مهر نوشت:

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به افزایش نظارت در فروش اضافه بر ظرفیت بلیت هواپیما، گفت: ۳۰ تا ۳۵ درصد تاخیرها ناشی از مسائل فنی است.

علیرضا جهانگیریان در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص فروش بلیت اضافه توسط برخی ایرلاین‌ها در نوروز، ‌ گفت: برخی مواقع در آخرین لحظات، مجوزهایی که ایرلاین‌ها پیش‌بینی می‌کردند، در سفرهای بین‌المللی صادر نمی‌شود؛ به همین دلیل مشکلاتی برای مسافران و ایرلاین به وجود می‌آید.

او گفت: به همین دلیل برای جلوگیری از فروش اضافه بلیت، سازمان هواپیمایی قبل از اینکه مجوزهای نوروزی را صادر کند، از ایرلاین‌ها درخواست کرد تا هواپیماهای آماده پرواز را معرفی کنند و سازمان بر اساس هواپیماهای فعال، مجوز پروازی صادر کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بنابراین امسال بیش از ظرفیت، بلیت فروخته نمی‌شود، گفت: در فرودگاه‌ها نیز شرایطی فراهم شده است تا از مردم در زمان بروز مشکل، پذیرایی شود.

جهانگیریان در خصوص عملکرد ۱۱ ماهه حمل و نقل مسافر، گفت: در ۱۱ ماهه امسال، ۱۷ میلیون مسافر داخلی و ۱۰ میلیون مسافر بین‌المللی در کشور جابه جا شده است که در مجموع بخش هواپیمایی ۲۷ میلیون مسافر را جابه جا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار جابه جایی‌ها در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال قبل در بخش داخلی ۷ درصد و در بخش بین‌المللی ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: ما در سال جدید راه‌اندازی پروازهای جدیدی را داشتیم که یک ایرلاین آلمانی پرواز خود را به مقاصدی در ایران شروع کرد و ایرلاین‌های اتریشی و ایتالیایی هم دوباره پرواز خود را از سر گرفتند.

او به موافقتنامه هوایی میان ایران و پرتغال اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک برای اولین بار پرواز مستقیم بین ایران و پرتغال برقرار می‌شود، همچنین پرواز جدیدی نیز در حوزه آسیایی داریم.

جهانگیریان در خصوص مجوزهای پروازی گفت: نوروز امسال از تاریخ بیستم اسفند ماه تا پانزدهم فروردین ماه مجوزهای برنامه‌ای و فوق‌العاده صادر شده است که در بخش پرواز‌های برنامه‌ای داخلی، چهار درصد است و پروازهای بین‌المللی هفت درصد مجوز داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۳۵۰ مجوز پرواز فوق‌العاده برای ایرلاین‌های داخلی در نوروز صادر شد، گفت: در مقایسه با سال گذشته صدور مجوزها در پروازهای داخلی ۶۵ درصد افزایش یافته است.

او گفت: در پروازهای بین‌المللی نیز امسال ۲۲ درصد افزایش مجوز داشتیم. در مجموع کل پروازهای نوروز شامل پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده‌ای حدود شش تا هفت درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهیم داشت.

جهانگیریان با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابجا می‌شدند، گفت: امسال با هفت تا ۱۰ درصد افزایش، به بالاتر از سه میلیون مسافر می‌رسیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص مشکلات پروازهای چارتری، گفت: چارتر اجتناب‌ناپذیر است، زیرا در کشور مناطق خاصی داریم که مردم ترجیح می‌دهند با تور به آنجا سفر کنند که برای تورها هم از قبل فروش چارتری انجام می‌شود.

او با بیان اینکه علت ناهماهنگی و بی‌نظمی، نبود ضوابط برای چارتر است گفت: در طول سال‌های قبل نیز اعلام شده بود که یا چارتر ممنوع است یا باید مجوز بگیرند که خوشبختانه آیین‌نامه جدید تاسیس شرکت‌های هواپیمایی هم دو ماه پیش ابلاغ شد.

جهانگیریان گفت: در این آئین‌نامه پیش‌بینی شده است که شرکت‌‌های هواپیمایی۱۰ تا ۱۵ درصد پروازها را می‌توانند چارتر کنند و اگر بیش از این چارتر داشته باشند، ایرلاین چارتری به حساب می‌آیند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید در ابتدای تاسیس، ایرلاین مشخص کند که به صورت برنامه‌ای یا چارتری فروش خواهد داشت گفت: مهلت شش ماهه‌ای به ایرلاین‌ها داده‌ایم تا شرایط خود را به ما اعلام کنند.

او با اشاره به اینکه بازرسانی از سازمان هواپیمایی برای دریافت اطلاعات فرستاده شده‌اند، گفت: ایران ایر و ماهان کمتر از ۱۰ درصد پرواز چارتری داشته‌اند اما برخی ایرلاین‌ها تعداد زیادی از پروازهایشان را چارتر می‌کنند که ما مهلت دادیم که برای نوروز از ما مجوز بگیرند که تاکنون اقدامی نکردند.

جهانگیریان در خصوص پرواز آنتونوف ۱۴۰، گفت: آنتونوف ۱۴۰ هیچ مجوز پروازی از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نکرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تاخیرات پروازی، گفت: تاخیر در هیچ کجای دنیا صفر نیست و حتی در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۴، ۲۱.۳ درصد پروازها تاخیر داشته است اما در کشور ما متوسط پروازهای تاخیری، ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه محدودیت‌های ما در حوزه هوانوردی باعث شده که رفع مسائل فنی، وقت‌گیر باشد گفت: یک ایرباس شش میلیون قطعه دارد، بنابراین احتمال اینکه یکی از این قطعات اشکال داشته باشد، زیاد است و سازمان هواپیمایی نیز تاکید زیادی دارد که در صورت نقص فنی، پروازی انجام نشود.

جهانگیریان با اشاره به تاثیر شرایط آب و هوایی در بروز تاخیرها، گفت: ۶۰ درصد تاخیرها ناشی از مسائل فنی، ۲۰ درصد آب و هوایی و ۲۰ درصد عوامل دیگر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طول ۲۰ روز نوروز فقط ۷۰۰ هزار نفر را می‌توانیم به مقصد کیش حمل و نقل کنیم، گفت: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا موجب ایجاد بازار سیاه فروش بلیت می‌شود.

او با اشاره به اینکه به قوه قضاییه اعلام کردیم تا سایت‌های غیرمجاز را پیگیری کند، گفت: ما حتی بازرسان را در این سایت‌ها فرستادیم تا از آنها بلیت خریداری کنند و پرونده‌ای تشکیل دادیم و به قوه قضاییه فرستادیم و ۱۰ سایت شناسایی شده و پرونده آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چوپان IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    6 0
    سلام بنده شغلم مرتبط با هوانوردی و با این مسائل از نزدیک در ارتباطم باور کنید شاید 15 درصد تاخیر ها هم بابت قطعه نباشه... بخاطر یچیزایی تاخیر میخوریم که بگم بهتون خندتون میگیره... تحریم واقعا یه بهونست همه چی از سو مدیریت و در نظر نگرفتن حق مسافر ناشی میشه... بیچاره مسافرا...