معاون فرهنگی ارشاد: هیچ چیز مانند کتاب نمی‌تواند رسانه مانا و جدی در عرصه فرهنگ باشد

نسیم نوشت:

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در افتتاحیه نخستین نمایشگاه ملی کتاب با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب به صورت عام باید افزایش پیدا کند.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد عصر امروز در افتتاحیه نخستین نمایشگاه ملی کتاب با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی که در هتل لاله تهران برگزار شد، گفت: سبک زندگی ایرانی - اسلامی گرچه در سال‌های اخیر مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفته است اما در مجموع یک بحث جدی جهانی است. دغدغه هویت و سبک زندگی دغدغه‌ای است که فرهنگ‌اندیشان جهان را در چند سال اخیر به خود مشغول کرده است و نباید آن را به یک دغدغه ایرانی یا اسلامی محدود کرد؛ اگر فرهنگ را در چند لایه تعریف کنیم یک لایه همان لایه نرم‌افزاری خواهد بود که باورها، ارزش‌ها، دانش و اطلاعات را در بر می‌گیرد. لایه دیگر لایه بیرونی است که کالاها و محصولات فرهنگی را شامل می‌شود. سبک زندگی در برداشت من مربوط به همین لایه بیرونی است.

وی با اشاره به تقسیم نیاازهای آدمی به دو گروه فردی و اجتماعی گفت: نیازهای فردی خود به نیازهای اولیه و ضروری و نیازهای ثانویه که به طبع زمانه تکثیر می‌شوند تقسیم می‌شود. نیازهای اجتماعی، نیازهای فردی و نیازهای ثانویه در فضای سه‌گانه نمادها، رفتارها و کالاهای فرهنگی ضرب می‌شوند. تفسیر من از سبک زندگی این ضرب سه در سه است. حجمی اینگونه را ما در زندگی شاهد هستیم و با همین نگاه می‌توان موضوعات سبک زندگی را طبقه‌بندی کرد.

صالحی تاکید کرد: هویت‌اندیشان در کلام فرهنگ در بخش سبک زندگی 3 دغدغه جدی را مورد سوال قرار می‌دهند؛ دغدغه نخست، جهانی شدن است که همراه با رنگی از غربی‌شدن و آمریکایی شدن است لذا از سویی فرهنگ را جهانی شدن با تفسیر آمریکایی شدن و غربی‌شدن تهدید می‌کند این تنها نگاه ما نیست بلکه یک نگاه جهانی وجود دارد که سبک زندگی با کالاهای فرهنگی که گرفتار یک‌سری‌دوزی جهانی شده‌اند و هویت‌های قومی و منطقه‌ای در حال تهدید هستند؛ دغدغه دوم شهری شدن است به خصوص در جهان سوم. جامعه روستایی از نظر جمعیت و فرهنگ و هویت در تهدید شهری شدن قرار گرفته‌ است و دغدغه سوم تهرانی شدن ایران در حوزه فرهنگی در حال شبیه شدن به تهران است. ما چگونه می‌توانیم از یک سبک زندگی سخن بگوییم که با هویت بومی ما همخوانی داشته باشد.

وی افزود: من بارها گفته‌ام که هیچ چیز مانند کتاب نمی‌تواند رسانه مانا و جدی در عرصه فرهنگ باشد. عمده این دغدغه‌ها از کتاب شروع می‌شود و به کتاب ختم می‌شود. نمایشگاه کتاب سبک زندگی اگر چه هنوز به حرکت‌های تکاملی بسیار نیاز دارد اما این فرصت را پدید می‌آورد که دغدغه‌مندانی که در این حوزه کار کرده‌اند گرد هم آمده و دغدغه‌های خود را پیگیری کنند. همچنین نمایشگاه‌های تخصصی کتاب به صورت عام باید افزایش پیدا کند چرا که فرصتی را برای چند اتفاق مهم پدید می‌آورد؛ اول اینکه تولیدکنندگان احساس می‌کنند به شکل تجمیعی چه اتفاقی در حال رخ دادن در آن عرصه تخصصی است. به عبارت دیگر فرصتی برای رصد اتفاقاتی است که در حوزه موضوعی خاصی رخ می‌دهد. اکنون شاید دهها یا صدها موسسه وجود دارند که درباره سبک زندگی کار می‌کنند. این نمایشگاه می‌تواند پدیدآورندگانی را که در این حوزه تعلق خاطر دارند کنار هم جمع کند تا اطلاعات یکدیگر را تکمیل کرده و به رصد این حوزه بپردازند.

صالحی با اشاره به ویژگی های دیگر این نمایشگاه گفت: همچنین این نمایشگاه‌ها می‌توانند فرصت‌های نقد و بررسی جدی‌تر را برای اصحاب رسانه و کارشناسان آن حوزه پدید آورند. پالایش خوب کتاب‌ها البته قبل از آغاز نمایشگاه باید وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که حس کنیم با کشکولی از کتاب‌ها مواجه هستیم. احساس باید این باشد که اکثریت قاطع کتاب‌ها وجود دارد؛ یکی از بحث‌هایی که می‌تواند نشر ما را برگزار کند برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب است. همانطور که کتاب‌خوان‌های تخصصی می‌توانند برای پدیدآورندگان فرصت مطالعه بهتر را پدید آورند این نمایشگاه‌ها نیز برای کسانی که دغدغه‌مندی خاص دارند فرصتی را بوجود می‌آورند تا در حوزه دغدغه خود به رصد آثار منتشره بپردازند

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =