۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹

مریم جباری

چند روزی است در فضای مجازی و رسانه‌ای اختلافات میان دو مجری معروف تلویزیون(آزاده نامداری-فرزاد حسنی) ایران چالش برانگیز شده و طیف‌های مختلفی از افراد در این باره اظهار نظر کرده‌اند؛ از وکلای دو فرد تا برخی روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه زنان و خانواده.

تا جایی که  برنامه‌های دو فرد یادشده را از طریق تلویزیون دنبال کرده‌ام در خاطر دارم که آنها در اجرا‌های خود با انواع و اقسام موضوعات اجتماعی و فرهنگی و هنری مواجه بودند و  با افراد صاحب‌نام و با تجربه و نیز افرد عادی در موضوعات مختلف بحث و گفت وگو کرده‌اند. به همین دلیل نمی‌توان این شائبه را مطرح ساخت که آنها با موضوع طلاق و تبعات آن بیگانه بودند. می‌توان مدعی شد که آنان تجربه‌های دیگران در این زمینه را شنیدند و دیدند و به دلیل پیشه‌ای که داشتند و ارتباطات گسترده‌شان شاید خود محل رجوع وحل اختلاف برخی ازاین موارد بوده‌اند.

با این مقدمه باید دلیل دیگری برای این رفتارها جست وجو کرد که بیش از آنکه جامعه‌شناسانه باشد، روان‌شناسانه و مرتبط با تجربیات فردي است که دقیقا از این منظر با تجربه فرد دیگر تفاوت دارد. به چه دلیل؟ به خاطر سبک متفاوت زندگی، ابعاد شخصیتی و روانی هر فرد و حتی افراد خانواده، به خصوص اقوام درجه یک، تجربیات شخصی افراد، میزان الگوپذیری آنها،و باورشان به مسئله ازدواج و ...

 با توجه به تابلویی که این دو از خود در اجرای برنامه ارائه کردند، به نظر می‌رسد از نظر شخصیتی بسیار برونگرا و دارای روابط اجتماعی بسیار خوبی با مخاطبان بودند، به قدری که  بسیاری از بینندگان را تا پايان برنامه‌های خود نگه می‌داشتند.

 

این دو مجری با توجه به وجود تمامی محاسن اخلاقی در بعد اجتماعی، برای حل مسائل خانوادگی که مربوط به زندگی گذشته و تجربه ازدواج آنها بوده، علاوه بر قضاوت قاضی به سمتی حرکت کردند که مردم را هم به قضاوت فراخوانند. البته این امر به شکل غیرمستقیم از طریق درج مطالب واعتراضات، نامه وکلا و فعالان مدنی  در شبکه‌های اجتماعی بروز بیرونی یافت.

 به نظر می‌رسد برخی از تجربیات زندگی بین زوج‌ها به ویژه در سال‌های اول زندگی مانند حس ناشی از درد، تجربه‌ناپذیر است. اجازه دهید با یک مثال ماجرا را کمی تبیین کنم.

اگر شما در بخشی از بدنتان درد فیزیکی را برای بار اول تجربه کنید، بعد از اتمام آن اگر این درد  برای بار دوم اتفاق بیفتد تصور می‌کنید که این درد سنگین‌تر از درد قبلی بوده است و يا حس مي‌كنيد دردي متفاوت‌تر را براي بار دوم تجربه كرده‌ايد و براي تسكين دردتان هر بار تلاش مي‌كنيد از مسكن قوي‌تري استفاده كنيد تا درد را سريع تر كاهش دهيد تا اينكه به دنبال رفع دليل اصلي آن باشيد.

بر اين اساس  برخی از دردهای روحی نیز همانند دردهای جسمی، تجربه‌ناپذيرند، حتی اگر شما نسبت به آن درد آگاهی داشته باشید و عامل درد روحي‌تان را بدانيد. فراموش نكنيد مشكلات و مسايلي كه بحران‌هاي روحي را در زندگي ايجاد مي‌كند به شخصیت، تجربه، سبک زندگی، باور، اعتماد به نفس افراد گره خورده است و تك تك اين عوامل در تسريع و تاخير روند حل بحران و يا مسئله مرتبط هستند. در اين نوشته بنا بر حرفه‌ام و تجربياتي كه در زمينه كار با زوج‌ها دارم  تلاشم را كرده‌ام تا از هرگونه پيش‌داوري و قضاوت دوري كنم و قصدم مشخص كردن شكاف و عمق آن بر اساس  تحليل روانشناسانه است. شكافي كه بسياري از زوج‌ها بعد از طلاق به طور ناخوداگاه از ان مطلع هستند اما دليل ايجاد شكاف را نمي‌دانند و حتي پس از طلاق موفق به از بين‌بردن شكاف نمي‌شوند و به اين دليل بعد از ترك همديگر به گذشته و خاطرات و باورهاي ناخوشايند زندگي زناشويي‌شان گريز مي‌زنند. 

طلاق، بویژه برای این دو زوج بسیاراسترس‌زا بوده است. به ظاهر بخشی از مشکلات با حذف حضور یکدیگر در زندگی مشترک حل شده است،در حالی که اصل مشکل لاینحل باقی‌ مانده‌ است و همچنان ادامه دارد. فراموش نکنیم که طلاق به سیستم شخصیتی و هویت افراد آسیب می‌زند، هر چند اگر برای مدت کوتاهی زندگی زناشویی را تجربه کردند، اما در همین مدت کوتاه شبکه‌ای از روابط با دوستان، اقوام در قالب زندگی مشترک شکل گرفته است که ماهیتا متفاوت با شبکه روابط دوران تجرد است.

امنیت ذهنی و احساس تجرد و تفرد دوباره و این که حال من چه هویتی دارم؟ و قرار است چه کاری با زندگی‌ام بکنم و کثیری از سوالات دیگر، ظرفیت بالای افرادی را می‌طلبد که طلاق برایشان اتفاق افتاده است. طلاق ظرفیت می‌خواهد و اراده‌ای کافی برای رسیدن به تصمیم و آن هم تصمیم قطعی گرفتن.

آگاهي از اين موضوع كه بعد از طلاق چه بحران‌هايي در انتظار  فرد خواهد بود  به فرد در ميزان سازگاري با شرايط بحران بعد طلاق كمك مي‌كند. درغير اين صورت عوارض بعد از آن منجر به استرس بیشتر و آشفتگی احساسی افزونتر از دوران زندگی مشترک می‌شود که غیر قابل تحمل و از جنس متفاوتی است. 

به نظر می‌رسد این دو تن به رغم آنکه از استرس زندگی مشترک( به دلیل آلام و رنج‌ها و مسائل شخصی که هر دوی آنها  با ان روبرو بودند) رهایی پیدا کردند، در مرحله کنونی استرس و آشفتگی افزنتری را تحمل و تجربه می‌کنند که منجر به احساس عدم امنیت و نگراني از تصور و قضاوت‌های اطرافیان در جامعه شده است.

بر اساس رویکردهای روانشناسانه طلاق 4 مرحله دارد. مرحله اول پذیرش طلاق که یک زوج به این نتیچه می‌رسند که ادامه رابطه، بنا بر دلایل شخصی‌شان فایده‌ای ندارد. مرحله دوم  کنار آمدن با نقش جدید خود و احساس مفید و موثر بودن.

 در مرحله سوم فرد  اهداف جدیدی برای خود ترسیم می‌کند و سعی در تغییر دارد، به جای آنکه به گذشته گریز بزند و در مورد ناکامی‌های گذشته زندگی مشترکش تفکر کند.

مرحله چهارم مقابله با استرس ناشی از طلاق است که ازجمله دشوارترین مراحل است.

به نظر می‌رسد این دو، در مرحله سوم متوقف شدند. به رغم آنکه آنها اهداف جدیدی را برای خود ترسیم کردند و هر یک بعد از طلاق درگیر کارهای روزمره خود شدند، اما موفق به تغییر شرایط درونی‌شان پس از طلاق نشده‌اند و همچنان با دلخوری و کدورت در گذشته تلخ قدم مي‌زنند و افکار منفی ناشی از ناکامی‌های گذشته را مرور می‌کنند. چه بسا که حاصل آن، دردهای روحی عمیقی است که حل آن واقعا نیاز به تامل و تصمیم و اراده دارد. کنارآمدن با مسئله طلاق نیاز به گذشت زمان دارد و هر نوع آسیب و گزند و طعنه وکنایه از دو طرف، مسیر سازگاری باشرایط جدید را چندین برابر طولانی‌تر خواهد کرد و به عقبش خواهد راند که همراه با رنج و آسیب و آلام‌های روحی خواهد بود.

