معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر حفاظت از گونه‌‏های حیات وحش کشور در قالب قرق‎‎های اختصاصی، رویکرد این سازمان را واگذاری این قرق‏‏‌ها به جوامع محلی ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، احمد علی کیخا در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی قرق‎‎های اختصاصی کشور با اشاره به تدوین قانون قرق‌های اختصاصی در سال 1346، از آن به عنوان یک تکلیف برعهده سازمان محیط زیست یاد کرد و هدف از برگزاری این نشست را هم‌اندیشی پیرامون دستورالعمل و نحوه اجرای این تکلیف ذکر کرد.

وی اجرای این تکلیف قانونی را با توجه به وضعیت نگران‌کننده حیات وحش کشور که گاهاً ناشی از کمبود امکانات حفاظتی است، ضروری خواند و گفت: اجرای قرق‎‎های اختصاصی در کشور در کنار اعلام امسال به عنوان سال "شکار ممنوع" که در راستای هشدار جدی عمومی به آحاد مردم و مسئولان در رابطه با این وضعیت تهدیدآمیز در دستور کار سازمان محیط زیست کشور قرار دارد.

به گفته کیخا، رویکرد سازمان محیط زیست در ارتباط با قرق‎‎های اختصاصی تاکید بر واگذاری این مناطق به جوامع محلی است: چرا که معمولاً در گذشته مناطقی از سوی دولت برای حفاظت در برابر تهدیدهای زیست محیطی از سوی مردم و بخش خصوصی تعیین می‏‏‌شد ولی اکنون این موضوع مبرهن شده که این حفاظت بدون مشارکت جوامع محلی بسیار دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین راستا سعی داریم با مشارکت خود مردم در قبال امتیاز صید و شکار نسبت به حفاظت از این مناطق وارد عمل شویم و اگر نفعی از این مناطق نیز وجود دارد عاید جوامع محلی منطقه ‏‏شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‎زیست تاکید کرد: البته شروع این واگذاری‎‎ها از مناطق آزاد خواهد بود و درصورت بازخورد مناسب به مناطق حفاظت شده نیز تسری خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که براساس تعریف قانون قرق‎‎های اختصاصی تاکنون هیچ‏گونه اقدامی در این رابطه در کشور صورت نگرفته است، گفت: واگذاری‎‎هایی که تحت عنوان قرق اختصاصی در کشور انجام شده از جمله مواردی مانند منصورآباد کرمان، سمنان و دو سه مورد در استان یزد در واقع حفاظت مشترک و داوطلبانه افرادی علاقمند به محیط زیست است.

کیخا در پایان ابراز امیدواری کرد که در نشست هم‌اندیشی امروز دستور‏‏العمل اجرای شفافی در رابطه با قرق‎‎های اختصاصی تهیه و تدوین شود و پس از بررسی نهایی در نشستی با حضور نمایندگان دستگاه‎‎های عضو شورای عالی حفاظت محیطزیست کشور تا پایان امسال، برای تصویب در این شورا ارائه شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =