دنیای اقتصاد نوشت:

مشتریان ایرانی  در شرایطی انتظار کاهش قیمت خودرو را پس از توافق هسته‌ای لوزان می‌کشند که در اظهارات اهالی صنعت خودرو کشور نشانی از کاهش قیمت وجود ندارد و آنها حتی صحبت از گرانی نیز به میان می‌آورند.

  به گفته آنها، اتفاقات لوزان نمی‌تواند به تنهایی سبب کاهش قیمت خودرو در کشور شود و برای این کار باید تورم و نرخ سود بانکی کاهش یابد تا امکان کاهش هزینه‌های تولید فراهم بیاید.

در این مورد، محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، با تاکید بر اینکه نباید انتظار ارزانی خودرو را در پی توافق لوزان داشت، می‌گوید: کاهش قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با تورم دارد و هر گاه تورم منفی شد، آنگاه قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد. وی با ابراز نگرانی از انتظاری که برای ارزانی خودرو در بین مردم ایجاد شده، می‌افزاید: نباید به این انتظار دامن زد؛ زیرا خودرو به‌خاطر توافق هسته‌ای اخیر ارزان نمی‌شود و با این حساب ممکن است افکار عمومی نسبت به «دستاوردهای لوزان» دلسرد و ناامید شوند.
نجفی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه رشد هزینه‌های داخلی به افزایش قیمت خودروها طی سال جدید انجامیده، تاکید می‌کند: با شروع سال جدید، بیش از 20 درصد به هزینه دستمزد در صنعت خودرو اضافه شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز یک درصد بالا رفته است؛ بنابراین چطور می‌توان قیمت را کاهش داد. به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، با توجه به رشد هزینه‌های جاری مذکور و همچنین ازآنجاکه نرخ ارز نیز در بودجه سال 94 از دو هزار و650 تومان سال گذشته به بیش از دو هزار و 800 تومان رسیده است، احتمال افزایش پنج تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد و ارزانی در کار نخواهد بود. وی در نهایت تاکید می‌کند که اگر تورم منفی شود و نرخ سود بانکی کاهش یابد، آنگاه می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد، وگرنه به‌واسطه توافق لوزان نباید انتظار ارزانی را داشت.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    9 0
    نه.اصلاچرا؟چون بعداز این بیانیه خارجی ها به کلکسیون گرانبهای تکنولوژی ساخت خودرو در ایران دست پیدا خواهند کرد...
  • صابر شمس IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    3 4
    با این وصف باید گفت که بازار خودروهای داخلی محدود و محدود تر میشه چون با توجه به توافق لوزان امکان کاهش نرخ ارز وجود داره و به تبع اون خودروهای وارداتی با کاهش قیمت رو به رو میشن و فاصله قیمتی خود را با محصولات ایرانی کم می کنند پس با در نظر گرفتن این موضوع اگر خود رو سازان کشور اگر ساز و کاری رو برای کاهش قیمت اتخاذ نکنند با برشکستگی رو به رو می شوند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    46 0
    در ایران چه توافق بشود چه نشود ، قیمت نفت جهانی و طلا چه بالا برود چه پایین،رابطه برقرار کنیم یا نکنیم... همه چیز گران می شود.
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
      18 1
      آره واقعاً‌خدا لعنت كنه به هركسي كه داره خيانت ميكنه به مردم اين كشور ...
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    16 1
    هر موقع مردم پشت گوششونو دیدن ارزونی هم میبینند
  • میرزایی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    5 0
    چطور موقعی که دلار گرون شد، باید انتظار گرون شدن چند برابری ماشین رو می داشتیم؟ اما وقتی که ارز ارزون بشه نباید انتظار ارزون شدن ماشین رو داشته باشیم؟؟ دلیلش مشخص است، چون چند نفر خائن نشستند و به جای اینکه به فکر مردم باشند به فکر جیب خودشان و سود بیشتر هستند.