روزنامه ایران نوشت:

زندانی بند جنایتکاران، سناریوی دزدی‌های اینترنتی از وکلای سرشناس استان‌های مختلف سراسر کشور را هدایت می‌کرد.
براساس بررسی‌های پلیس فتای مازندران نام بیش از 200 وکیل شناخته شده در لیست  این کلاهبردار حرفه‌ای و اعضای باندش قرار داشت.عملیات کارآگاهان پلیس فتای مازندران برای ردیابی و بازداشت اعضای این شبکه کلاهبرداری با اعلام شکایتی از سوی یک خانم وکیل در دستور کار قرار گرفت.این وکیل سرشناس که «زهرا» نام دارد و در مرکز استان مازندران به کار مشغول است در شکایت خود به مأموران گفت: چندی پیش مرد ناشناسی با تلفن همراهم  تماس گرفت، او بعد از اطمینان از اینکه وکیل دادگستری هستم ادعای بررسی مشکل حقوقی و زندانی شدن برادرش را مطرح کرد.
مرد تماس‌گیرنده ادعا کرد به علت اینکه بیشتر اوقات در خارج از کشور به سر می‌برد و امکان حضور در ایران برایش میسر نیست خواستار قبولی وکالت برادر خود شد که در زندان ساری بازداشت بود.
 وی گفت: تماس‌گیرنده در ادامه  خواست شماره حسابی را به او بدهم و مبلغ  قرار وجه‌الضمان صادر شده برای برادرش به مبلغ 75 میلیون تومان به همراه مبلغ حق‌الوکاله درخواستی‌ام را برایم واریز کند.او چند بار تماس گرفته و هر بار از من می‌خواست شماره حسابم را چک کنم که از واریز شدن این میزان پول اطمینان حاصل کنم، اما بعد از هر بار بررسی حسابم متوجه می‌شدم هیچ پولی به حساب من واریز نشده است.
سرانجام خواست به یکی از باجه‌های عابربانک مراجعه کرده و منتظر باشم او مبلغ را کارت به کارت کند. در آنجا او شماره کارت مرا گرفت و در نهایت کار بدانجا پیش رفت که از زبان انگلیسی در مونیتور باجه استفاده کردم و در نهایت بعد از انجام کارها و قطع تماس وقتی بار دیگر حسابم را چک کردم از آنچه اتفاق افتاده بود حیرت‌زده شده بودم. به جای اینکه پولی به حساب من واریز شود 20 میلیون ریال از حسابم کسر شده بود. تازه در این لحظه متوجه کلاهی که سرم رفته بود، شدم.
با توجه به این ادعاها که از سوی خانم وکیل در اختیار مأموران قرار گرفته بود آنها اقدامات تخصصی را برای به دست آوردن ردی از کلاهبردار ناشناس فضای مجازی آغاز کردند.
در جریان تحقیقات گسترده و اقدامات ویژه کارشناسان فنی پلیس فتا، سرانجام مشخص شد که پول‌های برداشتی از حساب خانم وکیل همراه دیگر پول‌های وجوه برداشتی از حساب وکلای دیگر که به صورت اینترنتی یا کارت به کارت صورت می‌گرفت با دستگاه کارتخوان فروشگاه‌ها صرف خرید سکه طلا  از صرافی‌ها و جواهر فروشی‌های تهران و استان گیلان می‌شد یا دزدان از طریق دستگاه خودپرداز شارژ تلفن همراه می‌خریدند.
با توجه به این سرنخ‌ها کارآگاهان تجسس‌های خود را در این باره متمرکز کردند که با بررسی بیشتر پرونده سرانجام مشخصات شیاد حرفه‌ای به نام «عارف» در استان گیلان شناسایی شد و کارآگاهان مخفیگاه وی را شناسایی کردند.
خانه این کلاهبردار حرفه‌ای از سوی پلیس تحت کنترل نامحسوس قرار گرفت تا اینکه با اطمینان از اینکه او در مخفیگاه حضور دارد، در یک عملیات غافلگیرانه عارف دستگیر شد.
در حالی که عارف در جریان بازجویی‌های نخستین پلیس خود را بی‌گناه معرفی می‌کرد پس از ارائه مدارک و مستندات سرانجام لب به اعتراف گشود و با اقرار به جرم خود اعتراف کرد : از اواخر خرداد سال جاری شماره تلفن وکلای کشور را به روش‌های مختلف به دست می‌آوردیم و برای یک زندانی که با اتهام قتل روبه‌رو است و مهران نام دارد در حوالی پایتخت ارسال می‌کردیم و او در آنجا با همدستی تعدادی از هم‌بندی‌هایش سناریوی کلاهبرداری از وکلا را طراحی و اجرا می کرد.
وقتی پول‌ها به کارت‌هایی که در اختیارمان بوده انتقال داده می‌شد ما وارد عمل می‌شدیم، در تهران و استان گیلان طلا و سکه می‌خریدیم و آنها را دوباره می‌فروختیم و به حساب‌هایی که از زندان به ما می‌دادند واریز و 5 درصد از کل پول  بادآورده را خودمان برداشت می‌کردیم.
سرهنگ «رستمی» رئیس پلیس فتای مازندران  در مورد شگرد این باند کلاهبرداری اینترنتی گفت: اعضای  این باند گروهی را در دو  زندان حوالی پایتخت داشتند که با نام مهران از داخل زندان رجایی‌شهر اقدام به تماس تلفنی با طعمه‌های انتخاب شده می‌کرد. او با افراد دیگری نیز در خارج از زندان در تماس بود که با بازجویی از این مرد مشخص شد شماره تلفن‌های وکلا را از طریق اینترنت توسط گوشی در زندان یا از طریق همدستان خود در خارج از زندان به دست می‌آورد.
مهران سرکرده باند کلاهبرداری در اعتراف‌های خود گفته است: من به اتفاق دیگر زندانیان که در این رابطه با من همکاری می‌کردند با وکلا تماس برقرارکرده و ادعا می‌کردیم برادرم در زندان به سر می‌برد و برای آزادی وی مبالغ مختلفی را به وکلا اعلام کرده و آن وکیل نسبت به پذیرش وکالت زندانی راضی می‌شد و برای پرداخت حق‌الوکاله و میزان مبلغ وجه الضمان شماره کارت یا رمز آنها را دریافت کرده و به بهانه‌های مختلف افراد را پای دستگاه عابربانک کشانده و رمز وی را دریافت می‌کردیم سپس اقدام به سرقت وجه و جابه‌جایی پول به حساب و شماره کارت از قبل تعیین شده می‌کردیم.
به گفته سرهنگ رستمی این شبکه کلاهبرداری از تعداد زیادی از وکلا در استان‌های مازندران، گیلان، البرز، تهران و قزوین به همین روش اقدام به سرقت اینترنتی کرده‌اند و اطلاعات حساب بیش از 200 وکیل دادگستری را داشتند که از حساب حدود 30 تا 35 وکیل مجموعاً یک میلیارد و 800 میلیون ریال کلاهبرداری کرده‌اند که در اواسط اقدامات مجرمانه خود توسط پلیس فتای مازندران دستگیر شدند.سرهنگ رستمی در خاتمه هشدار داد: برای پرداخت و انتقال پول به حساب شما نیازی به مراجعه حضوری پای دستگاه عابربانک نیست.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    14 0
    وکلا؟؟؟؟واین حقه نخ نما؟؟؟ چه جوری میخوان از حق وحقوق مردم دفاع کنند؟ آقا اسامی این وکلا ی کارکشته رو اعلام کنید تا مردم فریب اینا رو نخورن
  • امير A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 1
    خوب چرا نميگين با چه روشي رمز اونارو بدست مياوردن يعني يه وكيل انقدر سوادش نميرسه كه رمزشو پشت تلفن به يه ناشناس ميده؟ لاقل بگين فردا سر بقيه نياد چون بعيد ميدونم از يه بيسواد هم بخواي رمزشو بده و اون بده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 0
    از وکیل کلاهبرداری کردن دیگه واقعا شاهکاره
  • همکلاسی IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 0
    وقتی شیاد سر وکیل کلاه بذاره یعنی: در جامعه فساد یک قدم جلوتر از قانون.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    4 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • صابر A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    6 0
    این چندمین باره که این شیوه کلاه برداری رو میخونم دفعه قبل از80تا پزشک کلاه برداری شده بود مگه وکیل پایه1 و پزشکان انگلیسی بلد نیستن؟؟؟؟یا اصلا چرا اینقدر زود باورن؟؟؟؟
  • soroor IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    5 0
    آدمی که از داخل زندان بتونه سر وکلا رو شیره بماله، یه نابغه اس. از استعداد این آدمها باید در راه درست اسنفاده بشه، نه اینکه تو زندان هرز برن و همچنان خلاف کنن.
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    6 0
    خداییش این آدما مغز متفکرند ازشون در راههای صحیح استفاده کنید.کسی که سر 200 نفر اونم وکیل کلاه بذاره در واقع نخبه است.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 0
    بابا چرا مسئولین با مردم رو راست نیستن ؟ بابا مردم آگاه باشید که دستگاه های عابر بانک هم مانند هر کامپیوتر دیگری قابلیت هک شدن دارد .یعنی وقتی شما کارت را وارد دستگاه میکنید با فشردن چند دکمه از طریق منوی انگلیسی این امکان به سودجویان داده میشود که از حساب شما بدون سقف برداشت پول به انتقال دهند که بعضا به دلیل نوع غیر عادی برداشتها قابل رهگیری هم نیست. این فرآیند شبیه انتقال وجه کارت به کارت نیست و به همین دلیل مال باخته زمان انجام این عمل متوجه این امر نمی شود . پس مراقب باشید.
