صدیقی: تصمیم‌گیری درباره بورسیه‌ها به سرانجام رسید/ صندلی خالی دانشگاه‌ها با خارجی‌ها پر می‌شود

ایسنا نوشت:

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: درباره بورسیه‌ها تصمیم‌گیری‌ها به سرانجام رسید گرچه تجدید نظر تا آخر امسال در دست انجام است.

دکتر صدیقی در پنجاه و پنجمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: تغییراتی در وزارت علوم رخ داده است که طبیعتا عدم ثبات نسبی را به دنبال داشته است. گرچه برنامه‌ها مسیر خود را دنبال کرد اما با فراز و نشیبی همراه بود و بخشی از وقت وزارتخانه صرف آمد و رفت کاندیداهای جدید شد.

وی ادامه داد: آزمون و پذیرش دانشجویان بورسیه جدید به خوبی انجام شد. بورسیه‌های جدید رتبه‌های اول تا چهارم آزمون دکترای کشور هستند و صلاحیت علمی دارند.

وی با بیان اینکه 115 نفر اعزام بورسیه به خارج خواهیم داشت ادامه داد: همچنین در بخش آیین‌نامه‌های داخلی، اصلاحاتی انجام شد. بحث وام برای دانشجویان دکترا نیز عملیاتی شد وامیدواریم ظرف چند روز آینده پرداخت‌ها برای دانشگاه‌هایی که لیست متقاضیان را فرستاده‌اند انجام شود.

رییس سازمان امور دانشجویان در توضیح سایر اقدامات انجام شده بیان کرد: در این فاصله تلاش داشتیم برای اعتبارات و بودجه 94 اقداماتی انجام دهیم. مشکل کاهش قیمت نفت موجب شد بودجه 94 انقباضی باشد و در همین شرایط باید تلاش کنیم خدمات دانشجویان را کاهش ندهیم.

وی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر گسترش نسبی تعداد دانشجویان خارجی به شکل بورس و غیر بورس داشتیم و افق خوبی در کشور باز شده تا ان‌شاءالله صندلی خالی دانشگاه ها از دانشجویان خارجی و منطقه‌ای پر شود تا از ظرفیت‌هایشان استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقل و انتقالات دانشجویان شاهد ادامه داد: سعی کردیم این نقل و انتقالات هدفمند انجام شود. چنانچه دانشجو راهنمایی شود و ممکن است درخواست و انتقالی به نفع او نباشد. بویژه زمانی که او به دانشگاه بالاتری می‌آید و احتمال افت تحصیلی وجود دارد.

صدیقی همچنین به تحرک در حوزه ورزش و فعالیت دانشجویان در سال گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: بعد از المپیاد نیم سال اول فعالیت منطقه‌ای و داخل دانشگاه آغاز می‌شود و همچنین اردیبهشت سال آینده بحث المپیاد ورزش‌های همگانی درون دانشگاه انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر بحث دفتر مشاوره بیان کرد: طرح انتظارات متقابل دانشجویان و دانشگاهیان تدوین شده است همچنین دو واحد اختیاری مهارت‌های زندگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و باید مقدمات اجرایی آن فراهم شود.

رییس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت درباره بیماری ایدز امضا شد که طی آن اطلاعات برای پیشگیری باید به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

صدیقی با بیان اینکه آیین‌نامه تسهیلات دانشجویان شاهد و ایثارگر آماده است توضیح داد: این آیین‌نامه ظرف چند روز آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری سال آینده تصریح کرد: بویژه در بحث تغذیه کمبودهایی در اعتبارات وجود دارد و باید تلاش کنیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده و صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصارف را مد نظر قرار دهیم.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت شوراهای صنفی ادامه داد: شوراها به عنوان پل ارتباطی مسئولان و دانشجویان می‌توانند نقش مفیدی ارائه کنند و نباید از اهمیت آن‌ها غافل شد.

صدیقی درباره وضعیت بودجه آموزش عالی در سال آینده گفت: 4000 میلیارد تومان اعتبارات سال 93 بود که از سال 94 به 4800 میلیارد تومان در لایحه بودجه رسید. امیدواریم مجلس به مبلغ بالای 5000 میلیارد رای دهد.

وی همچنین با اشاره به تفکیک برنامه غذا از مسائل رفاهی و فرهنگی توضیح داد: امسال برنامه‌های فرهنگی و برنامه غذا جدا پیش‌بینی شده‌اند و بودجه غذا از 350 میلیارد به 580 میلیارد افزایش داشته است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =