نظر علی جنتی درباره دلواپسی بیش از حد و دو مشکل اساسی فرهنگ کشور

علی جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ساز و کارهای نظارتی بر این حوزه نظارت دقیق دارد و دلواپسیِ بیش از حد و فریاد فقط فضا را غبارآلود و ذهن‌ها را مشوش می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش موزه هنرهای معاصر و رونمایی از کتاب گنجینه هنری بانک پاسارگارد گفت: امروز فرهنگ و هنر ایران‌زمین به رغم پیشینه طولانی، شهرت جهانی و پدیدآورندگانِ صاحب‌نام از دو مانع عمده رنج می‌برد. نخست آنکه؛ هنوز صاحبان منصب و تریبون به حوزه فرهنگ و هنر به عنوان یک حوزه تخصصی نمی‌نگرند و هر کسی ـ حتی ناآشنا با این حوزه ـ به خود اجازه می‌دهد درباره تخصصی‌ترین موضوعات فرهنگی‌ هنری اظهار نظر کند و حتی مدعی مدیریت در این حوزه باشد.

وزیر ارشاد افزود: اصولاً حوزه فرهنگ و هنر حوزه خاصی است که باید به دست خود اهالی آن مدیریت شود.

جنتی ادامه داد: جامعه ما باید تکلیف خود را با حوزه فرهنگ و هنر روشن کند و برای آن شأن تخصصی قائل شود. بی‌تردید پدیدآورندگان رشته‌های مختلف هنری فرزندان این ملت‌اند و حد و حدود عرف و شرع را در آثارشان خوب می‌شناسند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ساز و کارهای نظارتی بر این حوزه نظارت دقیق دارد. پس دلواپسیِ بیش از حد و فریاد فقط فضا را غبارآلود و ذهن‌ها را مشوش می‌کند.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید اظهار کرد: قرار دادن هنر و هنرمند در برابر دین نیز کاری غیر اخلاقی و عبث است. اگر دقیق بنگریم از این منظر که کار هنرمند آفرینندگی است پس با روح معنوی حاکم در جهان هستی نزدیکیِ بیشتری دارد و فهم او از دین و ارتباط با مبدأ و آفریننده هستی شفاف‌تر است.

وی در ادامه گفت: دومین مشکل حوزه فرهنگ و هنر کشورمان، وضعیت اقتصاد فرهنگ است، حلقه مفقودی که پدیدآورندگان و مدیران فرهنگی را به دشواری انداخته و کمتر کسی تصور می‌کند که بتوان حوزه فرهنگ و هنر را به حوزه‌ای با ارزش افزوده و تأثیر‌گذار در اقتصاد کشور تبدیل کرد.

جنتی افزود: از این رو هنرمندان ما و حتی بسیاری از صاحبانِ ‌نام، همواره در تنگنای اقتصادی قرار داشته‌اند و هنوز هم با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند.

وی ادامه داد: یکی از نخستین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم آغاز مطالعه و برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر بود که خوشبختانه با قوت و قدرت پیش می‌رود و کم‌کم از فاز مطالعاتی وارد فاز اجرایی می‌شود و نوید‌بخش آینده‌ای روشن در این بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این میان، موسساتی چون بانک پاسارگاد با درک به موقع و مطالعه هوشمندانه جنبه‌های سودآوری اقتصاد فرهنگ و هنر، گام‌های بلندی برداشته‌اند که امروز شاهد به بار نشستن میوه‌های پیش‌رس آن هستیم و امیدواریم دیگر موسسات مالی و اعتباری نیز این مسیر را هر چه زودتر طی کنند.

جنتی گفت: آنچه امروز در موزه هنرهای معاصر بانک پاسارگاد شاهد آن هستیم نمونه‌ای از پیوند مبارک بخش‌های اقتصاد و هنر است که آن را به فال نیک می‌گیریم و آغاز راهی می‌دانیم که سال‌هاست انتظار آن را می‌کشیدیم. این پیوند باید به همه رشته‌های فرهنگ و هنر تسری یابد و به هنرهای تجسمی محدود نشود.

وی افزود: امیدوارم بانک پاسارگاد به عنوان بانک پیشرو در حوزه اقتصاد فرهنگ تجربیات خود را به دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تسری دهد و محرک جهش اقتصاد فرهنگ و هنر باشد و این درد کهنه را التیام بخشد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار موزه هنرهای معاصر هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد بازدید کرد و از کتاب های جدید این بانک با حضور وی رونمایی شد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =