۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸

نصرت الله تاجیک در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به ذکر دلایلی پرداخته که نشان از اشتباه راهبردی ایران در صورت تعامل بیشتر با ترکیه دارد.

این دیپلمات سابق کشورمان در ابتدای یادداشت خود نوشته است:
«مدل توسعه ترکیه، عقب نشینی نظامیان قدرتمند این کشور و سپردن سیاست به سیاستمداران حزبی، نقش بخش خصوصی این کشور در رشد روز افزون اقتصادی و لقمه بزرگتر از دهان برداشتن در سیاست خارجی توسط دولت حزب عدالت و توسعه از جمله نکاتی است که می توان درسهای خوبی از آنها گرفت. اما ترکیه نه یک شریک راهبردی بلکه همسایه ائی است که میتوان و باید برای آرامش مرزها و حل مشکلات مبتلابه دو کشور با دولت آن کشور همکاری کرد ... من معتقدم ترکیه نه تنها سیاست خاورمیانه ای منسجم و صحیحی ندارد، بلکه فهمش از سیاست و حکومت در خاورمیانه صحیح نیست و بیشتر بدنبال فرصت طلبی برای منافع اقتصادی است.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخش دیگری از یادداشت می نویسد:
«مهمترین تصمیم استراتژیست های تركیه به سمت راهبرد بازی با كارت شرق در مقابل غرب بجای شرق گرائی تمایل پیدا کرده است. اگرچه این بازیگری كار ساده ای نیست و تا بحال برای تركیه خیر و بركت داشته است ولی معلوم نیست برای همیشه قابل تداوم باشد.
لذا ترکیه از زمان وقوع جنگ تحمیلی تاکنون و در پرتو بی اعتمادی و عدم تفاهم ایران و غرب در صدد بهره برداری از شرایط تحمیلی بر سیاست خارجی ایران بوده و در صدد محکم کردن بندهای اطمینان سیاسی خود با غرب به عنوان یک متحد استراتژیک و نیز ساختن زیر ساختهای آن کشور با سرمایه مادی و معنوی ایران بوده است و لزومی ندارد که ایران نیز خود با سیاستهایش آب به آسیاب ترکیه بریزد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    5 4
    ما به مسلمانان نزدیک نشویم حتما به همسایگان غیرمسلمان نزدیک شویم بیتر است . استعمارمدرن عجب موذیگری دارند بعضی ها.خداوندبمادرک بیشترعطاکند.
  • اشکان IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 1
    این حرف اقای تاجیک خیلی خنده داره که گفته ترکیه نه تنها سیاست خاورمیانه ای منسجم و صحیحی ندارد، بلکه فهمش از سیاست و حکومت در خاورمیانه صحیح نیست و بیشتر بدنبال فرصت طلبی برای منافع اقتصادی است.»پس ترکیه باید از اقای نصرالله تاجیک و امثال ایشون فهم سیاسی یاد بگیرن..شماها چقدر عالم و علامه دهر هستید.اینده نشون میده که فهم سیاسی کدوم کشور و چه کسانی صحیح هست.ضمنا مگه شما اقای تاجیک برای منافع خودتون کار نمیکنید معلومه هر کشوری برای منافع ملی و اقتصادی خودش کار میکنه.انتظار داشتی ترکیه براتون نوکری کنه؟