بخشی ازتجربه افراد در بعد ازطلاق، طرح این سوال باخود است که چطور روح و روان و عقاید خود را با دیگری سهیم کردند؟ و تاسف بر تلف‌شدن بخشی از عمر و جوانی خود در این مسئله است.

بنابر اين هر نوع قضاوت اطرافيان در مورد اين دو منجر به آسيب‌هاي بيشتر و عكس‌العمل‌هاي واكنشي مخرب خواهد شد. برخي برون‌ريزي‌ها و افشاگري مسايل خصوصي در جامعه، هر چند كه بخشي از حقيقت تلخ زندگي بوده‌اند و گوشه‌ای از رفتارهاي ناخوشايند در زندگي گذشته، اما به یاد داشته باشیم نه تنها بازتاب خوبي را  براي دو فرد نخواهد داشت، بلکه ناخواسته  آنها  را درگير قضاوت‌هاي عادلانه  و ناعادلانه  صدها نفری می‌کند كه تاثيري در حل مشكل آنها نخواهد داشت.

دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در کالیفرنیای آمریکا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    من به عنوان یک بیننده تلویزیون هیچوقت اون شوخی زشت و بی احترامی فرزاد حسنی در آن برنامه زنده را از یاد نمی برم، حسنی شخصیت خودش را نشان داد
    • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      26 17
      ببينيد من براي خانم نامداري به عنوان يك دختر ناراحتم ، ناراحتيم اينه دختران امروز ما ناخواسته كلي تنش و استرس را چه در كار چه در خانواده تحمل مي كنن حالا يك شكست عاطفي كه خيلي بدتر روحيه دختر را داغون ميكنه ، ديگه از صدا و سيما هم كه شغلش بوده كنارش زدند آخه طفلك آزاده داره دوتا شكست را تجربه ميكنه حرف مردم هم ماشالله هست و دست بردار نيستن مگه چند سالشه اين همه سختي را تحمل كنه . بابا آقايان صدا و سيما فقط يك لحظه دختر خودتون را جاي ايشان بگذاريد.
    • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      48 4
      تو برنامه فرزاد حسنی چی گفت به نامداری؟؟ من برنامه رو ندیدم
  • بی نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    فرزاد حسنی انسان محترمی نیست
    • سورنا A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      13 27
      من نمیخوام از اقای حسنی دفاع کنم ...میگم قضاوت کردن کار درستی نیستزندگی شخصی آقای حسنی و خانم نامداری به خودشون مربوطه .... در ضمن اقای حسنی که امامزاده نیست ... هر کسی ممکنه خطا کنه
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      61 3
      سورنا اسم یکی از بزرگترین سرداران ایران و البته مرد است. لطفا کمی تاریخ مطالعه کنید
  • تاریخ A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    3 0
    اینها خواستند تا به گونه ای متفاوت رسانه ای شوند. مانند کسی که جمعی آدم بی گناه را به رگبار گلوله می بندد تا در اذهان چه تنفر آمیز ماندگار شود. طلاق بد ناچاری هست ولی در بوق و کرنا کردن این منکر هم جایز نیست. انسان ها با کمی ممارست و پذیرفتن تفاوت های روحی و جسمی جنس مخالف خود می توانند بسیاری از مشکلات مبتلابه را حل و فصل کنند. به جای پرداختن به منکرات بهتر است تا مواردی را در جامعه مطرح کنیم که در آن زن و شوهر علیرغم مشکلات، سختی ها و دشواری هایی که خواسته یا ناخواسته درگیر آن شدند توانستند تا با کمک همدیگر بر مشکلات فائق آیند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند. همانطوریکه در متن گفته شد طلاق آسیب های بسیاری با خود دارد پس پرداختن به روش های حل مسئله و مدیریت بحران در این زمینه حیاتی است.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    4 0
    طرح مشکلات زوج های معروف در واقع نوعی طرح مشکلات نسل همسالان آنهاست و افکار عمومی رو به سطحی عمیقتر از درک دلایل ایجاد و گسست پیوند های زنان و مردان شاید واقف کنه. سناریوی یک زندگی واقعی را دیدن کدام مرز اخلاقی را برهم میزند؟ جسارت واقعی بودن و نقش بازی نکردن را ندارند
