سایت صدای اقتصاد نوشت:

لری سامرز اخیرا در مقاله ای که به عنوان زاویه مخالف در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده، درباره این بحث کرده است که آمریکا یک سری قدم اشتباه جدی درباره بانک سرمایه گذاری در زمینه زیرساختهای آسیایی که به وسیله چین رهبری می شود، برداشته است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، تعدادی از کشورها که متحد جدی ایالات متحده به حساب می آیند، به این بانک پیوسته اند و سامرز این اتفاق را به عنوان تغییری در نظم اقتصاد جهانی تفسیر کرده است.

تحلیلگران بیزینس اینسایدر بحث سامرز را چنین خلاصه کرده اند: «موجهای اقتصادی جهان شروع کرده است به حرکت از آمریکا به سوی چین.»

موسسه جهانی مک کینزی اخیرا نقشه اقتصادی ای تهیه کرده که در آن، اطلاعات توسعه اقتصادی به وسیله یک مورخ به نام آنگوس مدیسون، در 2000 سال اخیر به صورت تصویری آمده است. مدیسون برای هر سال، اطلاعات تولید ناخالص داخلی هر کشور را نوشته است و مرکزیت هر گروه کشور را روی نقشه جهان بررسی کرده است.

محققان از این روش برای اطلاعات اقتصادی کشورهای جهان در دهه آینده نیز استفاده کرده اند تا بتوانند مرکزیت اقتصادی جهان را پیش بینی کنند. آنها می خواهند بدانند که در سال 2025 میلادی، چه کشوری مرکزیت جهان را داراست.

اتفاقی که در این نقشه دیده می شود، این است که در 2 هزار سال پیش، مرکزیت اقتصاد جهان از شرق به سمت غرب رفته و به روم رسیده و دوباره طبق یک حرکت بومرنگ شکل، دوباره در حال رسیدن به شرق در سال 2025 خواهد بود.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تحلیلگر A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    2 1
    این چرت وپرتا چیه میگید؟ جالبیش اینه که توی یه قرن اخیر این مرکزیت توی اقیانوس منجمد شمالی بوده بیشتر یا دهه 1820 افتاده توی بیابونای قزاقستان. مثل اینه که مثلا اگه بیشتر تمرکز اقتصاد ایران توی تهران و چابهار باشه اونوقت نقطه هه میوفته وسط کویر لوت یا مثلا اگه تمرکز اقتصاد ایران اینبار توی مشهد و بندر عباس باشه و تهران و چابهار بیابونای بی آب و علف باشن بازم نقطه هه میوفته توی کویر لوت خب حالا ابن نقطه هه چه ارزشی داره وقتی که فقط با تحلیل یه سری اطلاعات دیگه به دست میاد و خودش هیچ اطلاعاتی ارائه نمیکنه؟ شما اون نظریه پردازی که این مدل رو ارائه کرده به من نشون بدید کارش دارم