نامه نیوز نوشت:

اسماعیل جلیلی می گوید در اقتصاد ایران افرادی هستند که با فعالیت های غیر مجاز میزان مالیات خود را به طور مثال از 100 واحد به 10 واحد کاهش می دهند و در حقیقت تا 90 درصد از پرداخت مالیات فرار می کنند.

طی ماه های اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی افت قابل توجهی را تجربه کرده و همین موضوع موجب شده تا اهمیت کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و توسعه سیستم مالیاتی کشور به عنوان جایگزین درآمدهای نفتی پررنگ تر شود.

اما سیستم مالیاتی کشور با مشکلات عمده ای از جمله فرارهای مالیاتی مواجه است و تا زمانی که این مشکلات وجود داشته باشد کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده از درآمدهای مالیاتی دشوار خواهد بود.

در این شرایط علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور درباره فرارهای مالیاتی گفته است: شناسایی راه فرارهای مالیاتی،در حقیقت شناسایی روزنه های اختلال در نظام اقتصادی خواهد بود.با اجرای نظام جامع مالیاتی ،این هدف محقق شود و درآمد کشور به میزان قابلتوجهی افزایش یابد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی درباره جهت گیری های مالیاتی سال آینده گفت: نفت به عنوان یه متغیر بروزن زا که قیمت آن خارج از کنترل و تابع شرایط بیرونی است یک منبع درآمدی نامطمئن است و دیگر نباید روی قیمت نفت برنامه ریزی کرد. در چنین شرایطی باید منابع لازم برای تامین هزینه های کشور فراهم شود که اقتصاد ایران ظرفیت های قابل توجهی برای تامین این هزینه ها از محل مالیات ها دارد.

او گفت:تا امسال نزدیک به 50 درصد از هزینه دولت از محل مالیات تامین می شد که در تغییر نگاه دولت،این سهم به بیش از 60 درصد در سال 94 افزایش یافته است.

رییس سازمان مالیاتی کشور همچنین اعلام کرد برآوردها نشان می دهد، میزان فرار مالیاتی20 تا 25 درصد از تولید ناخالص ملی است که رقمی معادل 12 تا 20میلیارد دلار در هر سال می شود.

در این شرایط اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 درباره فرارهای مالیاتی در اقتصاد ایران با بیان این که فرارهای مالیاتی معمولا در دو گروه تعریف می شود، گفت: بخشی از فرارهای مالیاتی موجود در اقتصاد ایران به علت عدم توانمندی سیستم مالیاتی در راستای شناسایی افراد است و بخش نخست فرارهای مالیاتی است.

او ادامه داد: علاوه بر این بخشی از فرارهای مالیاتی مربوط به افرادی است که با برنامه ریزی دقیق مالیات پرداخت نمی کنند و اگر هم از سوی سیستم مالیات شناسایی شوند اراده ای برای پرداخت مالیات ندارند و قانون را دور می زنند.

جلیلی گفت: بر همین اساس دو گروه مالیات پرداخت نمی کنند. نخستین گروه آنهایی هستند که سیستم توانایی شناسایی آنها را ندارد و دوم نیز آنهایی هستند که قانون را دور می زنند و مالیات پرداخت نمی کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره میزان فرارهای اعلام کرد: بر اساس امارهای موجود میزان فرارهای مالیاتی این دو گروه در حدو 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

او گفت: گروه هایی هستند که با برنامه ریزی از پرداخت مالیات فرار می کنند و خارج از دایره افراد مالیات دهنده نیستند اما با ارائه آمارهای اشتباه، رقم پرداختی مالیات خود را تغییر می دهند. بر همین اساس دستگاه مالیات کشور باید تقویت شود و فعالیت های اقتصادی را رصد کند و حق مالیات به درستی اخذ شود.

جلیلی گفت: در اقتصاد ایران افرادی هستند که با فعالیت های غیر مجاز میزان مالیات خود را به طور مثال از 100 واحد به 10 واحد کاهش می دهند و در حقیقت تا 90 درصد از پرداخت مالیات فرار می کنند.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر درآمدهای دولت گفت: زمانی که در دوران شوک منفی نفتی قرار داریم تقویت سیستم مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار می گیرد. اما زمانی که در دوران شوک مثبت نفت قرار می گیریم این موضوع کمتر مطرح می شود و درآمدهای نفتی در موضوعات کوتاه مدت هزینه می شود که سودی برای اقتصاد کشور به همراه ندارد.

جلیلی گفت: باید برنامه های اقتصادی کشور اصلاح شود و برنامه ریزی بر اساس درآمدهای مالیاتی و درآمدهای ناشی از واگذاری سرمایه گذاری صورت پذیرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =