تسنیم نوشت:

حسین موسویان مذاکره کننده اسبق تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در در مصاحبه با شبکه رادیویی «سایروس اکس ام» آمریکا نامه اخیر سناتورهای جمهوریخواه به سران کشورمان را خدشه دار کردن حاکمیت سیاسی آمریکا دانست.

متن مصاحبه زیر به شرح زیر است:
به نظر شما برداشت ایران از نامه 47 سناتور چیست؟
- نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبری ایران، نشانی از اعلان جنگ جمهوریخواهان با رئیس جمهور آمریکا و آشفتگی اوضاع سیاسی داخلی آمریکاست. ایران این واقیعیت را درک میکند.
- سخنرانی نتانیاهو و نامه 47 سناتور، اعتبار حاکمیت سیاسی آمریکا را نه تنها نزد ایرانیان بلکه نزد سایر کشورهای اسلامی و حتی نزد متحدین غربی آمریکا خدشه دار کرد.اکنون اینگونه برداشت میشود که کنگره آمریکا به نخست وزیر یک دولت خارجی بیش از رئیس جمهور خودشان اعتماد دارند، آمریکا بعنوان ابرقدرت جهان اختیار تصمیم گیری در مورد سیاست هایش در خاورمیانه ندارد و این اسرائیل است که برای آمریکا در مورد سیاستهای خاورمیانه تصمیم میگیرد.
مخالفت‌های داخلی با توافق هسته‌ای در داخل ایران و آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تفاوت های عمده ای در مورد اختلاف دیدگاههای مخالفین توافق هسته ای در تهران و واشنگتن وجود دارد. روشن است که این توافق هم در تهران و هم در واشینگتن با مخالفتهایی مواجه است. اما:
* برخی مانند اسرائیل و عربستان در تصمیم گیری دولت آمریکا مداخله موثر دارند. ایران به هیچ کشور خارجی اجازه مداخله در سیاستهایش را نمی‌دهد حتی به قدرتهای جهانی.
*مخالفین توافق هسته ای در ایران میگویند محتوای توافق در قالب معاهده بین المللی ان پی تی؛ مذاکره کننده گان هسته ای ایران همه تعهدات در قالب ان پی تی را میپذیرند. اما آنها برای اثبات حسن نیت ایران حاضرند برای یک دوره زمانی غنی سازی زیر 5 درصد داشته باشند و تاسیسات بازفرآوری پلوتونیوم هم در این دوره نداشته باشند. این حسن نیتی ورای ان پی تی است. زیرا با این دو اقدام کاملا روشن است که هیچ امکان ساخت بمب در تاسیسات غنی سازی و آب سنگین نخواهد بود. با این وجود مخالفین در واشنگتن میخواهند مانع توافق شوند. این بدان معنی است که مخالفین در آمریکا هیچ اعتبار و ارزشی برای معاهده ان پی تی قائل نیستند و مخالفین در تهران منطقی تر هستند.
*در ایران یک تصمیم گیرنده نهایی وجود دارد. اگر توافقی صورت بگیرد و رهبر ایران تایید کند، این توافق محکم و ابدی و پایدار خواهد بود و مجلس ایران هم حمایت خواهد کرد. اما این شبهه وجود دارد که با این بازار آشفته سیاست در واشنگتن توافقی که مورد تایید رئیس جمهور آمریکا باشد، پایدار خواهد بود یا نه. در ایران یک نفر هست که حرف آخر را میزند اما در آمریکا اوضاع تصمیم گیری متزلزل است.
فکر می‌کنید این نامه بر مذاکره کنندگان ایرانی چه تاثیری می‌گذارد؟
دو فرد کلیدی مذاکرات آقای ظریف وزیر خارجه و آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هستند. اینها هردو سالها در آمریکا زندگی کرده و فارغ التحصیل دکتری از دانشگاههای آمریکا هستند. آنها با سیاست داخلی آمریکا آشنا هستند و فریب بازی نخست وزیر اسرائیل و جناح تندرو کنگره را نخواهند خورد و با قدرت به مذاکرات ادامه خواهند داد. آنها خوب میفهمند که توافق هسته ای با آمریکا نخواهد بود بلکه یک توافقی است با همه 5 عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل. توافقی که به شورای امنیت خواهد رفت و بصورت مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در خواهد آمد که اجرای آن برای دولت بعدی آمریکا هم الزام آور خواهد بود و اگر دولت بعدی هم از اجرای آن سرباز بزند سایر کشورهای جهان با آمریکا همراه نخواهند شد و در این صورت ایران هم آمریکا را منزوی خواهد کرد و هم برای دنیا ثابت خواهدکرد که این آمریکاست که ناقض توافقات و مقررات بین المللی است و نه ایران.
آیا نسبت به توافق در پایان مارس خوشبین هستید؟
من خوشبین هستم چون ملاک معاهده ان پی تی است و ایران مشکلی با تهدات حداکثری در قالب معاهده ندارد.پیشرفتهای حاصله هم بیش از آن است که دو طرف ریسک عقب گرد را بپذیرند. عقب گرد عواقب فاجعه باری خواهد داشت. اگر هم تا پایان مارس به توافق قطعی کلی نرسند، راهی برای ادامه مذاکرات خواهند یافت.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =