امروز شاخص کل بورس تهران با کاهش شدیدی مواجه شد.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، به گفته فعالان بازار نزول شاخص کل بورس تحت تاثير دو اتفاق رخ داده است. براين اساس بزودي عرضه سهام يکي از پتروشيمي هاي بزرگ در بورس آغاز مي شود. به همين دليل سهامداران اقدام به فروش سهام هاي قبلي خود براي تامين نقدينگي مورد نياز خريد سهام شرکت هاي پتروشيمي کرده اند.

از طرف ديگر تحليل هاي سياسي نشان مي دهد که ناآرامي هاي منطقه موجب شده تا اطمينان به آينده بازار سرمايه قدري کاهش يابد. با اين وجود رئيس سازمان بورس طي آخرين اظهارنظرهاي خود از انتظار بازار براي تعيين نرخ سود بانکي خبر داده است. در صورتي که پس از منازعه ميان بانک هاي خصوصي و بانک مرکزي نرخ سود بانکي تعيين شود، احتمال چرخش سرمايه ها از بانک ها به سمت بازار سرمايه نيز وجود دارد.

با اين حال تحليلگران خوش بين اعتقاد دارند، بازار سرمايه پس از طي سه مرحله گذار مي تواند به شرايط پايدار بازگردد. توافق هسته اي، تعيين نرخ سود بانکي و آينده وضعيت منطقه مي تواند شاخص را به مرحله ثبات برساند.

در همين حال امروز شاخص بورس 1238 واحد کاهش را تجربه کرد. به اين ترتيب شاخص به رقم 68 هزار و 783 واحدي رسيد.

امروز ارزش روز بازار به 307 هزار میلیارد تومان رسید، معامله‌گران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و 136 میلیون برگه بهادار شامل سهام و حق تقدم در قالب 109 هزار و 637 نوبت معامله و به ارزش 206 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص کل (هم‌وزن) با 133 واحد کاهش به 10 هزار و 238 واحد رسید. شاخص قیمت (هم‌وزن) با 121 واحد کاهش به 9 هزار و 366 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با 1710 واحد کاهش به 79 هزار و 799 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با 966 واحد کاهش به 50 هزار و 639 واحد و شاخص بازار دوم که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود، با 2086 واحد کاهش به 135 هزار و 495 واحد رسید.

امروز نماد تاپیکو با 94 واحد کاهش بیشترین اثر منفی را در شاخص بورس داشته و نمادهای بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، گسترش نفت و گاز پارسیان، پارسان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پر بیننده بورسی مربوط به شرکت‌های بانک صادرات ایران، بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس، ایران خودرو، پارس خودرو، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بوده است.

 در همين حال قاسم نیک جو  يکي از تحليلگران بازار سرمايه در مورد شرايط امروز بازار در گفت و گو با سایت صدای اقتصاد چنين تحليلي ارائه داده است:« مهمترین عاملی که روز گذشته و هم امروز موجب ریزش یکباره شاخص کل شد، موضوع عرضه اولیه ای است که قرار است فردا صورت بگیرد. طبق اخباری که پیش از این اعلام شده بود فردا عرضه اولیه شرکت پتروشیمی مبین صورت می گیرد. به همین دلیل از روز گذشته برخی سهامداران به منظور خرید سهام شرکت پتروشیمی مبین، سهام سایر شرکتها را فروختند که همین مسئله تا اندازه ای موجب ریزش شاخص کل در روز گذشته و به ویژه امروز شد.»

بررسي ها نشان مي دهد که پس از طي روزهاي آينده احتمال بازگشت بورس به دوران ثبات قوي است. فعالان بازار اعتقاد دارند میزان نقدینگی موجود در بازار سرمایه ایران برای دوره های کنونی کفایت نمی کند. برهمین اساس خرید و فروش های گسترده منجر به ریزش شاخص می شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =