عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از مشکلات دوگانگی مدیریت محلی و مدیریت مرکزی می گوید.

عباس آخوندی هنوز فعالیت خودش را در دولت یازدهم آغاز نکرده بود که به صراحت عنوان کرد بر این باور بوده و هست که یکبار بطور جدی باید ماموریت نهادهای عمومی در سطح مدیریت اقتصاد ملی  بازتعریف شود. او پس از اینکه در دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی را بر عهده کرد مجالی پیدا کرده تا این ایده های خود را اجرایی کند و همچنان بر این نگرش خود وفادار مانده چه آنکه در ر همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که در میانه اسفند در وزارت کشور برگزار شد به صراحت عنوان کرد بعد از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه دو دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران و پشت سر گذاشتن جنگ، بد نیست که مروری بر مدیریت مناطق و اهداف جمهوری اسلامی ایران که تعالی معنوی و رفاه اجتماعی متعادل و پایدار بین آحاد ملت ایران بود، توجه کنیم.

 او این ایده خود را در شرایطی بار دیگر مطرح کرده که اعتقاد دارد یا شهرداری باید کنار گذاشته شود یا اینکه فرمانداری باید به فعالیت خود پایان دهد. او  پیش از آنکه بار دیگر فعالیت خودش را در دولت آغاز کند دغدغه بخش خصوصی را داشت و اینکه دولت درگیر عملیات اجرایی نشود. اما اینکه این طرز تفکر را می توان به گفته های اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه دوگانگی شهرداری و فرمانداری باید در مملکت جمع کرد ارتباط داد یا خیر، پرسشی است که عباس آخوندی به خبرآنلاین درباره آن اینگونه به خبرگزاری خبرآنلاین پاسخ می دهد: « ابتدا باید در این نکته تامل کرد که ماهیت دولت و نهادهای عمومی در ایران چیست. برخلاف این ذهننیت که دولت یک ماهیت دارد و نهادهای عمومی ماهیت دیگری دارند از جهت علم اقتصاد تمام اینها در یک نوع طبقه‌بندی می‌شوند و نمی‌توان آنها را تفکیک کرد. اگر می‌گویند دولت درگیر عملیات اجرایی نشود، به دلیل دولت بودنش نیست، بلکه به دلیل اینکه یک نهاد عمومی است. »

 او افزود: « در اینکه دوگانگی شهرداری و فرمانداری باید جمع شود تردیدی نیست چرا که استانداران نمایندگان دولت هستند و نمی توان صرفا  آنها را مدیران مناطق قلمداد کرد. اگر بخواهیم یک نگاه واقع بینانه داشته باشیم باید بگویم که ادامه این روند صحیح نیست. »

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی که در این شرایط راه حل شما چیست گفت: « بايد فرماندار مديريت يك منطقه را بر عهده داشته باشد و شهردار به عنوان مجري تحت امر فرماندار فعاليت كند يا فرماندار را حذف كنيم و مديريت دولت مركزي تا سطح استانداري تسري يابد و بعد از استاندار، فرماندار مديريت محلي بر عهده داشته باشد. نمي‌شود دوگانگي دولتي را تا سطح دهياري تسري داد زيرا وضع وحشتناكي كه اكنون در ايران ايجاد شده نتيجه دوگانگي مديريت منطقه‌اي است.»

به اعتقاد عباس آخوندی يكي از ريشه‌اي‌ترين مشكلات كشور دوگانگي مديريت محلي و مديريت مركزي و همچنين مداخله مديريت سياسي در صدور پروانه‌هاي عمراني است.

آخوندی گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی را بهانه ای برای بیان پرسشی مطرح کرد و گفت: « بی تردید وزارت كشور مسئوليت هماهنگي امور شهرداري‌ها را بر عهده دارد اما سوال پیش می آید که وزارت كشور مسئول ايجاد نظم اجتماعي، امنيتي و سياسي است يا عمراني؟  بعد از 36 سال نبايد اين سوال را بي پاسخ بگذاريم. » 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =