رییس سازمان محیط زیست در پایان سفر امروز خود به اهواز که برای بررسی گرد و غبار در خوزستان انجام شده بود، در یک نشست خبری درباره بحران زیست محیطی غرب ایران گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اهواز؛ معصومه ابتکار گفت: راه حل مساله گرد و غبار سازو کارهای علمی است. باید رویکرد علمی و دانش بنیان باید داشته باشیم. خشکسالی شمال آفریقا و آسیای میانه را تحت تاثیر قرار داده است. ما مشکل کمبود بارش داریم اما این نافی این واقعیت نیست که ماهم مشکلاتی را در بخش کشاورزی و حفاظت از تالاب ها کاستی هایی داشتیم که با تغییر دولت ها و اولویت هادر مورد آنها غفلت شده است.

او گفت: اینکه ما تصور کنیم الان از راه شناخت مقصران مشکل قابل حل است و اساسا واقعیتی است که باید بپذیریم یا انکار کنیم؟ داده های علمی تایید می کند که بخش هایی از دنیا دچار خشکسالی و وقایع آب و هوایی شده، آب بالا خواهد آمد، توفان ها به وجود خواهد آمد. نمونه آن سرمایی است که چندی پیش شرق آمریکا را در برگرفته که در چندین سال اخیر بی سابقه بوده است.

ابتکار به بازدید هوایی که عصر امروز از دشت خوزستان داشت اشاره کرد و گفت: در بازدید از منطقه با بالگرد که از ماهشهر تا هندیجان بود دیدیم که اراضی که قبلا کشت دیم و جلگه سرسبز خوزستان بوده است، کاملا خشک شده بود. بخشی از این خشکی مربوط به حقابه تالاب ها بوده است، اما بخشی حتما مربوط به کمبود بارندگی بوده است. مردم عشایر در صحبت با ما گفتند که ۱۰سال است در این منطقه باران نمی بارد و کشت دیم برای آنها ارزش ندارد. ما می خواهیم به راه حلی برسیم که کیفیت زندگی برای همه بهبود پیدا کند از نگاه های سلیقه ای پرهیز کنیم. که اولین گام در ستاد مبارزه با گرد و غبار است.

تغییر اولویت های اختصاص آب 

او گفت: ما منابع آبی داریم که حالا محدودتر شده است. اما با مدیریت صحیح و تخصیص صحیح آب به بخش های مختلف می توان معضل ریزگردها را مدیریت کرد. شورای عالی آب در این زمنیه نگاه و مصوبات خوبی دارد. در کمیسیون زیربنایی دولت برای اولین بار تقسیم بندی به این صورت شده است که اول آب برای مصرف شرب، دوم طبیعت، سوم کشاورزی و چهارم صنعت در نظر گرفته شد. این نشان می دهد که از نظر علمی در دولت پذیرفته شده یعنی تحول نگرشی پیدا شده است.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، در همین مصوبه یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳ هیات دولت به صراحت تامین حقابه تالاب ها پیش بینی شده است: در حال حاضر ۹۰درصد از منابع آب ما را کشاورزی مصرف می کند.

او با اشاره به برخی راهکارها برای افزایش بارندگی ها گفن: به جای اینکه به سراغ باروری ابرها برویم، باید شیوه کشاورزی را تغییر دهیم. می توان از روش های آبیاری تحت فشار، کاشت گلخانه ای و کشاورزی پایدار و تلفیقی استفاده کرد. چندین دهه است که کشورهای مختلف این کار را به انجام رسانده اند. آمریکای شمالی بعد از توفان دهه ۴۰ کشاورز را مسوول حفاظت از آب و خاک کرد.

ابتکار گفت: دولت اعتبارات و تسهیلات خوبی را برای اصلاح شیوه آبیاری در بودجه سال ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفته. در استان آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، کرمان و مشهد اصلاح الگوی کشاورزی الزامی است و منابع آب تامین شده از این محل باید به رودخانه ها و تالاب ها و سفره های زیرزمینی برگردد. اجرایی شدن این مسایل تنها با برنامه و زمان بندی درست امکان پذیر است. باروری ابرها حداکثر ۱۰درصد می تواند روی وضعیت آب تاثیر بگذارد.

او گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم در اولین جلسه شورای عالی گزارش وضعیت گرد و غبار و استان خوزستان را ارایه کرد از همان جا ستاد مبارزه با گرد و غبار شکل گرفت و هماهنگی بین دستگاه ها آغاز شد. در آن ستاد مسایل هم در سطح داخلی و هم کارهای بین المللی زیادی انجام شد. از سفر من در عراق و سفر وزیر آب عراق در ایران اما به دنبال شرایط ناامنی تمامی توافقات معطل ماند. ما منتظر ثبات در این منطقه هستیم و این برنامه ها را از سال گذشته شروع کردیم.

رییس سازمان محیط زیست گفت: براساس قانون، ارزیابی باید قبل از اجرای پروژه ها انجام شود ارزیابی تالاب هورالعظیم از همان ابتدا اعلام شده بود نباید جلوی آب بسته شود اما این کار انجام شد که اقدام غیر قانونی بود. الان نزدیک ۲ماه است که آب ورودی حوضچه سوم باز شده و وارد تالاب می شود. دولت یازدهم این تخلف را شناسایی و برطرف کرد. در مصوبه یکشنبه دولت تکلیف به وزارت نفت سپرده شد تا موانع تالاب را بردارند تا آب به راحتی وارد تالاب شود. در مورد سد گتوند هم بحث های کارشناسی جدی شکل گرفته است.

ابتکار گفت: تالاب هورالعظیم در حال حاضر تمام شده و خشک شده است. کار عملیاتی ای که برای احیای این تالاب انجام شده شکستن سدها بوده است و بقیه مراحل هم بر اساس مصوبه دولت انجام می شود. ما در عمق دریا اکتشاف نفت داریم اما هیچ مشکلی ایجاد نمی کند نه تنها ایران بلکه در کشور نروژ که از نظر محیط زیستی جزو کشورهای برتر است اکتشاف نفت را تعطیل نکرده است، ما هم باید هورالعظیم را حتما احیا کنیم.

تبعیض وجود ندارد

او در پاسخ به انتقاداتی درباره بی توجهی دولت به استان های دیگر و عمده توجه به تهران گفت: نگاه تبعیض آمیز میان شهرها نه به نفع ارومیه است نه به نفع خوزستان. تهران گرفتاری های خودش را دارد ارومیه گرفتاری های خودش به همه مشکلات باید با هم رسیدگی کرد همه جهان وطن ماست.

رییس سازمان محیط زیست درباره انتقال آب کارون هم گفت: ما مخالف انتقال آب هستیم، اگر به کارون لطمه ای بزند. سیاست دولت بحث آب شرب است در انتقال آب بین حوزه ای دولت همه ایران را یکپارچه می بیند و جاهای دیگر هم مانند کارون برای ما اهمیت دارد. نگاهمان نگاه ملی است.

ابتکار همچنین گفت که حاضر است دیرآمدنش به اهواز را به گونه ای جبران کند گفت: گردهمایی مدیران کل استان ها که قرار بود در بندرعباس برگزار شود را در اهواز برگزار می کنیم.

در ادامه مقتدایی استاندار خوزستان بیان کرد که خود او مانع ورود ابتکار به اهواز در زمان گرد و غبار شده است.
۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =