«خوشا شیراز و وصف بی مثالش» همواره ورد زبان خاص و عام بود و اهالی این کهن شهر باستانی به خوش مشربی و مهمان نوازی شهره بوده و هستند. اما چند صباحی است که به جای استقبال با «شعر و گلاب» با «شعار و چماق» از برخی مهمانان این شهر استقبال می شود!

علی مطهری، نماینده اعتدال گرای تهران در مجلس که به دعوت دانشگاه شیراز قرار بود در سالن حکمت این دانشگاه سخنرانی کند، از همان فرودگاه با شعار و حمله ناشناسانی روبرو می شود که حتی به اتوموبیل آژانس فرودگاه نیز رحم نکرده و طی اسکورت آن با موتورهایشان، شیشه و بدنه اتوموبیل را تخریب کردند. آنگونه که رسانه های محلی نوشته اند راننده خودرو به کلانتری میدان گل سرخ شیراز پناه می برد و معترضان آنقدر در اطراف کلانتری می مانند که سخنرانی مطهری در دانشگاه لغو شود و او به درخواست مقامات محلی تصمیم به بازگشت به تهران بگیرد. شبیه همان برخوردی که در هفته پیش از این با سخنرانی الهه کولایی شد و سخنران پیش از آنکه به تریبون برسد، ناگزیر از بازگشت شد.

البته استقبال و مواجهه اینچنینی را باز هم در چندماه گذشته در شیراز شاهد بودیم. همین سه ماه پیش بود که سخنرانی هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز دانشجو به تشنج کشیده شد. او در حالی با شعارهای پیاپی «مرگ بر فتنه گر» از سوی عده ای محدود، سخنانش قطع می شد که خطاب به مجریان مراسم تاکید می کرد به منتقدان احترام گذاشته و نشان دهند که تحمل شنیدن صدای آنها را دارند. واکنش معترضان در ادامه مراسم سر دادن این شعارها بود: «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «مرگ بر اسلام آمریکایی». سخنران اصلاح طلب در مواجهه با شعار «مرگ بر خوارج» و «فتنه گر برو بیرون» هم تنها به این اکتفا کرد که «مرگ بر بردگی». مشابه همین برخورد و همین شعارها را اوائل اسفندماه در خلال سخنرانی سیدهادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی کرمان شاهد بودیم. آنجا هم عده ای شعار «مرگ بر فتنه گر» سر می دادند و در مقابل شعار «زنده باد اصلاحات» می شنیدند. همین حواشی هم منجر به لغو سخنرانی دیگر وی در دانشگاه شهید باهنر کرمان شد.

وجه مشترک همه این مراسم ها برگزاری شان با صدور مجوز مراجع قانونی ذی صلاح بود و البته حضور عده ای معترض که با اسامی ای چون «افراد ناشناس»، «دانشجویان منتقد و معترض»، «نیروهای خودسر»، «گروه فشار» و .... در محافل سیاسی و رسانه ای شناخته می شوند و به سخنرانان مدعو بی حرمتی می کنند. اما وجوه تمایز آنکه، سخنرانان سه مراسم پیشین اصلاح طلب بودند اما علی مطهری را همه با عقبه اصولگرایی اش می شناسند. به آقایان غفاری و خامنه ای اجازه سخنرانی داده شد اما علی مطهری و الهه کولایی به محل سخنرانی نرسیده بازگردانده شدند. همه اینها حاکی از تنگ شدن دامنه تحمل شنوندگانی است که علی القاعده از جامعه دانشجویی باید باشند و دانشگاه هم باید مقری برای برپایی «کرسی های آزاد اندیشی» که مورد تاکید موکد رهبری انقلاب است، باشد و محلی برای تضارب آراء!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    87 3
    همه این تحرکات سناریویی برای تحت تاثیر قراردادن انتخابات پیش رو و وحشت تندروها از نتیجه قابل پیش بینی آن است .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    45 1
    چه اهمیت دارد گاه اگر می رویند قارچهای غربت
    • بی نام RO ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
      این اتفاق برای سخنرانان هر دو جناح روی داده است شما برای آقای شریعتمداری هم زحمت نوشتن متنی را به خود دادید؟یا فقط برای آقای مطهری و سه سخنران دیگر
  • حمید IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    32 1
    در مورد شریعتی عاقلان دانند.
  • شيرازي A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    52 0
    سركار خانم نسرين وزيري، با سلام خدمت شما، اهالي شيراز كماكان خوش مشرب و مهمان نواز هستند، انها كه به جاي استقبال با "شعر و گلاب"، مهمانان شهرمان را با "شعار و چماق" استقبال و بدرقه ميكنند همانطور كه شما هم نيك ميدانيد نه شيرازي هستند و نه مردماني عادي، لطفا حساب كساني كه را كه طرز پوشش و ظاهر و كلامشان تابلوي تمام عيار رفتار و محيط رشد و نمويشان است را از همشهريان ما جدا كنيد، اين روزها بعضي دوستان، اگر از نزديكي شيراز هم عبور كرده باشند داعيه شيرازي بودن دارند، امابقول شاعر: ميان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمين تا آسمان است. پايدار باشيد.
  • رفتگرازمشهد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    81 0
    مارفتگران هم قبلا برای اعتراض به دریافت نشدن دستمزدمان دست از کار میکشیدیم وجلوی شهرداری تجمع میکردیم آقایی آمد وبا عصبانیت به ما گفت شما رفتگرید یا فتنه گرید...حالا به نظر شما ما رفتگریم یا فتنه گریم؟چه میکنه این کلمه فتنه
  • سلمان خان IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    3 0
    شیرازی عزیز انگار الانه مشکل ما فقط جغرافیاست نه افکار اندیشه و....این افراد دوست عزیز حالا چه فرقی میکند اینها کجایی هستن ولی مسلما ایرانی که هستند مگه مملکت قانون نداره؟
  • علی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 15
    با سلام و احترام ، بنده حمله به ایشان را تایید نمیکنم ولی متاسفانه اگر بیانات آقای مطهری را بطور مستمر خوانده باشید همیشه بی ادبی ، عصبیت و تند روی و پر خاشگری و بی منطقی در سخنانشان مشخص است ، نامه ایشان را به امام جمعه محترم شیراز نیز چنین است ، حاوی اتهامات بی اساس که قابل پیگیری قانونی هستند و بی ادبی ، آیا اینها برای خدا است؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    5 2
    مرگ بر تندرو های افراطی ,مرگ بر ضد ولایت فقیه واقعی ,مرگ بر کسانی که اسلام رحمانی را میخواهند خشونت بار نشان دهند.درود بر رو حانی,هاشمی,مطهری,ورهبر عزیز انقلاب