درحالی که به صورت سنتی اسفندماه با رشد قیمت ها همراه بوده است ولی امسال نرخ تورم اسفندماه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین نرخ تورمی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می دهد که تورم اسفندماه به رقم 14.8 درصد رسیده است.
این عدد نشان می دهد که روند افزایش قیمت ها در اسفندماه کاهش یافته است. خبرگزاری صدا و سیما طی خبری که به نقل از مرکز آمار ایران اعلام کرده، نرخ تورم اسفندماه را 14.8 درصد اعلام کرده است. پیش از این نرخ تورم بهمن ماه صفر درصد و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به بهمن ماه 15 درصد اعلام شده بود.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که اسفندماه به دلیل خریدهای نوروزی با رشد تورم همراه است.  نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند 93 نیز 14.2 درصد شد. نرخ تورم ماهانه هم در این ماه 0.6 درصد محاسبه شده است .
نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر نرخ تورم بهمن در مقایسه با اسفند است.
این مرکز ماه گذشته نیز نرخ تورم مناطق شهری در دوازده ماه منتهی به بهمن را 15 و دو دهم درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن 93 را هم 14 و 4 دهم درصد اعلام کرده بود.

وزیر اموراقتصادی و دارایی نیز پیش بینی کرده است که نرخ تورم سال 94 عددی بالاتر از 15 درصد نباشد. در صورتی که سال 94 با تورم 10تا 15 درصدی به پایان برسد، اقتصاد ایران کمترین نرخ تورم شش سال گذشته را تجربه می کند.

فعالان اقتصادی اعتقاد دارند کاهش نرخ تورم می تواند به افزایش قدرت خرید مردم منجر شود. در حال حاضر میزان افزایش مزد برای کارگران 17 درصد در نظر گرفته شده است. براین اساس بازهم برای اولین بار طی 5 سال گذشته میزان افزایش دستمزد از تورم بالاتر رفته است. در شرایطی که تورم 15 درصدی نیز در سال 94 ثابت باقی بماند، بازهم شرایط کارگران در قیاس با سال 90، 91، 92 و 93 بهبود یافته است.

نهادهای کارگری اعتقاد دارند که دستمزد فعلی همچنان پوشش تنها ده روز زندگی کارگران در شهرهای بزرگ کشور را می دهد. با این وجود کاهش نرخ تورم، ا میدهایی را برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران و کارمندان دولت ایجاد کرده است. طی دو سال گذشته میزان کسری بودجه خانوارهای شهری و روستایی نیز بهبود یافته است. برهمین اساس در صورت رونق کسب و کار در سال 94 احتمال کاهش میزان کسری بودجه بیشتر خانوارهای کارگر ی نیز وجود دارد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 2
    تورم در آمار همیشه چند ماه بعد خودش رو نشون میده چرا که به صورت مقایسه میانگین شاخص در مقایسه با میانگین شاخصهای یکسال قبلشه مثلا تورم سال ۹۱ در آمار سال ۹۲ به خوبی مشخص هست یا مثلا در سال ۸۹ که هدفمندی اجرا شد تورم از سال ۹۰ تازه یک درصد یک درصد شروع به رشد کرد