریغ از شنیده شدن صدای سازمان کنفرانس اسلامی.... هشتصد نفر آدم فقیر و بدبخت و بی هویت که گرفتار جنگهای داخلی میان مسلمانان شده اند، و هر روز شاهد قتل عام و سربریدن و عملیات انتحاری در مسجد و خانقاه و حسینیه و کوچه و خیابان هستند... برای حفظ جان خود و یک لقمه نان، از کشور خود می گریزند و در آب های هولناک دریای سفید در آبهای ساحلی لیبی غرق می شوند، بدون آن که رؤسای کشورهای اسلامی یک آخ بگویند و فکری برای این کار بکنند. اصلا مسلمان نه، مسیحی، آیا اینها انسان نیستند؟
باید پرسید چه چیزی از مسلمانی مانده است؟ چگونه این وضعیت قابل دفاع است؟ عقل مسلمانی تا چه اندازه به انحطاط افتاده است ؟ این چه بساطی است که برای ما پدید آمده است؟ آیا اروپایی ها مقصر هستند؟ آیا همه چیز زیر سر امریکایی هاست؟ ما در کجای ماجرا قرار داریم؟

رسول جعفریان

در این طرف، در دنیای ما، همه می خواهند با زور و کشتار مشکلات خود را حل کنند. آیا با نابود کردن چه کسانی، عقل ما به جای اول خودش بر می گردد؟ آیا کشتن و جنگ راه حل نهایی است؟ آیا با این افتضاحی که پیش آمده، با این جنگها و نبردها، اوضاع نابسامان فعلی خاتمه می یابد؟ یا نه و به عکس، هر کدام از آن جنگها از دل خود جنگ دیگری را می آفریند؟ فرض کنیم قذافی و این و آن کشته شوند، با این موجی که به راه افتاده، هزاران نفر دیگر جای آنها را خواهند گرفت که از آنها آدمکش ترند.
راستش مسلمانی که کشتن و کشته شدن را در راه کشتن هم دین خود افتخار و عامل رفتنش به بهشت می داند و جایی که فقیه ش هر روز فتوای قتل اعضای دیگر گروه ها را صادر می کنند و حتی در این میان نزدیک ترین گروه ها افراد به یکدیگر رحم نمی کنند... چه امیدی برای خلاصی از این اوضاع هست؟
آن وقت، ... دولتی که ادعای فرهنگ و دانشگاه و هزاران تحصیل کرده در اروپا و امریکا دارد.... در دست مشتی شاهزاده و امیر سرمست از پول نفت، آری در همین اوضاع و احوال، بر سر مسلمانان بی دفاع و فقیر یمن بمب می ریزد و ادای اسرائیل را در جنگ غزه در می آورد و نعره پیروزی سر می دهد. انحطاط از این بدتر؟

رسول جعفریان

مشکل اصلی چیست؟ پشت پرده این همه مهاجرتها، این همه پناهندگی، این همه بی هویتی و بی خانمانی چیست؟ چه کسانی در این باره فکر می کنند؟‌ این قدر که در باره بهار عربی و بیداری اسلامی صحبت شد، آیا کسی در باره پناهندگی و بی هویتی بحث می کند؟ این قدر که می خواهیم دیگران مثل ما فکر کنند، آیا تلاش می کنیم وادارشان کنیم مثل خودشان اما در چارچوب ارزش های انسانی و الهی فکر کنند؟
راستش آدم فکر می کند ، پوچی و بیهودگی سراسر زندگی مسلمانی را گرفته است، نه عقل سالمی وجود دارد نه تفکری، نه اقتصادی.

رسول جعفریان
در این شرایط، توده های بی سواد، بی فرهنگ، فقیر، کسانی که تلاش می کنند لقمه نانی بدست آورند هر کدامشان تا آنجا که بتواند برای گریز از این شرایط، از لیبی و مصر و تونس و مغرب و ... هرجای دیگر، می گریزد تا خود را به شمال و اروپا برساند. این مهاجران می دانند که سالها بدبختی خواهند کشید و در اردوگاه ها برای گرفتن پناهندگی خواهند ماند، اما فکر چند نسل بعد از خود را می کنند.... و غافل از این که یک مرتبه، هشتصد نفر ... یک جا در دل دریا فرو می روند. این نه آخرین کشتی بوده و نه اولین. طی سال گذشته این چندمین مورد است که اتفاق می افتد و هیچ کس جایش درد نمی گیرد و هیچ کنوانسیونی راه حلی برای این معضل ارائه نمی دهد.

 

رسول جعفریان

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    31 2
    استاد عالی بود لذت بردم
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    29 0
    واقعا چه بلایی سر ما و وجدانمون اومده... شاید اگر اونجا بودیم با جنازه ها عکس سلفی میگرفتیم و سریع آپ میکردیم تا ببینیم چن تا لایک داره... از مسلمونی زنجیر زدن و سینه زدن یاد گرفتیم و قران و دستورات اخلاقیش فقط یه دکور برای سفره های عقد و هفت سینمون شده... مرسی از نویسنده... هشدار خوبی بود
  • مهدی A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    18 0
    خدایا دلم به تنگ آمده ... قلبم سخت شده است ... اشک در چشمانم خشکیده ... یا مرا دریاب یا مرگم را برسان ... ... مطلبی متین نوشتید . سپاسگذارم
    • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      5 1
      "سپاسگزارم"
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    18 1
    پشت این همه فاجعه در دنیا غفلت و جهل بسیاری و زیرکی اندک مردمانی نهفته است
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    12 2
    کشته شدن به اصطلاح جهان سومی ها بی ارزشه وگرنه اگر غربی بودن دنیا تکون خورده بود؛ مثل قربانیان نشریه شارلی ابدو
  • مسعود ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    5 1
    بيداري وجدانها بازگشت به معنويات جدي جدي چقدر فاصله گرفتيم
  • آرش RO ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    7 0
    باید عبرت گرفت وخیلی بیشتر کوشید تا تا نادانی را در بین نسل های آینده کمتر و کمتر کرد زیرا همه این مشکلات از نادانی سر چشمه می گیرد اگر در این کشور ها نظم و دانش در امور حاکم بود به این مشکل مبتلا نمی شدند پس باید ما هم هشیار باشیم چون همین مشکلات هم در کشور ما هست تحصیل کرده داریم اما خودشان هم احساس پوچی می کنند چون وقتی بی کاری فقر نا امیدی گریبانگیر آدم میشه آدم را از مسیر درست منحرف می کند .
  • بهمن US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    6 0
    چه عالی فرمودید حاجی جان واقعا همینطور است
  • بی نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 1
    انسان اسمش روشه. یعنی نسیان کار، فراموش کار. وقتی خودمون آسایش داریم همه چیز رو فراموش می کنیم.
  • بی نام RU ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 0
    سال هاست که هموطنان ما هم به دلایل مختلف با به جان خریدن تمام خطرات، در حال مهاجرت هستند. بهتر نیست اول یه سوزن به خودمون بزنیم بعد یه جوال دوز به دیگران؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 5
    اسرائیل آدمکشی رو در این منطقه رواج داد و این عربها سوری و عراقی هم از آنها یاد گرفته اند. این منطقه این اندازه ددمنش نبود. یاد جلال آل احمد بخیر که اسرائیلی ها را چاقوکشان حرفه ای خاورمیانه خواند. حالا خلقیات اینها فراگیر شده.
    • احسان A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      15 0
      نویسنده حرفش این بود که عوض متهم کردن دیگران خودمون یکبار به فکر بیافتیم. شما بنظر کلا نگرفتی مقاله رو باز میگی اسرائیل ایجوری و اونجوریه؟
    • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      0 6
      اصلا می شه گفت بنیادگرایی دینی رو یهودی ها و صهیونیست ها در این منطقه براه انداختند و مسلمانها هم که زیر فشار قتل عام های اونها قرار گرفته بودند به تقلید از آنها پرداختند.
  • خودمونی IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 4
    اری واقعیت دردناکی است.ولی بخشی از انان هم که نجات یابند توسط سرویسهای اطلاعاتی دنیای استکبار برای نابودی هستی برادرانشان در کشورهای اسلامی اموزشهای لازم را خواهند دید. وبرای شرکت در جنگ مقدس روانه کشورهای اسلامی خواهند شد یا در لندن وواشنگتن برای هر چه بهتر نابودی اسلام ومسلمین فتوا خواهند داد. اری غرب جنگهای صلیبی را کلید زده ولی این بار گروهی از مردم مسلمان به نیابت از انها به جای مسیحیان متعصب که دیگر تعدادشان برای تشکیل ارتش صلیبی کافی نیست در هدم حرث ونسل وبرای رفتن به بهشت شتاب عجیبی دارند والبته به نظر می رسد نقشه های خطرناکتری در سر می پرورانند وان تشکیل ارتش پا برهنگان از سراسر جهان حتی اروپا برای نابودی ملتهای خاورمیانه ودر کنترل در اوردن منابع غنی انها یکی از انها باشد.
    • بی نام EU ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      2 1
      بابا ولمون کنید. کشتید ما رو با استکبار و استبداد و ... استکبار همون جهل ماست.
  • حسین A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    1 0
    تلخ و دردناک اما واقعی و دور از شعار
  • ... A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    صلی الله علیک
  • دوستدار دوستان A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 2
    در دنیای کنونی کشورهاس مستکبر وزورگو به سرکردگی آمریکا هر روز برای چپاول اموال قانونی ملت ها طرح ها ونقشه های هولناکی را ترسیم وآنرا با همدستان خود به اجرا در می آورند و مردم فقیر و ناتوان را در ضعیف تر می کنند تا همواره بر آنها تسلط داشته باشند و هرگونه حرکت وجنبشی را از درون خفهه می کنند و آرامش رابرای خودشان وکشورشان و غارتگری ودزدی وخیانت و هزاران هزار بدبختی دیگر برای کشورهایی به ارث می گذارند که مالشان را هم می دزدند و کسی هم نباید حرفی بزند آنها برای بقای خودشان و نمایش قدرت جهانی خودشان حتی به مردمان هم کیش خود هم رحم نمی کنند اصالت و دیانت وحاکمیت کشورها را نابود می کنند برای اینکه خود همیشه زنده بمانند آنها در کل خون خوارند وجان مردم برایشان اهمیتی ندارند آنها در اصل انسان نیستند