    • بی نام GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
      5 0
      من با نظر ایشون موافقم.از اقوام بنده گیر این ادم افتاده و جزو مالباختگانه.زمانی که از حسابش پول برداشت میشده این اقا متوجه نشده چون سارق ازش میخواسته اعدادی نامفهوم رو جای مبلغ دریافتی و شماره کارت وارد بکند به خاطر همین هم متوجه سرقت نشده تا پایان کار... .توی این ۲۰۰تا وکیل بدبینانه نگاه کنیم ۱۰۰تاشون طماع و بی اطلاع از تکنولوژی روز باشن.بلاخره یک نفر باید پیدا میشد که متوجه بشه.این دزدی واقعا حرفه ای بوده.اینقدر هم به این وکلای مال باخته توهین نکنید.شما از کجا خبر دارید که در لحظه دزدی اونها تو چه شرایط مالی گیر کرده بودند که با پیشنهاد این ادم به طمع افتادن.انقدر زود و راحت راجب همه چیز پیش داوری نکنید و رای صادر نکنید.
  • احسان IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 0
    فاتحه بر اون 100 وکیل مملکت که وقتی از زبان انگلیسی خودپرداز استفاده کردن متوجه نشدن دارن پول واریز میکنن برای یکی دیگه...
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 0
    عجب وکیلای بی عرضه ای که طمع چشم عقلشونو کور کرد
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 1
    عجب وکيلاي زرنگي بوده اند . اينا چطوري وکالت مردم را انجام ميدن؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
      0 0
      ربطی به وکالت نداره کلاهبرداری...
  • افشار A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    1 0
    سلام شگرد این دزدها به این صورت هست که به شخص زمان وارد کردن مبلغ توی عابر بانک مثلا میگن 00200000 رو وارد کن و نمیدونن که عابر بانک صفر ها رو در نظر نمیگیره ولی خود بانک ها به راحتی میتونن جلوی این کار رو بگیرن ولی کاری نمیکنن عجیبه
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 0
    بیا این هم از وکیلهامون. مثل چیز گول خوردن. تازه اینها سرشناس بودن وای به حال سرناشناسها
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    5 0
    وکیل‌های معروف‌مون این‌قدر ساده‌لوح و بی‌سواد هستند، وای به حال بیچاره‌هایی که اینها میخوان ازشون دفاع کنند
  • سلیمان A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 0
    وکلای مملکت رو ببین بعد اینها می خوان از مردم دفاع کنن
  • ali IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    5 0
    حالا این ها بهترین وکلا بودن ، ها ها ها ها ها تازه تلفن تو زندان دست زندانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    3 0
    یعین اگه از یه آدم بیسواد یا کم سواد اینطوری کلاه برداری بشه حرفی نیست. ولی از وکلایی که مثلا آدم های تحصیل کرده ای هستن و در دوران تحصیل حداقل آشنایی با زبان انگلیسی پیدا کردن، خیلی بعیده اینطوری مورد کلاه برداری قرار بگیره. اونم نه یک نفر ، 200 وکیل.
  • شميم A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    13 0
    طمع وكلاي محترم موجب اغواي خودشان گرديد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    3 0
    طمع زیادیآخه 75 میلیون تومن بابت وکالت؟
  • بی نام EU ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 0
    یعنی نوش جونشون. وقتی وکیل دادگستری مملکت زبان بلد نیست و این جوری رودست میخوره باید گفت دمشون گرم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    1 0
    چه شود از داخل زندان با موبایل و استفاده از اینترنت با وکلا صحبت میکرد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    3 0
    عجب وکیل انگلیسی بلد نیست چطوری از حق مردم میخواد دفاع کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 0
    این بابا رو باید توی اداره آگاهی ازش استفاده کرد معلومه زبان انگلیسی هم بلده حیف این همه استعداد که به بیراهه میره
  • پاویر A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 0
    وکیل اینقدر ساده و بیسواد؟ آخه دو گرم سواد انگلیسی نداشته چیکار میکرده پای عابر
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 0
    وکیلی که رمز حسابش رو بگه وکلیل نیس.حالا خوبه تحصیل کرده هم بودن
  • صفرعلی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    4 0
    بابا این روش ایجاد طمع در طعمه و فراخوانی به دستگاه عابر بانک دیگه خیلی کهنه شده از وکلا بعیده
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    3 0
    طرف وکیل دادگستری باشه، چهار تا کلمه انگلیسی بلد نباشه باید بره بمیره. تاسف باره. اینا می خوان از حق ما دفاع هم بکنن.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    3 0
    2 میلیون واسه وکیل پولی نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    4 0
    واقعا که این وکلای قهار حتی انگلیسی ساده رو هم بلد نیستند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 0
    یاد قضیه شاه دزد افتادم.....