  • سروش EU ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    11 0
    من واقعا تعجب میکنم چرا باید موضوع طلاق دو نفر اینقد مهم باشه که این همه وقت بهش پرداخته بشه و مردم هم پیگیرش باشن؟؟ طلاق یه موضوع کاملا شخصی و خانوادگیست و صرفا به دو طرف ماجرا مربوط میشه... پس بیخیالش بشید.
    • بنده خدا IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
      1 0
      سروش عزیز اگر باز تر به مسئله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بحث مربوط به این دونفر نیست خوشبختانه این دو فرزندی ندارند که از این جدائی اسیب دیده باشد اگر به تبعات اجتماعی طلاق فکر کنیم خواهیم دید که فارغ از اینکه این کار بین چه کسانی واقع شده باید برای جلوگیری از آن تمهیدی اندیشید فکر کنید اگر یک دربان برای سازمانی بخواهند تا از تمام گذشته خودش و اقوامش مطلع نشوند او را بکار نخواهند گرفت پس چگونه دو نفر با شناخت اندکی که از هم دارند حاضر میشوند سرنوشتشان را به هم گره بزنند دقت کنید چهار واقعه است که به دلیل اهمیتشان در شناسنامه ثبت میشود تولد ازدواج طلاق ومرگ و در شناسنامه کسی میزان تحصیلات و ثروت او مشخص نیست جدائی این دو نفر را باید بهانه قرار داد و از مسئولان خواست فکری کنند
  • پیمان IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    8 0
    اختلاف این دونفر هیچ ارتباطی به مردم ایران ندارد یک موضوع شخصی و خصوصی است.
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    10 0
    نه ازدواجشان ازدواج بود نه طلاقشان این دوستان به کارکترهای برنامه هایشان تبدیل شده اند
  • بی نام RO ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    8 0
    هر بادکنکی یک ظرفیتی دارد که اگر بعضی ها مثل صدا و سیما بخواهند اونها رو بیش از حد باد کنند مطمئنا می تر کند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    6 1
    و باز میرسیم به یکی دیگه از خصائص زیبای ما ایرانی‌ها: براحتی به خودمون اجازه میدیم دیگران رو قضاوت کنیم.
  • بي نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    9 1
    بنظر من خانم نامداري خوش شانس بود كه اين اتفاق براي او رخ داد بنده و خانواده ام صدا و تصوير فرزاد حسني رو سالهاست كه تحريم كرديم
  • يعقوب A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    9 0
    بس كنيد بابا.تنها مشكل مملكت ما طلاق اين دوتاست كه حل بشه ديگه بهشت ميشه .
  • سعید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    40 3
    حالا اینا مثلا کی هستند.روزی هزاران نفر دارن تو این مملکن طلاق میگیرن اینام یکیش.خیلی ملت خوش به حالی هستیم ما
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    18 7
    لطفا حریم خصوصی افراد رو محترم بشمارید...اگر این موضوع برای ما پیش می امد دوست داشتیم به این شکل رسانه ای شود؟ در شگفتم انسانیت به کجا رفته است. دریغ و صد افسوس...
    • ساتان A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      11 3
      آقا چی میگی شما؟ درجربان هستی کلا ؟ خودشون موضوع رو رسانه ای کردند ، مشکلی هم با مطرح شدنش نداشتند. . یکی دلش میخواد زندگی اش رو هفت لایه بپوشونه، یکی هم از گفتن مشکلش ابایی نداره. تا یه چیزی میشه وااسفا سرندین بی خود و بی جهت.
  • ساناز US ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    13 0
    خیلی مطلب خوب و به جایی بود،‌اگر چه کمی دیر منتشر شد و ای کاش در همان روزهای اولی که این بحث راه افتاد منتشر می شد