هفته نامه صدا نوشت:

رضا زندی: رییس جمهور به عسلویه نرفت. بزرگترین فاز پارس جنوبی، افتتاح نشد. دلیل این دو خبر هر چه که باشد فشار بر صنعت نفت کشور است. صنعتی که در سالهای رفته چنان نحیف شده که به بادی بیم بیماری اش زیاد است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس (کارفرمای فازهای پارس جنوبی) هفته گذشته رسما اعلام کرد که روز شنبه (ابتدای این هفته) رییس جمهور به عسلویه خواهد رفت و فاز 12 پارس جنوبی را افتتاح خواهد کرد. همه تدارکات افتتاح بزرگترین پروژه ملی آماده شده بود. چهارشنبه گذشته اما این سفر لغو شد. بی آنکه دلیلی برای آن (حداقل تا لحظه نگارش این مطلب) عنوان شده باشد. شان رییس جمهور کشور، فارغ از مصداقش، چنان است که برای سفر یا حضورش در پروژه ایی نیازمند رعایت پروتکل ها و تمهیدات خاص اجرایی و تشریفاتی است. هم اوست که حق دارد برای کجایی حضورش تصمیم بگیرد. و هم اوست که حق ندارد تصمیمات ملی اش را بی توضیح قابل قبول جابجا کند. اگر پروژه آماده نبود چرا برنامه افتتاح آنرا قبول کرد؟! اگر آماده بود چرا سفرش را لغو کرد؟! ریاست جمهوری این توضیح را به افکار عمومی بدهکار است.

صدای اسفناک نفت در بهارستان شنیده نشد

پرده افتتاح فاز دوازده، تنها یکی از صحنه های نفت در هفته گذشته بود. پرده ایی که می توانست اجرا شود و هوای تازه ایی باشد در روزگار سخت نفت. پرده دوم هفته را اما، باید در بهارستان خواند. زمانی که وزیر نفت برای دریافت کمک از مجلس به پارلمان رفت. "وضعیت صنعت نفت ایران اسفناک است. وزارت نفت سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد." این جملات را زنگنه در دفاع از اختصاص 4 میلیارد و 800 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز بر زبان راند. "در پرداخت حقوق کارکنان به مشکل خورده ایم." این را هم وزیر نفت گفته است. سهم وزارت نفت از فروش نفت در بودجه چهارده و نیم درصد است. توضیحات زنگنه درباره کارکرد این رقم در سال آینده خواندنی است: "زمانی که قیمت نفت 100 دلار بود و دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم ۱۳ میلیارد دلار سهم وزارت نفت می‌شد اما برای سال آینده که مجلس، نفت را حدودا بشکه‌ای 40 دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است، کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد. ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟» روحانی حتما مذکرات بهارستان را شنیده است.! «با همین روال پیش برویم سال آینده سرمایه‌گذاری ما صفر خواهد بود." آیا هشدار وزیر نفت به درستی شنیده شده است؟ سرمایه گذاری صفر در صنعت نفت همه شئون کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. بند الحاقی مد نظر زنگنه هفته گذشته در صحن علنی مجلس رای نیاورد. این بند بدلیل مغایرت با قانون توسعه کل کشور نیازمند دو سوم آراء نمایندگان بود. مجلس تنها مجوز انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز را به زنگنه داد!.

پروژه ایی که روزی 17 میلیارد دلار درآمد دارد

برای چند پروژه ملی در کشور بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است؟ چند پروژه در ایران سراغ دارید که روزانه 17 میلیون دلار درآمد نصیب کشور کرده باشد؟ این جملات مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس را بخوانید: "تا به امروز در فاز ١٢ پارس چنوبی 7/3 میلیارد دلار هزینه شده است. از اواخر پارسال تا کنون این فاز در مجموع 1 میلیارد و 600 میلیون دلار درآمد زایی داشته است." شعبانپور آینده درآمدزایی فاز دوازده هم اینطور تشریح کرده است: "با احتساب ١٣ سنت برای هر متر مکعب و ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی تولید شده در فاز ١٢ پارس جنوبی این فاز روزانه ١٧ میلیون دلار درآمد زایی برای کشور به همراه خواهد داشت."  فاز 12 پارس جنوبی  از ابتدا معادل سه فاز طراحی شده بود. این فاز پس از تکمیل باید روزانه 84 میلیون متر مکعب گاز ترش تولید کند: "تنها کار باقی مانده در پروژه توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، احداث سکوی چهارم این فاز در دریا است. این فاز با تولید روزانه ٦٦ میلیون متر مکعب گاز، امسال در تامین سوخت زمستانی نقش پررنگی داشت.» اینرا مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جمع خبرنگاران گفته است. مابی التفاوت طرفیت نهایی فاز 12 تا تولید فعلی این فاز (بیش از 18میلیون متر مکعب) از فاز 6و7و8 تامین شده است. تولید روزانه120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد از دیگر تولیدات فاز دوازده خواهد بود.

گاز آمده است؛ بی آنکه روبانی بریده شود

فاز12 نیاز به افتتاح رسمی ندارد. گاز آن امسال مشکلاتی بسیاری را حل کرد. بی آنکه افتتاح شده باشد. بی آنکه کسی روبانی بریده باشد. هر چند به لطف گرمای هوا، منازل مسکونی کمتر با مشکل کمبود گاز مواجه شد اما؛ کار بزرگ امسال، گاز رسانی به نیروگاه ها بود. سوخت مایع در نیروگاه ها کمتر مصرف شد و گاز بیشتری به نیروگاه ها داده شد تا هم محیط زیست کمتر آلوده شود هم فرآورده های نفتی با ارزش بیشتری صادر شود. آنهم در دوره ایی که فروش نفت خام ایران تحت تحریم است و فروش فرآورده می تواند ارز به کشور بیاورد. از ١٦٠ میلیون مترمکعب نیاز روزانه سوخت در نیروگاهها، ٤٠ میلیون متر مکعب مازوت و ١٠تا ١٥ میلیون مترمکعب با گازوئیل تامین می‌شود. وزارت نفت با تامین گاز نیروگاه ها مصرف این فرآورده ها را پایین آورد.

بهانه جویی های جناحی و بی تدبیری دولتیا

اگر نبود اولویت بندی فازهای پارس جنوبی وارد مدار کردن روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در سال جاری و 100 میلیون متر مکعب در سال آینده از فازهای 12 و 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی افتتاح فازها چونان رویای فازهای 35 ماهه بود.! حتما از این دولت انتظار نیست که چون برخی اافتتاح های دولت گذشته، پروژه های نفتی را ناقص افتتاح کند. همانطور که از رییس دولتش انتظار هست پیش از تنظیم برنامه اش، شرایط را بسنجد. صنعت نفت ایران مدت هاست که زیر فشار خارجی نحیف شده است. نباید با بهانه جویی های جناحی و بی تدبیری های دولتی بر پیکر نحیف آن بتازند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =