۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

پس از بررسی کارگروه اصلاح یارانه‌های نشر به پیشنهاد این کارگروه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بن رایگان توزیع نمی‌شود.

محسن حدادی-همیشه این سوال برایم مطرح بود چرا آدم هایی کاملا بی ربط به حوزه نشر و کتاب، ناگهان در یک عصر بهاری دست خانواده را می گیرند و به نمایشگاه کتاب می آیند و خیلی راحت هرچه کتاب می خواهند می خرند و تند تند از جیبشان بن کتاب در می آید!

یا اینکه چرا باید در حوالی میدان انقلاب، تراکت های «خریدار بن کتاب شما هستیم» اینقدر زیاد باشد؟ مگر بن کتاب برای خرید کتاب نیست؟ پس چرا خرید و فروش می شود؟

ماجرا خیلی ساده بود؛ در جهت سایر بازی های عددی با پول نفت و نمایش های پوپولیستی، یکدفعه یک مسئولی در آستانه نمایشگاه کتاب و متاسفانه نمایشگاه مطبوعات، اعلام می کرد که n میلیارد تومان (یا چند ده میلیون تومان) بن کتاب یا مطبوعات در اختیار مردم قرار گرفته تا از نمایشگاه لذت ببرند! و این یعنی هدفمندی یارانه ها و توجه به قشر فرهنگی و اهل مطالعه و...کلی شعار دهان پرکن!

هیچوقت کسی بررسی نکرد، آن بن ها به دست چه کسانی می رسد. درست مثل بلیت های رایگان جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر و...

دفتر فلان مدیر و کارتابل بهمان نماینده و روابط عمومی نهاد الف و مرکز تحقیقات سازمان ...در واقع این بن ها، هدیه ارشاد به کسانی بود که دوستشان داشتند و یا دوست داشتند آنها را نمک گیر کنند. این می شد که در کشوی میز فلان مدیر صنعتی همیشه یکی دو میلیون تومانی بن کتاب بود! یا در اتاق روابط عمومی فلان نهاد، همیشه پاکت هایی بود برای اهدا به مهمانان و ...

اگر اصلا اینقدر بدبینانه نگاه نکنیم، این بن های رایگان میلیاردی از پول نفت و بودجه عمومی کشور، دست همه کس می رسید جز آنکه اهل کتاب و خرید و مطالعه است! چون دانشگاهیان و حوزوی ها با یک هزینه مشخص، یک مقدار بن مشخص دریافت می کردند و باقی...

حالا بعد از این همه سال، وزارت ارشاد بی خیال هجمه های شعاری و پوگولیستی شده و کاری که باید سالها پیش انجام می شد را در دستور کار خود قرار داده، بن رایگان کتاب امسال در نمیاشگاه توزیع نمی شود؛ بهتر است بگویم اهدا نمی شود چون توزیعی در کار نبود، یک سفره ای بود که برخی سر آن می نشستند.

این خبر خوش را سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرده و گفته: این تصمیم با رهنمودهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصلاح وضعیت توزیع یارانه‌های نشر، هدفمندسازی این یارانه‌ها، کاستن خطاهای احتمالی و اطمینان از مصرف این بن‌ها برای خرید کتاب اتخاذ شده است.

وی افزود: تعداد محدودی بن کتاب برای اهل قلم و به نام آن‌ها منظور شده و بقیه بن‌ها با مشارکت سازمان‌ها و نهادها در نمایشگاه توزیع خواهد شد.

صالحی با اشاره به افزایش اعتبار بن‌کارت الکترونیک دانشجویان و طلاب در این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: بن مشارکتی دانشجویان و طلاب نه تنها به قوت خود باقی است، بلکه در سال جاری با افزایش 30 درصدی به مبلغ 40 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین به منظور توزیع عادلانه بن کارت‌های الکترونیک، برای اولین‌بار در توزیع آن سهمیه‌بندی منطقه‌ای اعمال خواهد شد. البته دستورالعمل نحوه اختصاص بن‌های مشارکتی و اهل قلم به زودی اعلام خواهد شد.

بنابر آنچه در نمایشگاه امسال در حال رخ دادن است؛ واگذاری امور مختلف نمایشگاه به صنف، عدم حضور فیزیکی برخی نهادها و حذف هزینه های میلیونی، اعطای بن کتاب به خریداران اصلی و حذف بن رایگان می شود گفت: «بوی تدبیر ز اوضاع جهان می شنوم!»

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    2 0
    وقتی هم قرار است حذف شود از فرهنگ کم می شود .بروید سراغ فوتبال
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    5 0
    40 هزارتومان؟ کتاب کودکان نمیشه خرید
  • ali A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    8 0
    من یک ایرانی هستم از نسل دهه 50 که تا همین لحظه حتی یک بلیط اتوبوس از ارگانی نگرفته ام ...پول نفت و امکانات مملکتی باشد برای آنها مالیات و ریاضت های اقتصادی برای ما...دیدار به قیامت